19 april 2024, 20:09:32

dwarsliggend eitje/ prikpil???

Gestart door sabrina, 23 november 2002, 21:17:31

« vorige - volgende »

sabrina

Hallo,

Sinds een paar dagen legt Kira eitjes, ongeveer om de anderhalve dag een. Deze halen we meteen weg en dat vindt ze helemaal niet erg. Maar sinds gisteravond is ze in haar gedrag erg veranderd. Ze is volledig uitgeput van het broeden/ persen en slaapt op de meest vreemde plaatsen in haar hok. Helaas hield ze zich niet goed vast en in haar slaap viel ze op de grond. Hierdoor raakte ze behoorlijk in paniek en vloog als een bezetene door haar hok. Om haar te kalmeren wilde ik haar er even uit halen, maar in alle paniek vloog ze weg. Ze botste overal tegenaan. Uiteindelijk kregen we haar rustig, maar ze was supervermoeid. Vanochtend was ze nog steeds suf en er zat allemaal kwijl rondom d'r snavel. We zijn meteen naar de dierenarts gegaan, ook om te controleren of het eitje nog heel was. Dit bleek gelukkig wel zo. De dierenarts hoopte dat het eitje niet dwars was gaan liggen, anders moeten we het 'opwekken'(??). Ook sprak hij over de prikpil, maar nu las ik op de site dat iemand daar slechte ervaringen mee had. Inmiddels zit Kira aan de extra vitamine C (extra kalk kreeg ze al) en krachtvoer. Ze is nog steeds versuft en ze maakt rare op-en-neer bewegingen met haar staart (alsof ze het eitje eruit wil duwen) Wat raden jullie aan te doen?

met vriendelijke groet,
Sabrina Thoen

Paul

hoi Sabrina,
Hoe oud is Kira want als ze nog jong is en onervaren kan het zijn dat ze legnood heeft.
Mijn Popje heeft dat vroeger ook een keer gehad en toen heb ik het gedeelte waar het eitje uitkomt met een beetje slaolie ingesmeerd.
Je kan hier ook op de site info over vinden in de rubriek gezondheid.
Het enige nadeel in dat je vogeltje zeker een week ruikt alsof ie in de frituurpan heeft gezeten maar dat gaat vanzelf weg en haar gezondheid is toch het belangrijkste.
Hoop dat je er wat aan hebt en proberen kan je het altijd want kwaad kan het niet en als het wel nodig is heb je het in elk geval gedaan.

Laat even horen hoe het is afgelopen,

groetjes paul

Peter

Hoi Sabrina,

Legnood is nooit leuk en het kan ook slecht met je valkje af lopen. Over die prik verschillen de meningen erg, de ene is groot voorstander terwijl de ander er niets van wil weten. Zelf hebben geen ervaringen met zo'n prik, bij Vragen over... vindt ook diverse antwoorden die gegeven zijn door andere kwekers. Onze P.D. heeft ooit eens een problemen gehad met een eitje leggen, het bleek wat misvormd ze had erg veel moeite mee. Ook veel met het staartje "tikken". Gelukkig kwam het eitje er nog wel uit.

Zoals wij het zo lezen doe je het goed, je geeft extra kalk, vitamines enzo. Je gaf ook grit? Als het echt te lang gaat duren kun misschien weer contact opnemen met de dierenarts. Want het eitje zal en moet eruit.

Hoeveel eitjes heeft Kira nu gelegd? Het is misschien ook een optie om de eitjes een paar dagen te laten liggen zodat er op kan gaan zitten zodat haar "moedergevoelens" tot rust komen. Dan stopt het eieren leggen ook vaak. Althans heeft het zo gewerkt. Loky heeft een tijdje lang eitje gelegd en toen we ze lieten liggen stopte ze ook met leggen en bleef op de eitjes zitten.

Veel succes en sterkte!!!
Peter

Marjon van Leeuwen

Hoi!

Ik heb wel eens ergens gehoord dat je de eitjes niet weg moet halen. Als je dit wel doet, gaat je vogel inderdaad weer nieuwe eitjes maken, waardoor ze helemaal uitgeput raakt. Ik denk dat je de eitjes gewoon even moet laten liggen, tot ze er zelf geen interesse meer voor toont. Dan kun je ze weg halen.

Groetjes,
Marjon

sabrina

Hallo,
Inmiddels is het eitje (de 3e) er uit. Ik heb het deze keer laten liggen en hopelijk verliest ze zelf haar interesse en stopt ze met leggen. Dankzij al het extra krachtvoer is ze weer helemaal op krachten. Bedankt voor jullie tips!
Sabrina

Peter

Hoi Sabrina,

Gelukkig is Kira weer op krachten. Nu nog even wachten hoe het inderdaad verder gaat. Speelt ze ook met het eitje? Of probeert ze er ook op te zitten? Of toont ze helemaal geen intresse in het eitje?

Groetjes,
Peter

sabrina

Hallo,
ze zit wel op het eitje en soms rolt ze het met haar snavel in een andere positie. Ze is erg alert op mijn bewegingen.
Omdat ik bang ben dat ze niet van het ei af wil om te eten heb ik een stuk trosgierst naast haar gelegd (ze gaat er pas van eten als ze denkt dat ik niet kijk...) Verder lijkt alles helemaal in orde, ik hou haar goed in de gaten en haal het eitje weg als ze zelf haar interesse er in verliest of als ik merk dat ze te weinig eet en drinkt. (ze is nu aan beterende hand en dat wil ik graag zou houden!)
Bedankt voor je interesse!
Sabrina

Peter

Hallo Sabrina,

Waarschijnlijk gaat ze ook "wiegen" als je naar haar kijkt als ze op het eitje zit. Dat doen ze bij ons althans wel. En de vleugels dan een beetje wijdt. Echt zo van: Je komt niet bij mijn eitje!

Ze eten verder weinig als ze op het eitje zitten, normaal gesproken broed de pop overdag en de man 's nachts maar bij ons heeft Loky helemaal alleen een nestje groot gebracht. Loky was aan het einde van de rit best wel wat afgevallen. Maar daarna was is alles weer goed gekomen.

Ze eten dus wel wat minder als ze aan het broeden zijn maar nog wel meer dan genoeg. En ik snap je heel goed dat je wil dat alles goed blijft gaan! We zullen voor je duimen!

Groetjes,
Peter