28 maart 2024, 10:50:25

papegaaienziekte?

Gestart door Lique, 24 oktober 2003, 00:00:53

« vorige - volgende »

Mandy

Ik denk niet dat jij je zorgen hoeft te maken. Ze zijn bij mij voor het eerst ziek geworden toen de derde nestjes er waren. Dus dat is bv Binky van Nes en die had ze behandeld voor een rood oogje en nu gaat het goed en ook met de rest. :)
Maar als het bij mij om papegaaienziekte zou gaan vanaf het begin dan is die DA hier goed fout bezig natuurlijk, want zoiets moet gemeld worden en ik had geen in- of export mogen doen en ik had zelf natuurlijk nagekeken moeten worden. Maar ik hoop maar dat dat ene stukje tekst klopt en dat het toch om 2 ziektebeelden gaat en de DA de juiste diagnose van ornithose heeft gesteld... :-/
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Nu vond ik dit weer...hier zeggen ze weer wel dat het hetzelfde is...zucht...ik weet het niet meer hoor...;


Ornithose is een bacteriële infectie veroorzaakt door Chlamydophila psittaci. Deze aandoening is één van de grote boosdoeners bij de siervogels.

Bij de kanarie-achtigen is er meestal weinig sterfte en ziet men vaak atypische symptomen zoals diarree, enz... .

Bij de parkietachtigen spreekt men van de papegaaienziekte. Deze ziekte kan snel dodelijk zijn en is ook besmettelijk voor de mens (= zoönose). Ornithose veroorzaakt meestal een conjunctivitis (= ontsteking van het oogslijmvlies) en ademhalingsproblemen, maar deze kiem kan ook na een septicemie (= bloedvergiftiging) de inwendige organen (lever, longen, milt, enz...) aantasten. Hierdoor zullen de vogels bol gaan zitten, stoppen met eten en een groene ontlasting produceren. Op vele volières is ornithose een vaak terugkerend probleem en treden de symptomen hoofdzakelijk subklinisch (= niet duidelijk zichtbaar) op. Toch zal deze aandoening steeds de groei en de prestaties beïnvloeden.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

Het lijkt mij niet dat ze 2 verschillende ziektes met bijna dezelfde naam aanduiden. Naar mijn idee is onithosis het zelfde als ornithose.
Of dat ornithose een lichtere variant is van ornithosis, dat ornithose dus minder ernstig is als ornithosis.

Het is maar een idee, dus ik kan er naast zitten.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

Hoi Lique,

Wat erg dat dit nu weer gebeurd zeg :-(
Ik hoop dat het in elk geval niet die papagaaienziekte is anders word het snel ingrijpen.
ik las dit stukje:
Papegaaien zijn het beste te behandelen met injecties met een antibioticum (doxycycline). Deze injecties hebben zeer snel effect: binnen 24 uur knappen zij in het algemeen snel weer op. Ongeveer 24 uur na de eerste injectie zijn de dieren niet meer besmettelijk voor andere dieren en mensen, maar tot die tijd moeten zij in quarantaine gehouden worden.

Dus als je op tijd bent halen de vogels het zeker en dat is in elk geval wel een beetje goed bericht.
Maar als het echt zo is moeten alle vogels van mensen die naar de beurs zijn worden ingeent of onderzocht denk ik :-(
ik zie me al met 20 vogels in de auto :-(
Laten we toch maar hopen dat het iets anders is en dat het met deze sterfte gevallen ophoud.
Sterkte in elk geval.

Groetjes, Paul

Paul

Hoi,

Lees ook even het stukje hier daar staat ook heel veel over die ziekte in en ook wat de verschijnselen zijn bij mens en die.
Dit stukje zag ik op het forum nog niet staan.

http://dierenkliniek-de-toren.nl/Ziekte_info/Vogelkliniek/Psittacose/psittacose.html

Groetjes, Paul

daan

Hoi paul,

Ja die heb ik ook gelezen. daar staat ook heel info over in.
ja laten we hopen dat het alemaal meevalt.

