16 juni 2024, 06:28:15

bloed rond anus

Gestart door SanneMuis, 20 juli 2012, 12:59:59

« vorige - volgende »

SanneMuis

Ik heb een nestje met 2 jonkies,
Mams doet het erg goed maar nou viel het mij op dat beide jonkies bloed hebben in/rondom de anus? Dit vind ik vreemd, omdat ze het beide hebben, en het lijkt wel serieus Wat kan dit zijn?

Groetjes sanne

SanneMuis

Helaas zijn deze 2 valkjes vanacht overleden. Ik had voor het weekend nog wel antibiotica gehaald maar het mocht niet meer baten. Om een of andere reden zaten volgens mij de darmpjes verstopt of werkte ze niet goed.

Aan t voer kan het denk ik niet gelegen hebben want ouders hebben werkelijk alles tot hun beschikking, zaad, palletvoer en eivoer. Maagkiezel, sepia, grit en mineralen. En om de dag verschillend  Pasta, rijst bruinbrood. Daarnaast ook sla of appel (maar daar taalt moeders niet naar.) De dierenarts dacht mogelijk aan een darminfectie. Hoe ze daar aan zijn gekomen geen idee. Voor de zekerheid maak ik de antibiotica maar af, in het drinkwater van al mn vogeltjes. Verder is er geen van mijn vogels ziek, maar ja voor de zekerheid.

Wie kan mij helpen met het volgende dilemma.

Kort het verhaal
Een ander nestje, heeft slechts 1 vogeltje. Deze wordt door paps en mams tot bloedens toe geplukt. Deze heb ik vrijdag uit het broedhok gehaald, net 3 weken oud, en het broedhok weg gehaald omdat pa en ma opnieuw gingen paren. Het weekend was ik thuis. De kleine in een klein kooitje gezet Omdat het best warm is in huis en ik zelf nog geen warmtelamp heb, heb ik de kleine met een dekentje warm kunnen houden. Verder heb ik pa en ma (die tam zijn) vaak de mogelijkheid gegeven de kleine te voeren, alleen dan moest ik wel oppassen dat ze niet als nog wat veren plukte. Ook in dat kleine reiskooitje willen ze als het klepje open is best de kleine voeren, maar het is een beetje voor wat hoort wat, jij voer, wij een veer. De kleine wil zelf nog wel door ouders worden gevoerd maar wanneer ze dan plukken begint deze te blazen.

Nu mijn probleem.
Dit is de 2e keer dat ik een kleintje met de hand op ga voeden. Vorig jaar heb ik een vanaf 4,5 week opgevoed. Ik doe dit het liefst vanaf 4,5 week omdat dit met voeren beter uit komt. 3 keer voeren kan, 4 x niet. Ik moet namelijk gewoon werken en voeren rond 07.30 en dan weer om 17.00 uur gaat wel, maar daartussen dus niet.  Heb de kleine vandaag echt met de hand voeding gegeven omdat pa en ma geobsedeerd zijn door die veren en het blijven proberen. Nu heb ik gelezen dat een kleine van 3,5 ook aan 3 voedingen genoeg zou hebben. Ik heb echter mijn twijfels, omdat de krop minder gevuld is na de pap dan als het door ouders wordt gevoed en nog geen 5 uur later de krop echt bijna leeg was.

Het dilemma,
Kleintje in reiskooitje met het deurtje open bij pa en ma zetten, zodat het komende week in ieder geval gevoerd wordt maar ook zeker geplukt. Of toch vertrouwen op de 3 voedingen met het risico dat de krop leeg is als ik terug kom. (ga kijken of ik een uurtje eerder weg kan zodat ik 4 uur thuis ben/ maar weet niet of dat lukt)De kleine is heel dapper en probeert wel aan de trosgierst te happen maar ja 3,5 week das echt nog te jong.

Wat is wijsheid? Het liefst nam ik vrij maar dat gaat morgen en overmorgen sowieso niet lukken.