28 maart 2024, 15:10:54

+/- 8 weken en nog krijsen voor pap!!

Gestart door Cybergirlie, 23 juni 2003, 01:16:12

« vorige - volgende »

ricky

hoi Cybergirlie,

Vandaag is Riko dood gegaan, ook hij wilde niet van van de pap af. Riko was 9 weken ook Riko heb ik de pap zelf laten eten met eikrachtvoer erdoor. Riko was erg aanhankelijk en wilde graag bij je zijn. Als hij bij me was probeerde ik hem zaad te laten eten. 's avonds geen pap meer op een schoteltje maar eerst even zaad proberen. Hij at wel iets maar niet genoeg dus ik moest hem blijven bijvoeren met pap. In de kooi at hij geen zaad, dat heb ik heel goed in de gaten gehouden.
Helaas is Riko ziek geworden. Hij werd heel mager toen we op vakantie waren en hij bij mijn schoonouders logeerde. Toen we thuis waren en we voor de zekerheid nog een keer naar de dierenwinkel gingen (mijn schoonouders zijn ook al geweest) bleek dat hij wormen had.
We kregen een wormenkuur en het leek beter te gaan. De man bij de dierenwinkel zei wel dat hij zaad moest gaan eten, want alleen met pap en eikrachtvoer redt Riko het niet. Helaas het ging 3 dagen beter, hij at pap en was weer vrolijk aan het fluiten. bij de tweede spuit voor de kuur ging hij achteruit. Riko was te zwak geworden en kon niet meer vechten. Met alleen pap heeft hij het niet gehaald.
Ik zou zeggen haal alles uit de kast om Pinto aan het zaad te krijgen. Alleen handopfok en eikrachtvoer redt hij het niet

Groeten Annemieke
P.S: we hebben een tijdje geleden ook geprobeerd om Riko steeds minder eten te geven om hem zo aan het zaad te krijgen, maar dit werkte niet. Hij bleef wachten op de pap en het zaad raakte hij niet aan. We hebben toen maar gewoon weer pap met eikrachtvoer gegeven, want we wilden hem niet dood laten gaan van de honger. Je moet Pinto goed in de gaten houden als je dit gaat doen. Als hij geen zaad eet moet je er toch voor zorgen dat hij genoeg voeding binnen krijgt, dan maar pap met..........

Lique

Hoi,

He ook al zo'n vervelend berichtje zeg.
Ik vind het heel naar voor je, dat je valkje Riko dood is gegaan.
Jonge vogels hebben nog erg weinig weerstand. :(
Succes.

Groetjes Lique

Paul

1 augustus 2003, 07:23:24 #47 Last Edit: 1 augustus 2003, 07:24:22 by Paul
Hoi Annemieke,
Wat verschrikkelijk dat Riko het niet gehaald heeft ondanks dat vechten.
Ik weet er alles van hoe je je voelt want gisteren is er hier ook een doodgegaan :-(
Veel sterkte met het verlies.

Ik begrijp alleen nog steeds niet dat er zoveel jonge valkjes verkocht worden die nog bijgeveord moeten worden.
Ik laat ze zelf liever zo lang mogelijk bij de ouders zitten en als ze uitgevlogen zijn en ik heb ze hier appart zitten laat ik zelfs nog wel de ouders er een aantal keer per dag bij om ze bij te voeren en dat is echt stukken beter voor de jongen.
Ik noodgevallen kan het niet anders maar deze worden gewoon heel jong bij de ouders weggehaald om ze zo tam mogelijk te maken en ze worden echt niet veel tammer als een net uitgevlogen zelfetend valkje hoor die krijg je ook supertam.
Mijn jonge valkjes gaan hier ook pas weg als ze zelf eten en zijn dan al superlief en best redelijk tam en ze worden zeker nog veel tammer als ze alleen bij de nieuwe eigenaar zitten.
Ik weet zeker dat er meer kwekers zijn die er zo over denken maar helaas niet allemaal :-(

Groetjes, Paul

roaneric

Hoi Annemieke

Oh, wat jammer nou dat Riko dood is gegaan.  Ik heb precies hetzelfde nu met mijn valkje.  Is nu 9 weken en wilt ook nog geen zaadjes eten.  Trosgierst gaat hij wel eten, maar zaadjes helemaal niet.  Ik geef ook nog 1 keer per dag een papje en ik hoopt dat het niet met Kuifie ook zo gaat aflopen.  
Heel veel sterkte en misschien is het wel leuk een nieuwe valkje te kopen.  Zoekt  alleen eentje die al zelfstandig kan eten.

Groetjes
Marijke

ricky

hoi allemaal,

bedankt voor jullie steun.
Ik denk er zeker aan om een nieuwe valkparkiet te kopen.
Wel eentje die al op zaad is, want dit wil ik niet weer.

groetjes Annemieke

dysian

veel geluk met het zoeken naar een nieuw valkje.

DiMitri

Mijn valkje is bijna 8 weken en wil ook niets van zaadjes    (w)eten...
Ik zou bijna denken dat we dan allemaal iets mis doen met het geven van voeding? Ik geloof niet dat je 'geluk' moet hebben met je valkje, of hij al dan niet vroeger zelfstandig eet.


Groetjes DiMi

Paul

Hoi,
Ik probeer als ik een valkje zelf moet gaan voeren altijd zo snel mogelijk dat ie van een lepeltje gaat eten.
De overstap naar zaadjes pikken is dan heel klein.
Als je met een spuit voert is ie nog niet gewend om te happen want dan word ie meestal gedwongen om het voer naar Binnen te krijgen.
Ik heb momenteel een valkje van 5 weken wat ik zelf voer en ik verwacht dat ik hem nu binnen 3 dagen aan de zaadjes heb.
In elk geval meteen een zaad en waterbakje in de kooi hangen zelfs als ie het nog niet eet maar hij gaat het dan vanzelf onderzoeken en er in pikken.
In het begin krijgt ie de zaadjes dan nog niet stuk maar als zijn snavel sterk genoeg is lukt het hem ineens.
Hier gaat het meestal vanzelf dat ze overgaan op zaadjes dan.

Groetjes, Paul