Hoezo hoef ik me geen zorgen te maken Mandy. Waarom niet ja sorry als je goed nieuws hebt dan hoor ik dat heel erg graag op dit moment pppppffffff.

Jij ook veel sterkte, want ik begrijp dat het bij jou ook niet zo lekker gaat.

Groetjes Daan

Kolkkie

Hoi allemaal,

Een hele hoop mensen hebben op dit moment problemen met hun vogels, o.a. bij Lique, Henry en nog een aantal anderen.
Zou de oorzaak niet kunnen liggen bij een vogelbeurs?
Een hoop mensen die daar zijn geweest hebben problemen (gehad) met hun vogels, bijv. Lique, Henry, Ans enz.

Ik wil geen paniek veroorzaken, maar zou er geen verband liggen tussen deze gevallen?

Groetjes,


Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mandy

Sorry Daan, dat bedoelde ik voor Mariska op haar berichtje daarvoor. Ik zou je graag een hart onder de riem willen schuiven..steken...hoe zeg je dat, net zoals ik en velen anderen dat nu wel kunnen gebruiken...

Ik heb net dat duidelijk stukje van jou gelezen Paul en het werd me allemaal ff teveel... Nu ga ik verdorie weer janken... ik zit nu alleen nog maar te brullen, ik ben zo bang...
Straks zit ik met een lege volière en wat denken jullie van Chico hierbinnen en als ik het zelf heb, mijn werk in het ziekenhuis...pffff, wat een ellende... :'(
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

Wat er in dat stukje stond was ook dat het goed te behandelen is met antibiotica en dat ze allemaal kunnen genezen dan dus dat is wel een goed bericht onder deze nare.
Misschien als het echt geconstateerd word door dr Feld dat iedereen preventief die antibiotica moet geven die op die beurs zijn geweest.
Grotere vogels worden via een injectie behandeld en kleinere kunnen via het drinkwater.
Dus als we er op tijd bij zijn mocht het zo zijn worden ergere dingen voorkomen lijkt me dan.
Dus kop op he we gaan er gewoon allemaal tegen in gevecht als het echt papagaaienziekte is.
Ik heb ook pas een erge griep gehad maar ik had heel weinig koorts dus denk ik dat het ook echt griep was en niks anders.

Groetjes, Paul

Mandy

24 oktober 2003, 03:33:17 #24 Last Edit: 24 oktober 2003, 03:35:11 by Mandy
Ja klopt Paul, maar mijn vogels zijn zo al 2 keer behandeld!
Met injecties, diegene die echt een oogontsteking hadden (eerste keer Jil en tweede keer Jut en Bobbie) en door het water heen en dat was ook doxycycline (vibravet).

Zelf ben ik de afgelopen maanden meer benauwd en heb voor mijn astma van mijn longarts er een puf bijgehad. Ook heb ik in augustus flinke koorts gehad vanwege een bronchitis. In die tussentijd had ik inderdaad regelmatig hoofdpijn, spierpijn, hoesten, snotteren en vage klachten. Nu op dit moment heb ik weer koorts en ben niet lekker, flink verkouden, een kop vol snot zal ik maar zeggen. Maar het heerst ook inderdaad, maar is wel toevallig allemaal.
Toen met die bronchitis zei ik dat ook tegen die arts, dat mijn vogels ziek waren en ik bang was voor papegaaienziekte, en die zei dat deze bacterie moeilijk bij de mens te constateren is en de antibiotica die ik gehad heb zou die bacterie ook doden, dat was Klacid.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

daan

Hoi mandy,

Jammer ik dacht dat je het tegen mij had, ja ik ken je gevoel ne heel erg goed, ik zat net op de chat en het werd met allemaal ff teveel ik ben geijk vetrokken en heb heel hard zitten janken en ben gelijk bij mijn schatties wezen kijken.
Ik ben erg bang, maar ik probeer positief te denken al is dat momenteel erg moeilijk.
je leest er erg veel over op het internet, maar ik word daar alleen maar banger en onzekerder van.
Sterkte meissie.
Die gedachte van jou over een lege voliere, die beelden zijn bij mij ook al voorbij geschoten ppppffffff wat een elende allemaal. Ik hoop dat het bij lique ook allemaal meevalt.
Hoe voel jij je nu mandy?

