22 mei 2024, 17:12:40

2e valkje erbij

Gestart door koen vdd, 5 april 2012, 10:19:35

« vorige - volgende »

koen vdd

5 april 2012, 10:19:35 Last Edit: 5 april 2012, 10:46:03 by koen vdd
Hallo,

Ik zit met een paar vraagjes over mijn nieuw valk je.
Wij hebben nu 1,5 jaar een mannelijk witmasker en sinds twee weken een wildkleur popje. Dit popje is volgens de winkel nog jong (laatste nest 2011). Ze heeft bijna geen staartveren (korte stompjes, is dit normaal) Voor de rest slaat ze nog steeds in paniek als ik in de buurt van de kooi kom ook als ik ik met trosgierst afkom. ik praat constant met haar terwijl Flash ( het mannetje) vrolijk op mijn schouder zit te spelen.

Molly (het popje) gaat als ik afkom plat op de bodem zitten met haar vleugels licht open plat op de bodem en dan dansen van het ene op het andere been en terwijl blazen.

Molly begint wel te roepen op flash als hij uit haar gezichtsveld verdwijnt.

Is dit normaal gedrag of heeft het beestje iets traumatisch meegemaakt.

Denken jullie dat ik haar nog tam kan maken? Ik weet dat 2 weken kort is maar ik had toch al iets van vooruitgang verwacht te zien.

groetjes

Koen

koen vdd

Inmiddels heeft Molly al wat minder angst: ze eet soms als ze zin heeft trosgierst maar ze komt er nog niet naar toe. ik moet dicht gaan met de tros. Af en toe krijgt ze nog een paniekaanval en dan gaat ze op de bodem zitten wippen van een poot op de andere terwijl ze blaast.
Het feit dat flash (mannetje) op mijn schouder of hand zit doet haar blijkbaar niets.

koen vdd

Vervolg

Molly heeft haar angst voor handen nog steeds niet helemaal overwonnen maar het gaat beter en beter na ongevver 9 weken. Ik laat haar nu al uit de kooi en kan haar terugzetten door haar naar haar kooi te 'drijven'. eenmaal aan de ingang gaat ze zelf binnen (veiliger dan die 'gevaarlijke handen zeker).

Inmiddels (al een paar weken geleden) ook gezien dat het arme beestje niet de vleugels maar de staarveren geknipt zijn, hierdoor vliegt ze niet maar aar balans is ook niet dat.

Flash is nog steeds niet geïnteresseert in Molly en omgekeerd bijt ze nog naar hem maar al veel minder (enkel als zij in de kooi zit en hij aan de buitenkant.)

koen vdd

EINDELIJK

Na 84 dagen heb ik Molly voor de eerste keer zonder gekrijs en gefladder mogen oppakken en ze bleef zitten op mijn vinger!!

Succes at last!

Aan iedereen die een angstig valkje heeft: na de eerste weken had ik bijna moed opgegeven maar je ziet: geduld wordt beloond.

Met dank aan het stappenplan en alle tips die ik op het forum gevonden heb!


smiley

hoi hoi

Dat is een mooie resultaat ,ik zeg zelf altijd geduld is het sleutelwoord .
En daar ben jij weer een duidelijk voorbeeld van !! goed gedaan .
De staart pennen komen wel terug al gaat dit nog wel even duren .
Pas met de rui zal ze deze pennen verliezen ...
Veel plezier met je popje en haar mooie man ...

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

koen vdd

De staartpennen zijn al terug aan't groeien zoals je kan zien op de foto.

hier is Molly aan't zonnebaden



Jeroenw

Leuk begin een dagboekje en ik zal je verhalen volgen
Je heb al een vaste lezer in je pocket :-*


kwibus

Wat vreemd om te lezen dat het zo lang geduurd heeft voordat zij zo ver is!
Ik heb een valkje van 1,5 jaar.. en sinds 3 weken een jong erbij. Dit jong kwam meteen de eerste dag al op mijn vinger zitten en na een week kwam hij al naar me toe gevlogen toen ik zijn naam (Kwibus) riep. Hij is echt al ontzettend tam. Wijkt niet van mijn zij. Maar nu heb ik problemen met mijn eerste valkparkiet. Die is nu erg bijterig (maar legt ook sinds kort pas eieren).. Heb ze wel appart in een kooi. Heb een papegaaienkooi besteld, die als het goed is morgen binnenkomt. Dan gaan we proberen ze samen te zetten