16 april 2024, 22:24:09

met de hand opvoeden hellup!

Gestart door nynke, 29 april 2003, 00:02:33

« vorige - volgende »

nynke

Hallo allemaal
Mij was vandaag de tip gegeven om een valkparkiet van zo`n 4 a 5 weken oud te nemen en die vervolgens met de hand groot te brengen totdat hij groot genoeg is om zelf te eten.
Nou had ik ergens een advertentie geplaatst voor zo`n vogel van die leeftijd en iemand mailde mij (met de goede bedoelingen) dat er heel veel nadelen zijn aan het met de hand opvoeden, o.a dat de vogel verslaafd aan de pap kan raken omdat het makkelijk eten is, en dat er niet de goede voedings stoffen in de pap zitten voor de weerstand van de vogel en dat de vogel de pap kan weigeren en dan dus doodgaat, ik wil diegene best geloven niks mis mee maar ik ben benieuwd wat andere rondom deze ervaringen te zeggen hebben.
gr nynke

nynke

Ik wil dus graag weten of dit echt vaak voorkomt hoe groot de risicos zijn, wat verstaan jullie met je moet verstand hebben van handopvok? ik heb een tijdje bij het vogel assiel stage gelopen en heb daar ook wel eens jonge vogels die de moeder kwijd waren moeten voeren met zo`n spuit met jonge vogels waren dat geen valkparkieten vooral een duifje

Karin

Hoi Nynke,

Iedereen natuurlijk zijn eigen mening, maar ik zou zelf geen jong valkje verkopen wat nog met de hand gevoerd moet worden. Ten eerste kan er zoveel mis gaan ( de oudervogels doen het nog steeds beter dan de mens in de meeste gevallen  ;) ) en daarnaast heb ik wel eens gehoord dat de ouders helemaal in paniek raken als er een jong wat nog niet uitgevlogen is uit het nest gehaald wordt. Een valkje wat net uit het blok is, is nog prima tam te maken hoor. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Je zou op zoek kunnen gaan naar een kweker die de valkjes van jongs af aan in de hand neemt. Kijk eens bij de kwekers. Onze Jazzy is ook heel erg tam en die kreeg ik met bijna 8 weken.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Nynke,
Een duif is veel makkelijker dan een valkparkiet.
Als een duif 2 weken is kan je hem al voeren met erwten zelfs en die eten veel sneller.
Wij hebben een jaar geleden ook een duif die door de ouders was verlaten opgevoed en die is ook weer weggevlogen toen ie groot genoeg was.
Bij een jong valkje moet je ook heel erg goed opletten op je geen kropverzuring krijgt want de krop moet helemaal leeg zijn voor je hem opnieuw voert.
De ouders geven stoffen mee die je zelf je valkje nooit kan geven maar in 5 weken hebben ze natuurlijk al aardig wat stoffen meegekregen van de ouders gelukkig.
Met 5 weken is een valkje trouwens al bijna zelfstandig en kan vaak al eten als het altijd door de ouders gevoerd is.
Ik heb nu ook een jonge valk zitten die zelf leek te eten maar dat helaas nog niet deed.
Die word nu gevoerd door een van mijn andere oudervogels dus daar hoeven we zelf niks aan te doen want die is gewoon geadopteert :-)
Maar als je een valkje wat net eet uit het nest krijgt en hij is vaak beetgepakt door mensen is ie al vaak tam als je hem krijgt en is ie net zo tam als dat je hem zelf voert.
Dus echt nut heeft het niet om hem zelf te voeren in zo'n geval.
Als je een valkje uit het nest haalt worden de ouders daar vaak onrustig van maar als het al uitgevlogen is en dat is meestal na 4 weken maakt dat weer minder uit.
Ze worden dan nog vaak 1 of 2 weken door de ouders gevoerd in de kooi.
Iedereen heeft wat dat betreft een ander standpunt en er zijn er wel zat die ze ook verkopen als ze net zijn uitgelogen zodat je ze nog bij kan voeren.
Zelf ben ik er niet echt een voorstander van en als mijn jongen weg gaan eten ze ook al zelf maar zijn wel supertam.
In een dierenwinkel krijg je de vogels vaak moeilijk tam omdat ze al veel ouder zijn.
Bij een kweker krijg je ze heel jong en vaak al tam mee naar huis.
Dan heeft zelf voeren niet echt veel nut.

Groetjes,  Paul

nynke

Hallo dankjullie wel voor het advies, zelf heb ik al 2 valkparkieten 1tje kreeg ik ook eerst met 8 weken totaal niet tam heb der al een flinke tijd (bleek ook nog eens een vrouwtje te zijn inplaats van een mannetje) ze neemt nu wel zaadjes aan uit me handen maar ze is broeds en alles dus toen hebben we daar een mannetje voor gekocht en die 2 delen nu een zeer grote kooi en zijn van me moeder, alleen tja ikzelf wil er dus nog 1tje en met ervaringen met die andere, tuurlijk je moet er moeite voor doen maar ik vond het echt vervelend worden das ook niet meer leuk als je elke dag moeite doet etc etc en ze weigert alles nog steeds na maanden, ik heb al bij de kwekers gekeken maar die zitten niet in omgeving den helder :-(

Karin

Hoi Nynke,

Zoek dan een kweker die iets verder weg zit ,want het is echt de moeite waard. Degene waar ik mijn nieuwe valkje ga halen woont bijna 1 1/2 uur rijden bij mij vandaan  ;D . Maar je hebt dan wel jarenlang een fijn vogelvriendje erbij.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Nynke,
Als amsterdam of rotterdam te doen is voor jou en je hebt een paar weekjes geduld dan kan je misschien uit mijn nest eentje halen.
Ik heb nu net twee eitjes maar zullen er nog zeker bijkomen.

Groetjes,  Paul