28 maart 2024, 10:42:25

+/- 8 weken en nog krijsen voor pap!!

Gestart door Cybergirlie, 23 juni 2003, 01:16:12

« vorige - volgende »

Tara

Hoi Lique,

hier ging het perfect hoor, met zaadjes in de spuit, maar het is te zien hoe groot de opening is, maar als je met een lepeltje voert, kan dat zonder te malen ook ;).

Groetjes, Tara

Lique

Hoi Tara,

Hier had ik al problemen met het eivoer, zonder het te malen. Ik heb liever een spuit, die een kleinere opening heeft, dat ik moet malen, als eentje waarvan de opening groot is, dat de hele zaden eruit komen, die ze vervolgens niet kunnen pellen, maar die gelijk zo in de krop komen.

Groetjes Lique

Tara

Hoi,

ik twijfel daaraan, dan weten ze toch niet dat dat zaadjes waren? Of wel, zo leren ze toch niet echt zaden eten omdat ze niet weten wat het was, of is dit niet zo het geval?

Groetjes, Tara

Cybergirlie

O Lique je hebt mij verkeerd begrepen denk ik want ik maak die pap en doe het in het voerbakje en dan eet hij zelfstandig zijn pap wel gemengd met eikrachtvoer alleen nou bedoel ik om er zaadjes doorheen te mengen.

Groetjes Cybergirlie

Tara

Hoi Cybergirlie,

dan lijkt het mij een zeer goed idee zelfs om zaad erdoor te doen, doe maar tamelijk veel zelfs, zo leert ze het wel!!!

Groetjes, Tara

Lique

Ooo ik dacht dat je nog met de spuit voerde.

Maar als het in een bakje is, zou ik er wel veel zaadjes in doen, zo moet hij wel zelf eten.
Maar je kan ook gewoon een eivoer papje maken, en zaadjes weer in een apart bakje.

Paul

Hoi,
Mijn valkjes zijn nu net 5 weken en ze eten al volledig zelfstandig.
Ik heb ze niet zelf volledig met de hand gevoerd alleen af en toe wat bijvoeding want de moeder plukte ze heel erg dus ik haalde ze daar elke keer even weg om ze rust te geven.
Ik had inderdaad eivoer, cede opfokvoer gemengd ik gelijke hoeveelheden aangemaakt met water tot een papje en daar een paar theelepeltjes zaadjes doorheen.
Die aten ze daarna al heel snel omdat ze ze toch in de pap zien zitten.
Ik heb wel eens gehoord dat er een valkje een half jaar lang is bijgevoerd met 1 of 2 voedingen per dag en die is toch ook uiteindelijk overgegaan op gewoon voer.
Het hoeft dus niet fout te gaan als je ze zelf lang doorvoert alleen moeten ze niet te veel vocht binnen krijgen want dat zit natuurlijk wel veel in pap vandaar dat hun ontlasting vaak dun is dan.
Veel succes met je valkje.

Groetjes, Paul

Cybergirlie

25 juni 2003, 03:12:30 #22 Last Edit: 25 juni 2003, 03:13:31 by Twinky

Bedankt iedereen voor alle info.
Ik ben nu alweer een stuk minder ongerust.
Als jullie er ook nie waren ;)
Groetjes Cybergirlie

Ellen

Hoi Cybergirlie, veel sterkte met zo'n jong valkje wat maar
blijft roepen ( wat zeg ik?) , krijsen om meer eten.
 :)
Ikzelf zou er haast helemaal zenuwachtig van worden.
Veel sucses en dat het maar gauw zelf lekker gaat eten.

Ellen.

demi

hoi cybergirlie

hoe is het nu met jou valkjes?
ik hoop goed meissie lang elkaar niet gesproken
heb gister nog een nieuwe foto op jou site geplaatst!

knuf diana w ;D

Mandy

Ja dat ken ik ook ja. Dat had ik het eerste jaar met mijn Taco. Ik had geen ervaring, maar bracht 'm wel met de hand groot omdat ie geplukt werd. Hij ging pas laat van de pap af en kon ook gigantisch om pap blijven bedelen. Het was heel zwaar om 'm van de pap af te krijgen. Ondertussen is dit slecht voor het spijsverteringsstelsel, dat wordt lui en functioneert dan niet meer zo goed. De grootste oorzaken van sterfte onder vogels is problemen met de luchtwegen en de spijsvertering. Taco poepte toen ook lang dun en bleef onverteerde zaadjes uit poepen. Die mengde ik door de pap om 'm aan het zaad te krijgen.
Laatst heb ik weer valkjes met de hand groot gebracht, maar inmiddels met wat ervaring rijker, ging dat veel beter. Die had ik met een week of 3 uit het blok moeten halen omdat ze geplukt werden en met 6 weken aten ze zelfstandig en konden naar hun baasjes toe. Ze aten goed en poepten goed. Ook nu gaat het ze goed, ze zien er goed uit en zijn nog hartstikke tam.
Probeer dus zo snel mogelijk de pap met klein zaad te mengen en dit met een lepeltje te geven. Daarna de pap verminderen en de zaadjes vermeerderen, ondertussen ook trosgierst en brood/fruit/groente aanbieden. En ook met het lepeltje stoppen en ze zelf laten eten uit een bakje en een gewoon bakje met zaad neer zetten.
En het moeilijkste, vond ik, niet toegeven aan al dat gekrijs en gebedel. Als je daar op reageer is dat juist een bevestiging dat het werkt.
Succes ermee. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Cybergirlie

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie advies.
Hij krijst sinds gister(29-06-03) niet meer maar nou gedraagt hij zich heel erg sloom en hij drinkt alleen af en toe en soms pikt ie wel wat zaadjes op en hij vliegt ook wel als Devi begint te vliegen ,maar ik ben nu toch echt bezorgd vanochtend voor ik naar het werk ging had ik hem er nog ff uit gehaald en ineens gaf hij over, is dat niet ernstig?Ik ga vandaag ook maar met hem naar de DA want ik vertrouw het nu niet meer.Nou had ik liever dat hij weer krijste. :'(

Groetjes Cybergirlie

Mandy

Dat klinkt niet best nee, valkjes gaan niet zomaar braken... :-/
Zou zeker ff langs de DA gaan.
Laat je nog ff weten hoe het gaat?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Tara

Ow Cybergirlie,

wat naar nou :(, hopelijk weet de dierenarts raad hoor, het zou erg jammer zijn als er iets gaande is, laat je nog ff wat horen?

Groetjes, Tara

demi

hoi allemaal

ik sprak cyber net op msn en ze zou naar de da gaan
want zoals mandy al zei valkjes geven niet zomaar over!!


groetjes diana