19 april 2024, 16:06:19

Advies nodig!

Gestart door Louie, 21 juli 2012, 10:45:29

« vorige - volgende »

Louie

Spoed? Misschien wel, misschien niet; dat is mijn vraag aan jullie.
Mijn gevalletje; Ik heb een valkje Louie van 13 jaar, een roodrug parkiet, Catharina en twee grasparkieten.
De valk en catharina kunnen goed, de roodrug en de catharina kunnen nog veel beter (je zou het niet verwachten maar die twee zijn zelfs in de broedperiode de dikste maatjes)
Maar de grasjes zitten nieuw in de kamervoliere en met een paar dagen ging dat mis; de roodrug Terror Bob viel ze aan en nu zit hij apart met Jelle, de catharina.
Dat gaat prima, maar ik vind het nu zo wereld-sneu voor Louie.
Hij zit nu met twee keuvelende grasjes die verder niets met hem hebben, maar ze vallen elkaar ook niet lastig.

Ik heb dus gisteren contact gezocht met een kweker in de buurt voor eventueel een valkje voor Louie erbij, en ik wil er eigenlijk al heel snel heen gezien ze jongen hebben.
Maar wat is wijsheid?
Doe ik Louie er weleens een plezier mee of is hij met zijn 13 jaartjes te oud voor zo'n verandering?
Hij is een goedzak en maakt zelden ruzie.
Pas gelee hebben we een paar weken het valkje van een vriendin er bij in gehad (vrouwtje) en hij was er echt gek mee (helaas kreeg hij van haar kant geen animo; zij is geheel geen soortgenoten meer gewend, alleen mensen.
Louie had er dus ook geen problemen mee dat ze weer weg ging, gelukkig; maar moeten we aan de gang blijven?
De kweker heeft immers gezegd, dat als het niet gaat, we het valkje 'gewoon' terug kunnen brengen...(wat ik dan ook weer zo sneu vindt...)
Geef mij goede raad voordat ik de fout in ga. want IK wil het wel heel graag voor Louie, maar is het voor HEM wel de juiste beslissing???
Please help!

Alexandra

je schrijft zelf dat de valk en de catharina goed samen kunnen , waarom zet je die dan niet samen met zn 3-en?? dus de valk, de roodrug en de catharina??
en zet je die grasjes gewoon helemaal apart..

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

mariannenl

...hier had ik twee grasjes die op straat waren gedumpd in de voliere gezet en dat ging even goed maar toen de pop broedrijp werd joeg ze mijn splendid popje weg, koos net datzelfde blok ( blokken meer dan genoeg ) en vermoordde haar kuikens

Ze had de pop zeer ernstig verwond op haar kop

Dus met broedtijd oppassen , ik heb in ieder geval geen grasjes meer , je zou dit helemaal niet verwachten van zo een vogeltje

Jeroenw


Louie

Citaat van: Alexandra op 21 juli 2012, 13:46:40
je schrijft zelf dat de valk en de catharina goed samen kunnen , waarom zet je die dan niet samen met zn 3-en?? dus de valk, de roodrug en de catharina??
en zet je die grasjes gewoon helemaal apart..


Ja, Alexandra, die twee konden inderdaad ook goed overweg, maar de laatste tijd ineens niet meer.
De catharina Jelle is dikke mik met de roodrug Bob en min of meer 'gewoon vrienden' met de valk Louie.
Daarom heb ik gekozen om Jelle bij Bob te zetten met z'n tweetjes.(alleen werd Bob ook helemaal gek en hieper, waardoor Jelle in de andere kooi ook niet meer te genieten was. Niet tegenover Louie en niet tegenover de twee grasjes Pino en Patch).
De valk gaat niet samen met de roodrug, al is het niet zo dat die twee elkaar aanvallen, ofzo, maar Louie wordt hieper nerveus van Bob en sinds een kleine week tollereerd hij Jelle ineens ook minder.(hij wil gekroelt worden door Jelle, maar die vertikt het omdat hij naar Bob wilde...daardoor werd Louie dus weer geirriteerd en zit ik met een kamervoliere en een papegaaienkooi met in totaal 5 shagarijnige vogels...zucht)
Tís een waar dillema, wat dat betreft.
Daarom wilde ik dus voor Louie op zoek naar een maatje van eigen soort...
Wat ik al schreef; hij is verder ontzettend tollerant en eigenlijk een goedzak eerste klasse.
Hij probeerd als er een nieuwe piet in komt altijd als eerste contact te zoeken en dat doet hij echt heel rustig en terughoudend.
Een echte heer, zeg maar gerust.
Die gun ik op zijn ouwe dag gewoon nog een maatje die hem lekker wil kroelen, wat hem tot nu toe bij geen van de pieten gelukt is, behalve de catharina wat dan nu ook ineens afgelopen is.

