28 maart 2024, 21:41:50

Kropverzuring

Gestart door Tara, 13 juni 2003, 00:41:33

« vorige - volgende »

Tara

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje over kropverzuring bij handopfok. Ik heb 2 valkjes apart genomen (zussen die wel apart zaten) de ene heet Plukkie (werd geplukt door de moeder) en haar zus is Kaila, zij was wat te mager en met het voorval wat met Pinky gebeurde vandaag weigerde ik niet en nam ik Kaila ook. Er blijven nu nog enkele jongen over maar dit zijn de enige die ik om redenen grootbreng. Nu is mijn vraag over de kropverzuring, ik weet wel wat het is, als voedsel te lang in de krop blijft zitten, en je al weer voeding geeft, dan krijg je kropverzuring, maar mijn vraag is, zijn er symptomen van? Ik wil graag veel info over kropverzuring, ik wacht altijd wel tot de krop leeg is, maar toch wil ik er wat over weten ... Alle info is welkom (Aan kropverzuring is ook niets te doen zeker? Ofwel? Of gaan ze werkelijk altijd dood daaraan?)
Alvast bedankt, groetjes, Tara, Plukkie en Kaila

birdy2

 :'( De kans dat ze blijven leven is volgens mij erg klein. Het kropje blijft aanvullen met lucht, buikje wordt zwart en het is slecht voor hun hart, dat het uiteindelijk kan begeven. :-[



Birdy


Tara

Haaa eindelijk antwoord ;D.

Gelukkig dat ik het nog niet heb meegemaakt, lijkt me niet leuk voor het valkje :(. Bedankt voor je antwoord!

Groetjes, Tara

Marianne

Hoi Tara,

Ik ben even aan het zoeken geweest en heb ook wat gevonden over kropverzuring. Misschien heb je er wat aan voor als je ooit een volgend nestje krijgt en je mag pleegmoeder zijn.

Met 8 weken moet je je kuiken zaad bij gaan geven en dan eten ze met ongeveer 11 weken zelfstandig. Ruikt je kuiken zuur dan mag je geen papvoeding meer geven. Je moet het kuiken dan brandnetelthee geven tot zijn kropje weer leeg is.
Kropzuur ontstaat doordat het eten in de krop niet verteerd is. Als het eten bijna op is en je voert het kuiken dan bij dan verteerd eerst weer het bovenste eten en blijft het onderste dus langer zitten en verzuurd daardoor. Er ontstaan san zweren in de krop. Na verloop van tijd springen die zweren en overlijdt het kuiken aan het stikken in zijn eigen bloed.

Ik heb het ook maar ergens vandaan gehaald en heb er dus zelf geen ervaring mee.
Hopelijk heb ik je een beetje geholpen.
Gaat het al weer een beetje met je ?

Sterkte he meid.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Tara

Hoi Marianne,

heel erg bedankt, heb ik ook veel aan, riep net mijn moeder dat ze moet zorgen voor brandnetelthee :D. Ik hou zeker nog een jong om zelf groot te brengen, ik heb er echt de behoefte aan gekregen dankzij Pluk. Maar 1 ding begrijp ik dan wel niet, Plukkie was nog geen 8 weken en overleed daaraan, toch iets in die aard, haar spijsvertering kon die pap niet meer aan. Hoe komt dat dan? De DA zei dat ze al lang op gewoon voer moest zitten. Met mij gaat het wel al iets beter, alleen nog wat vaag door al die mooie herinneringen aan haar.
Bedankt voor de reactie Marianne :-*

Groetjes, Tara