Groetes Daan

Mandy

24 oktober 2003, 03:52:31 #26 Last Edit: 24 oktober 2003, 10:17:11 by Angelique
Zwaar piep... :'(

Ik voel me al ziek met m'n beroerde kop, maar met dit alles al helemaal...

Raymon hier zegt dat het allemaal wel mee zal vallen en we elkaar hier alleen maar op zitten te jutten. Het liefst hoop ik dat hij gelijk heeft...

Toen ik om 18.30 thuis kwam ben ik gelijk naar mijn valkjes gaan kijken en het eerste wat ik de laatste dagen doe is; op de grond kijken of ik geen dode valkjes zie liggen...erg hé... :o
Maar ze zaten allemaal in het nachthok rustig op stokken en touwen te dutten, zoals ze eigenlijk de hele dag doen. Gelukkig (nog) geen zieke valk die ergens stilletjes als een bolletje in een hoekje zit weg te kwijnen...

Hoe zitten jouw valkjes er eigenlijk bij?

En hoe is het nu met die ene witmasker Lique?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

CitaatToen met die bronchitis zei ik dat ook tegen die arts, dat mijn vogels ziek waren en ik bang was voor papegaaienziekte, en die zei dat deze bacterie moeilijk bij de mens te constateren is en de antibiotica die ik gehad heb zou die bacterie ook doden, dat was Klacid.

Dan mag die huisarts wel eens op cursus want met een beetje bloed afnemen kunnen ze het wel zien of je het hebt hoor.
Dat stond in elk geval in dat stukje van dierenklieniek de Toren.
En misschien moeten we ons inderdaad niet zo opjutten tegen elkaar want het is achteraf misschien heel iets anders.
Laten we dat in elkm geval hopen.

Groetjes, Paul

Kolkkie

Hoi Mandy,

Ik denk dat we eerst moeten afwachten wat er nou precies bij Lique aan de hand is. Dan nog is de vraag of het naar anderen verspreidt is, en of bijv. de beurs in Zwolle de oorzaak is.

Ik voel mij nu ook niet bepaald lekker. Ik ben verkouden, mijn ogen branden en heb hoofdpijn. Die laatste 2 genoemde pijntjes komen door de verflucht die in de trap hangt, dus de oorzaak is dus bekend.

Bovendien zitten Coco, Pukkie en Minggu er goed bij, maar ik hou ze wel ff in de gaten.

We moeten onze koppen omhoog houden en rustig blijven.

Veel beterschap en kop op he  ;) ;).

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

daan

Hoi Mandy,

Ja ze zitten er gewoon heel rustig bij, maar ja het ene moment zitten ze op stok en het andere moment is het heel anders. Maar ze eten heel erg goed. Ik ben gewoon bang als het uitkomt dat het de papagaaienziekte is, omdat mijn valkjes bij die van Lique in de zelfde loper zaten en 1 daarvan is dus dood...... pfpfpf helaas.
ik ben benieuwd hoe het uitpkat bij Lique en Peter, hopen dat alles meevalt. En dat we opgelucht adem kunnen halen.
Ja we moeten mekaar een beetje opebueren, maar ja dat is logisch dat je deze paniek krijgt, iedereen wordt bang. dat is heel normaal. Nou we gaan maar proberen te slapen straks.
En iedereen sterkte en kom op he.

Groetjes Daan