jonge uitvliegende valkjes gaan dood

Gestart door buffel, 18 juli 2012, 14:52:58

« vorige - volgende »

buffel

Beste forumleden, kan iemand mij raad of advies verlenen bij het volgende:

Kort samengevat: nat en vuil nest - geregeld schoon gemaakt - jonge valkjes werden in de nest goed gevoederd - problemen nadat ze uitvlogen

Hier mijn verhaal:
Sinds vorig jaar heb ik een voilère met engelse parkieten. Begin dit jaar heb ik voor mijne verjaardag een koppel valkparkieten gekregen. Tijdje geleden zat ik met 6 eieren in de nest die allemaal bevrucht waren en uitgekomen zijn.

Gezien het grote aantal ben ik sinds het uitkomen van de eieren volop eivoeier ter beschikking gaan stellen. Het koppel valken voeierden de jongen prima! Stond er zelf perflex van, het was bewonderenswaardig!!
Het jongste jong was na 2 of 3-tal weken helaas overleden...leeftijdsverschil was te groot en bleef ook wat achter volgens mij.

Als ik het me goed herinner is het sinds dat de eieren uitkwamen dat de nest enorm vervuild geraakte. Merkte ook op dat het koppel zich ging wassen in de kom met drinkwater.
Ik besliste dan maar om de nest te verschonen..de houtkrullen waren veranderd in pure warme mest....in een hoek gingen uitwerpselen gewoon naar omhoog. In de daaropvolgende weken heb ik verschillende keren de nest volledig verschoond.

De jongen werden fantastisch gevoederd, en waren ook actief en krachtig als ik ze even apart zette om de nest te verschonen. Tot dan ging het prima.

Stilletjesaan vlogen ze uit (aantal weken weet ik niet), maar het waren volledig volgroeide vogels met deftige staart. En toen begonnen de problemen.

Ze hingen op de grond - waren nog redelijk actief - maar na een dag of 2 werden ze loom, en zaten ze er zeer triestig bij - oogjes toe en dan weet je het al natuurlijk. De jongen van de engelse parkieten zaten op hen en begonnen te pikken. Na een 4 tot 6-tal dagen uit de nest overleden ze één voor één.

Ondertussen was ik bij een grote vogelhandelaar in Nijlen hulp gaan vragen. Daar zeiden ze me dat de nest droog moest zijn itt nat en vuil. Ze dachten aan flagellaten. Onmiddellijk Flagellamix gaan halen en in het drinkwater en eiervoeier gedaan. Heeft niets geholpen...ze bleven doodgaan.

Bij de voorlaatste heb ik voor het eerst in mijn leven bijgevoederd met de spuit en kropnaald die ik bij de vogelhandelaar had gekocht. Vijf minuten later was ook deze overleden.
De laatste die uitgevlogen was zag er eerst ook sterk uit en vloog. Op gegeven moment begon hij ook tam te zitten met zijn ogen dicht.

Onmiddellijk alle moed bijeen gerapen en bijgevoederd met spuit en kropnaald. Had er duidelijk zin in want ging vanzelf met zijn bek naar voor over de naald...heb een beetje ingespoten en even laten rusten. Maar nadien wou hij zijn bekje absoluut niet meer opendoen.
Heb hem dan apart in een klein kotje op zaad gezet en daar begon hij rustig wat van te eten.
Volgende morgend gaan kijken en hij zat te roepen, deurtje open en hij vloog hoog den tak op....sindsdien alles prima met het laatste overgebleven valkje.

Bij enkele van de overledenen merkte ik wel een vuilophoping aan hun "achterkant". En merkte bij sommigen ook op dat ze "blaften".....

Heeft iemand een idee van wat het zou kunnen geweest zijn?

Inmiddels is het koppel opnieuw nest aan het dragen en liggen er al 2 eitjes in.

Vele vriendelijke valkengroeten.

carco

Ik heb het hele verhaal gelezen, maar het enige dat ik je aan kan raden is sectie op de jongen te laten verrichten.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!