19 april 2024, 10:19:55

valk van 5 weken

Gestart door kuifje2, 1 juli 2012, 20:31:36

« vorige - volgende »

kuifje2

hoi,

Vandaag mijn tweede valkje opgehaald. Ze is ongeveer een maand oud en ga er dus vanuit een week of 5.
Nu moest ze af en toe nog een beetje pap hebben hoorde ik van de kweker.
Nu is mijn vraag mijn valkje van 5 weken eet trosgierst en gewoon zaad ze woog voor het pap eten 78 gr en na de pap 83 gr.
Hoeveel pap zouden jullie haar nog geven ga nu vanuit twee pap van 7 ml , maar ze eet ook al wel veel gewoon voer mee met mijn andere valk.
Ik wil namelijk niet dat ze krop verzuring krijgt. en weet even niet wat nu het beste is.
Al vast bedankt.
groeten daphne

*Yvon

Waarom beginnen mensen aan een handopfok valkje als ze er geen ervaring mee hebben ??
Waarom verkopen fokkers aan mensen die er geen ervaring in hebben ??
Waarom niet eerst info zoeken voor men er mee begint ??
Sorry hoor !! Soms........

Maar goed even het handopfok( http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html ) topic goed doorlezen en dan heb je je antwoord denk ik al.  :)
De kans op kropverzuring zal je blijven houden tot de kleine zelf eet.
Net als bacterien en schimmels die op de loer liggen als je aan handopfok doet.
Maar met de goede zorg en even goed de info lezen moet het goed komen.
Succes en veel plezier met en van de kleine.  ;) :D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

kuifje2

Beste Yvon,
wat jammer als je nu al een oordeel hebt voor je ook maar de achtergrond kent van mij of mijn nieuwe vogel.
Daarin is het volgens mij zo dat juist hier je info kan inwinnen en vragen kan stellen als je er zelf even niet uit komt. Vandaar hier mijn vraag.
Ja, het schema heb ik goed doorgelezen maar zoals je kan zien wil ik graag weten wat mensen doen als ze ook al gewone voer gaan eten? Ga je dan door met twee pap of ga je over op 1 pap of stop je met de pap.
Graag zou ik een reactie willen van iemand die mij echt wil helpen en die veroordelingen ,sorrie maar daar heb ik niks aan ik zit nu eenmaal in deze situatie en probeer het valkje een zo goed mogelijk en vooral fijn leven te geven.

smiley

2 juli 2012, 10:18:08 #3 Last Edit: 2 juli 2012, 10:21:57 by smiley
Hallo Kuifje2

Een valkje van 5 weken heeft nog 2 a 3 pap voedingen per dag nodig .
1 in de ochtend en 1 in de avond ,als het al zelf aan het eten is zou ik het gewicht even goed in de gaten houden .
Want het gewicht wat het nu heeft is niet bijzonder zwaar het is net goed en schommelt tussen 2/3 voedingen.
Merk je dat hij best veel knabbelt dan kan je vanaf dat hij 6 weken is 1 pap voeding laten vallen .
En dan is dat die van de ochtend ,zodat het de hele dag kan oefenen met eten maar niet met een lege maag de nacht in gaat .
Valt het af dan terug naar 2 a 3 voedingen .

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

kuifje2

beste conny,
bedankt voor je reactie, ik ga vanaf vandaag twee voedingen doen dan kijk ik of hij niet gaat afvallen is dat wel dan blijf ik nog even op de drie voedingen.
Het zaad eten gaat erg goed hij ziet dat ook de oudere valk doen en samen eten ze behoorlijk goed vandaar de verwarring.
Ik laat nog wel even weten hoe het met het gewicht van mijn valk gaat deze week.
groeten daphne

kuifje2

zo we zijn een paar dagen verder en het valk je doet het heel goed.
Ze eet uit haar voerbak en valt niet af zit nu op gewicht van 90 gram.
Alleen zit ik met het probleem dat ze echt geen pap meer wil eten. Ze neemt er niets meer van, maar voor de rest eten doet ze goed. Misschien dat ze toch een paar dagen ouder is als de kweker heeft gezegt. zeker omdat de kweker het niet meer precies wist :-[.
Maar goed mijn vraag is alleen krijgt ze nu wel genoeg vocht binnen? heb haar namelijk nog niet zien drinken. En kan ik het zien of ze vocht te kort heeft?
al vast bedankt,
groetjes daphne

Larissa

Hoi Daphne

Om even in te haken op wat yvonne zegt, zei veroordeelt jou niet maar meer de kweker.
Zelf kweek ik nu 4 jaar valkjes en ook ik krijg vaak de vraag of ik een valkje van 4 weken weg wil doen voor de hand opfok.
Als een valkje van plus minus 4 a 5 weken nog bij de ouders zit krijgt het daar alles van mee, en zal ik dus nooit een valkje zo jong weg doen en zo denken meer kwekers er over.

