2 mei 2025, 19:32:31

Kleine Ollie

Gestart door KellieeOllie, 23 juni 2012, 14:47:38

« vorige - volgende »

KellieeOllie

Goedemiddag!

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, gezellig!
Ik zal me in het kort even voorstellen.

Ik ben Kelly, 18 jaar en woon in Valkenswaard (bij Eindhoven), ik heb sinds maandag 18-06-'12 een valkparkietje van + - 3 weken oud.
Wegens erge lichamelijke problemen zit ik al 3 maanden thuis, en begon me te vervelen. Ik ben een echte vogel liefhebber en hebben ook een mooie volwassen grijze roodstaart van 18 jaar!

Nu heb ik gekozen voor handopfok, omdat het me erg leuk leek om wat te doen te hebben en ik mijn valkje door en door kan leren kennen, en hij/zij mij ook!

Nu komt het: Het gaat erg goed met mijn valkje! Toen ik hem ging halen, kon de fokker mij niet de exacte leeftijd van dit valkje vertellen, wat ik al erg raar vond. Ze zaten buiten in een garage, zonder warmtelamp. Nu vroeg ik mij af; is dit niet erg?
Mijn lieve kleine Ollie weegt momenteel leeg 81 gram, en met een volle krop 91 gram.
Ik geef hem/haar om de 4uur 10ml handmix. Geen nutribird, wat ik hier erg veel lees, maar ze vertelde mij in een dierenspeciaal zaak dat deze ook erg goed was voor jonge vogeltjes.

Nu wilde ik vragen; is 10ml om de 4uur een goede hoeveelheid? Hij/zij komt niet aan, maar valt ook niet af. De pap heeft hij nog wel erg graag! Ik heb ook al een bakje met voer, krachtvoer en trosgierst in de kooi gelegt, maar daar kijkt ie eingelijk niet naar om. Wanneer ik hem ga helpen met eten (op het bakje tikken met mijn nagel, voer een beetje omhoog halen met mijn vinger) gaat die het wel proberen. Klimmen probeert hij/zij ook nog niet.
Het fladderen begint ie wel te doen, maar komt nog niet omhoog. Is dit ook normaal?

Ik moet eerlijk bekennen; had geen verstand van handopfok, maar heb erg veel informatie van deze site afgehaald. Bedankt allen daarvoor!

Mijn Ollie maakt het erg goed, maar er waren toch nog wat dingen die ik wilde weten, dus bij deze.
Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op mijn vragen.
Alvast hartelijk dank!

Groet, Kelly & Ollie.

Ps: Heb er een foto bijgedaan, zodat jullie kunnen zien wie ik ben, en hoe Ollie er nu uit ziet!

Dobby01

Ik heb helemaal geen verstand van handopfok maar is 81 gram niet veel voor zo'n jonge vogel? Een volwassen vogel weegt tenslotte gemiddeld tussen de 80 en 110 gram.

carco

Nee hoor 81 gram is netjes.

Ik denk inderdaad dat hij een week of 3 à 4 is.
Je mag hem dan nog 4 keer per dag 10 ml pap geven per keer.
Kijk dan wel of hij het gewicht vast houdt en niet te ver terug valt.
Inderdaad zoals je nu doet eten aanbieden, trosgierst, brood, rijst ,groenvoer ed.

Ik zie dat ie helemaal in de veren zit dus heeft geen warmtelamp meer nodig hoor. Je kan hem al best in een kooi zetten zodat ie leert klimmen.

De rest van klimmen en vliegen komt wel. Het fladderen wat jij noemt zijn vliegoefeningen dit hoort erbij.

Wat voor merk pap heb je als ik vragen mag? (dierenwinkels zeggen nl wel eens meer iets)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

KellieeOllie

Hallo,

ten eerste; dank voor jullie reacties!
Gelukkig dat ik het helemaal goed doe. Was er een beetje bang voor dat ik toch iets niet helemaal goed zou doen.

Ik gebruik momenteel Handmix van Orlux. Maar wat een nare geur zit daaraan!

Zijn/haar ontlasting was in het begin erg dun, maar nu wel wat dikker. Af en toe is het nog wel erg dun. Weet iemand wat hier de oorzaak van is?

Vanaf wanneer mag ik mijn Ollie in een badje gaan doen? (gootsteen/plantenspuit) De pap gaat namelijk heel erg plakken op zn borstje en langs het snaveltje.

Groetjes!

Larissa

Hoi

Zelf geef ik Nutribird A21, zelf vindt ik de valkjes erg goed op reageren, ruikt wat zoeter.
Door de pap is de ontlasting altijd wat dunner, je kunt met lauw water de papresten een beetje verwijderen, ik doe zelf na elke voeding even met een doekje met lauwwater de pap resten verwijderen.

Een douche beurt krijgen ze van mij pas gemiddelt met 7 weken omdat ik dan zeker weet dat hij zich goed droog poetst

Groetjes

KellieeOllie

Oke, bedankt voor je antwoord, daar kan ik wel wat mee!

En Larissa; wat een mooie valken heb jij op je handtekening, wauw!