28 maart 2024, 09:20:07

+/- 8 weken en nog krijsen voor pap!!

Gestart door Cybergirlie, 23 juni 2003, 01:16:12

« vorige - volgende »

Cybergirlie

23 juni 2003, 01:16:12 Last Edit: 23 juni 2003, 01:16:53 by Twinky
Hallo allemaal,

Weet iemand hoe het kan dat 1 van m'n valkjes (Pinto) nog steeds krijst om pap en zelfs als hij dat gehad heeft gaat hij nog door.Ik voer hem al lang niet meer met de spuit maar doe de pap mengen met eikrachtvoer en laat hem zelf eten.Ik heb dus 2 valkjes en die ander (Devi) die wel gewoon normaal eet en niet krijst schat ik een paar daagjes ouder.
Ik zie dat Pinto wel gewoon zaadjes mee eet maar ik ben bang dus niet voldoende dus geef ik hem 2 x per dag pap.
Ook is de ontlasting van Devi nu gewoon normaal zo als het moet zijn bij een volwassen en van Pinto is nog steeds af en toe half water.Wat kan het toch zijn want af en toe is het niet echt leuk meer,zoals ie krijst.of is het gewoon normaal omdat ie misschien toch nog heel wat jonger kan zijn?
Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.

Groetjes Cybergirlie

Tara

Hoi Cybergirlie,

hierdoor is volgens de DA mijn Plukkie gestorven. Ze was te aanhankelijk van me en wou niet van de spuit af. Je zal de eerste keren haar echt moeten dwingen om zaad en eivoer e.d. te geven, dat werd mij ook gezegd maar toch heeft ze het niet gehaald. Het kan zijn dat de spijsvertering van het valkje de pap niet meer aankan en daardoor sterft. Dit was zo met Plukkie, die was bijna 8 weken, ik zou dus echt proberen te dwingen, het vergt wat tijd, dat is zo, maar eenmaal onder de knie, is onder de knie. Vaker zegt men dat je dan beter nog een keer kunt bijvoeden, maar ik ben hier nu echt op tegen, je weet maar nooit hé ...

Cybergirlie

hoi Tara,
Ja hij eet ook wel gewoon zaadjes en trosgierst maar nog nie echt voldoende.
Dus hij eet al wel wat.
Ik hoop niet dat mij het zelfde gaat overkomen.

Groetjes Cybergirlie en bedankt voor je reactie.

Valerkiet

aiai hopelijk loopt dit nog goed af :-X

Tara

Hoi Cybergirlie,

wat voor voer geef je ze, nutribird of van cédé? Van cédé kunnen ze nog wat hebben.

Cybergirlie

Die pap en eikrachtvoer is beide van cede dus en ik gewoon voer staan met eikrachtvoer en grit en dan nog trosgierst ,sepia en mineraalsteen.

Tara

Hoi, dan kan je ze nog een bijvoeding geven, maar voor de rest zaadjes e.d.

Lique

Hoi,

Ik zou als ik jou was, zo snel mogelijk het handopfok afbouwen.
Hij is nu 8 weken, dus kan prima zelf eten. Zo kan je echt problemen krijgen, en net zoals tara al beschreef, kan het ook verkeerd aflopen.
Ik zou echt zo snel mogelijk stoppen.

Groetjes Lique

Cybergirlie

Dank je Lique maar als hij blijft krijsen dan en zijn krop is best leeg.Ik geef heb nu nog 2 x per dag pap.
Hoe kan ik het dan het beste afbouwen.
Hij heeft een voorbeeld in de kooi Devi die eet wel zelfstandig.

Ik vind het maar eng worden.

Tara

Hoi Cybergirlie,

het beste is nu afbouwen naar 1 voeding per dag en dan verder aanvullen met trosgierst en gewoon zaad den eivoer. Je kan in de eenmale voeding kleine zaadjes doen. Dat leert haar ook wat eten.

Groetjes, Tara

Lique

Hoi,

Maar hij eet al wel kleine zaadjes en trosgierst?

Zo ja, kan je ook wat eivoer erbij doen (nat) en dat werkt hij wel naar binnen.

Anders steeds iets minder geven, zodat hij toch zelf ook op zoektoch zou moeten.
Het ligt aan de hoeveelheid wat je geeft. Zoals hier een valkjke, die had genoeg aan 1 spuitje. Dan bouw je het af met 3 kwart spuitje, dan een halve enz enz.

Groetjes Lique

Cybergirlie

Oke dank je Tara dus gewoon fijne zaadjes van trosgierst ofzo door de pap doen.


Tara

Hoi Cybergirlie,

ja door de pap doen is heel goed, dan leren ze er wat van eten, en zoals Lique ook zegt, door het eivoer ook wat zodat hij er binnen krijgt, zo leert ze het vast wel :).

Veel succes,

groetjes, Tara

Cybergirlie

Oke Lique,

Bedankt en wat Tara zegt kan toch ook wel zaadjes door de pap.

Groetjes Cybergirlie

Lique

Hoi,

Ja, kan wel, maar mijn ervaring is, dan moet je ze eerst malen, want ze blijven in de spuit vast zitten.

Groetjes Lique