Vaak gaat het mis met een valkje van deze leeftijd als ie nog op pap gezet moet worden. Helaas zijn daar al vele verhalen van voorbij gekomen.
De uitspraak dat een papvalk tammer zou zijn vindt ik totaal van niet want geef een pap valk maar twee weken geen of weinig aandacht door welke omstandigheid ook en ze zijn ineens niet meer zo tam.

Maar om nu terug te komen op jou vraag, een valkje zul je weinig water zien drinken ik zie ze van mij ook niet altijd drinken, mocht je toch twijvelen kijk dan goed tussen de veren, hoe roder de huid hoe groter de kans van uitdrogen.
Als ze verder niet afvalt en geen pap meer wil zal ik het zo laten.

Groetjes Larissa

kuifje2

Hoi Larissa,

Als allereerst bedankt voor je antwoord ik ben weer helemaal gerust gesteld.
Als tweede ik wou helemaal geen handopfok. Hier in de buurt van utrecht worden ze bijna allemaal al met 5 weken weggedaan en al tegen heel veel gezegt dat ik dan nog even verder keek.
Bij deze dacht ik dat ik geen handopfok meer kocht, dus met mijn dochter 30km gereden. Daar aangekomen was het voor mijn dochtertje van 6 liefde op het eerste gezicht ze mocht er mee zitten en kon hem zelf aaien. Na een tijdje toen we hadden besloten dat we hem deden zei de fokker zo zou ik even laten zien hoe je nog pap moest geven.
Daar stond ik dan helemaal versuft, ik wist even niet wat ik moest doen. De fokker zei maak je niet druk het is maar voor een paar daagjes want hij is er nagenoeg van af.
Ik kreeg een beetje voer mee en ze lieten zien hoe het moest.
Toen ik vroeg hoe vaak ze nog moest( en daar bij vertelde dat ik het niet zo zag zitten) werd er gezegt joh, maak je niet druk hoeft alleen maar s''avonds als een klein beetje bijvoeding want de rest haalt hij uit het zaad wat ze al eet.
Ja, misschien een beetje dom maar als je je kind zo blij ziet en al had belooft deze mee naar huis te nemen is het voor mij heel moeilijk om nee te zeggen.
Daarbij vertrouwde ik de fokker volledig.(ook omdat ze heel betrouwbaar overkomen) en nee, ik had er geen verstand van maar omdat de fokker zei: het is niet moeilijk, het is alleen maar bijvoeding en nog maar 1 keer per dag ben ik overgehaald.

Eenmaal thuis ben ik meteen gaan kijken op jullie site, en daar kwam ik het schema tegen dit bleek helemaal niet 1 keer per dag, het bleek helemaal niet makkelijk en ook niet verstandig.
Het valkje deed het heel goed met mijn tweede valk en dan mijn dochter die helemaal weg was van het nieuwe valkje(en wij ook) Natuurlijk hebben we het er overgehad om hem terug te brengen. Maar dat is echt niet zo makkelijk.
Dus hebben we besloten zolang het goed gaat houden we haar als het niet goed gaat en d''r gewicht minder proberen we haar terug te brengen.

Nu even terug te komen op yvonn ik vond wel degelijk dat ze me meteen ging aanvallen terwijl ik alleen maar extra hulp wou hebben. Maar goed het is al goe ik wil alleen maar het beste voor mijn nieuwe valkje en kan alleen maar hopen dat ik niet de verkeerde keus heb gemaakt.
groetjes daphne

kuifje2

sorry heb het berichtje van hiervoor heel snel gedaan omdat ik op tijd mijn dochter naar school moest brengen. Lees het net terug en zie het net met veel spelfouten staan. mijn excuses ;D

smiley

Beste Daphne

Ik kweek ook zo af en toe een nestje en ook ik krijg vaak de vraag of ze met 4 /5 weken al gehaald mogen worden .
Nee nooit !! pas als ze zelf kunnen eten mogen ze weg !!
Nu gebeurt het heel vaak dat mensen een papvalkje halen of hebben onder de zelfde omstandig heden als jij nu .
Het word altijd verteld alsof het zo makkelijk is ,en bij thuis komst blijkt dat helemaal niet zo te zijn .
En dan word er hulp gevraagd hier op het forum , want daar is het voor !!
Het meeste kwaad worden wij dan altijd dat mensen zeggen zich goed te hebben ingelezen.
Maar er heeft er niet 1 gelezen dat een valkje van 5/6 weken niet zelfstandig kan zijn ....en het staat toch echt op het forum.
Ze vliegen uit met een week of 4/5 en worden dan nog zeker 2 weken door hun ouders gevoerd ..soms nog iets langer !!
En we maken het zo vaak mee dat papvalkjes het gewoon niet overleven .
Van de 10 gaan er 8 dood ondanks onze hulp .... :'( :'(
Vandaar dat er soms een beetje fel word gereageerd ,gelukkig gaat het met jouw kleintje goed .
En we hopen dan ook dat het een mooie sterke vogel mag worden waar je vele jaren plezier van mag hebben .
Maar we hopen ook dat jouw verhaal over dat het helemaal niet zo simpel is ...anderen er van zal weerhouden om het ook te doen ???


Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

kuifje2

hoi conny,

bedankt voor je antwoord terug.
Ik begrijp je standpunt heel goed en snap zelf ook niet zo goed waarom mensen perse een valkje van 5 weken willen.
Mijn allereerste valkje nu een jaar oud heb ik gekregen met 12 weken. Deze is helemaal tam geworden en dat zonder handopfok.(deze zit bij ons, kunnen we mee kroelen en zingt aardig wat deuntjes) Vandaar dat ik helemaal niet zat te wachten op een jong vogeltje(van 5 weken).En mij dus ook niet had ingelezen.
Ik was dan ook al een aardig tijdje opzoek naar een geschikt vogeltje. Natuurlijk ook hier bij valkparkiet.com bij verkoop gekeken. De meeste worden allemaal zeer ver weg van utrecht aangeboden (en meer dan 100km rijden leek me dan ook wat ver) Nu kwam ik er 1 tegen op marktplaats( en nee, voor de prijs hoef je het niet te doen. Ik heb er 50 euro voor betaald.)
Ja, en als je dan gaat kijken met kind, is het nog heel moeilijk om op het laatst te zeggen prima we doen het toch niet. Zeker omdat ook de fokker hier te kennen had gegeven dat ze nog zeer weinig pap nodig had.
Laten we wel wezen als leek is het niet meer dan normaal dat je er op moet kunnen vertrouwen dat je fokker gelijk heeft.(immers hij heeft heel vaak jongen en doet dit dus vaker)
Ik snap je standpunt heel goed, maar het is dus niet altijd zo dat mensen perse een handopfok jong willen. En dat je dus voorzichtig moet zijn met voroordelen. Ik hoop denk ik net als jij dat mensen die dit lezen er toch eerst over nadenken om wel een jong van 5 weken in huis te nemen. Mijn eerste valkje is ook heel tam geworden en dat zonder dit gedoe.
Hoop ook dat fokkers gaan proberen om nog iets langer te wachten met de valkjes weg te geven.
groetjes daphne

Larissa

Hoi Daphne

Ik had nog niet eerder de tijd om te reageren maar bij deze , jeetje wat een verhaal.
Inderdaad is de kweker hier in in grote gebreken gebleven door jou  te vertellen dat het allemaal heel makkelijk is en gaat.

Zelf houdt ik de valkjes aan tot dat ze 8 a 9 weke zijn zodat ik goed kan zien dat ze zelfstandig zijn, en heel enkels zit er een valkje bij die niet de aanleg heeft om tam te worden.

Ik heb zelf ook een dochter van 6 en die heeft het er altijd nog moelijk mee als ik een jong verkoop, dus ja ik ken het.
Vooral als het liefde op het eerste gezicht is tussen jou dochter en de vogel.

Ik ben zeker blij te lezen dat je gelijk hier op het forum hulp en info bent gaan zoeken, hier voor zijn we er ook.

Ik hoop dat je valkje mag uit groeien tot een mooie grote lieve valk.

Groetjes Larissa

kuiserke

Hallo Daphne, ik wens je veel succes met het opvoeden van je valkje.
Ik ben er zelf ook mee bezig maar het is van moeten ....
de ouders begonnen erin te pikken....juist op tijd om hem weg te halen.
Het beestje woog maar 56 gram en is dan nog afgevallen naar 49 nu weegt hij 65 gram dus goed op weg ....maar het blijft opletten.
veel plezier  :) nog Anita - kuiserke

kuifje2

hoi allemaal,
bedankt voor jullie reactie. Met mijn valkje gaat het erg goed.
Ze zit niet meer aan de pap, eet goed voer en drinkt ook. Ze doet precies na wat de oudere valk ook doet. gelukkig blijft ze ook op gewicht en was vanmorgen zelf 90 gr. Ook is ons oude valkje bezig met haar goed leren vliegen erg leuk om te zien. hij vliegt om haar heen net zo lang tot dat ze achter hem aanvliegt. We laten ze nu heel veel samen doen.
Het lijkt erop dat alles goed gaat komen(gelukkig maar)

Anita, ik hoop dat het bij jou valkje ook zo goed gaat komen.
groetjes daphne