Rissiejjj

Ik zou oppassen met een jonge valk erbij te zetten.
Afgelopen week is Niels van het forum hier geweest met Roxy een valk van 13 jaar oud. Hij zou mogelijk hier geplaatst worden, maar mijn jonge man van 1.5 jaar is veel te druk en puberaal voor Roxy. Je merkte gewoon aan hem dat hij het absoluut niet leuk vond, hij is natuurlijk ook al wat ouder.

Kijk er dus wel mee uit, misschien kijken voor een oudere rustigere valk? als je er eentje bij wilt zetten.

Louie

Ik weet het; ik ga ook op zoek naar de meest rustige of inderdaad een wat oudere.
Of zou een vrouwtje beter zijn?
Die vriendin wiens vrouwtje twee weken hier gelogeerd had, bood al aan, als het niet zou gaan zij de nieuweling overneemt en ik haar vrouwtje voor vast.
Van die valk weet ik zeker dat Louie er gek mee is.
Probleem is alleen dat dat vrouwtje enkel mensen gewend is en geen idee heeft hoe ze 'vogel' moet zijn.
Ze snapt zijn toenaderingen dus niet echt, maar met wat tijd zal dat wel goed komen, eventueel...(Ze hebben in die twee weken in elk geval geen ruzie gehad. Enkel Louie die een tikkie uitdeelt wanneer ze weigert te kroelen).
Zij is 6...
Mocht ik gaan voor een andere oudere parkiet, welke leeftijd zal dan het beste zijn?
Wanneer is de valken-puberteit over eigenlijk?

Trouwens; ik had hier veel eerder moeten posten; hier zitten tenminste mensen met echt verstand en eerlijk advies!
Dank jullie wel!
Op andere forums kreeg ik of geen reactie, of mensen die enkel roepen er geen verstand van te hebben...  :-\

Louie

Net op marktplaats in mijn eigen woonplaats iemand gevonden die zijn oude valkje kwijt wil.
Volgens mij een mannetje; dezelfde gewone wildkleur als Louie.
Heb nog geen contact weten te krijgen, maar wie weet is dit de oplossing!
Ik hou jullie op de hoogte!

Louie

Wezen kijken en was meteen verkocht!
Hij is niet geringd, maar in elk geval niet piepjong; handtam en zingen dat hij kan!
Louie en de nieuwe zochten elkaar meteen op; geen ruzie tot nu toe.
Louie is enigzins verbijsterd over de zangkunsten; hij buigt voor hem, hahaha ;)
Volgens mij zit het wel goed.
Eigenlijk wel blij dat hij niet geringd is; ze lijken krek op elkaar!!!
Nu nog een naam verzinnen want die had hij ook nog niet...

Nogmaals bedankt voor al jullie adviezen!!!

bulletje

haha wat een verhaal louie buigt voor hem  ;D
leuk dat het klikt veel plezier met je nieuwe aanwinst

Louie

 ;D
Zal wel een beetje imponeergedrag wezen; Fyko (zo heet de nieuwe aanwinst) doet het ook naar hem, maar dan met een gek knikje erbij.
Louie zat er met volle verstand naar te kijken en verhip; nu doet hij het precies na!
;)