28 maart 2024, 19:28:34

papegaaienziekte?

Gestart door Lique, 24 oktober 2003, 00:00:53

« vorige - volgende »

Lique

Hoi allemaal.

Ik mijn vorige berichtje beschreef ik wat er aan de hand was, met mijn valkjes.
 Het gaat totaal niet goed.
Dr Feld zit te denken aan de papegaaienziekte.
Morgen móet ik naar hem toe, dan gaat hij allerlei onderzoeken doen.
Dit  verklaard misschien mijn vage griep ook wel...

Tara

Hoi Angelique,

wat erg zeg ... Hoop echt dat het dat niet is, en zeker niet, dat jij er wat van hebt :(

clowntje46

Jeeeeeeeeeee  verdikke Lique
Ik zal extra voor je duimen  meid  moet er toch niet aan denken meis voor jullie lijkt me vresleijk
heel veel sterkte  namens mij  dikke knufffffffffffffffffff  als steun

Lique

Hij is net overleden.
De volgende is aan de beurt... :'( :'(

Tara

Zo erg :(. Zijn er nog meerdere ziek? In ieder geval sterkte he ... :'(

Lique

JA, het gaat er erg heftig aan toe.
En wat nog het ergste is, je kan helemaal niks doen.
2 valkjes in 2 dagen tijd, is veel te veel.
En er zijn er meer die dood gaan.
Het ene uur is er niks aan de hand, en het andere uur, liggen er wat op de grond ziek te zijn.
Deze valk heb ik met Daantje uit meppel gehaald, samen met nog eentje.
Een andere valk, ook alweer een witmasker ziet er ook niet best uit. Dit zal de volgende zijn, die hulp nodig heeft, dat weet ik nu al.

Ik baal er enorm van...

Tara

Hoi,

kan het geloven dat je baalt, heb ook al zoiets meegemaakt, dat er super veel valkjes in een korte tijd stierven ... Baalde toen ook, nu nog zelfs, sterkte he, echt zo jammer dat er niets aan valt te doen :( .... Sterkte ...

demi

hoi lique

jeetje wat *** zeg dat is echt zwaar k****

ik duim voor je meissie.....

diana w :'(

Mandy

Shit, ik zit hier helemaal te shaken...
Dit is echt heel erg, ik vind dit vreselijk voor jullie... :(
Ik hoop dat Dr Feld jullie snel kan helpen en er een rem op kan gooien met goeie antibiotica.
Ik duim voor jullie!

Ik ben hier zelf ook bang voor, dat dacht ik de eerste keer al en de tweede keer ook. Ook omdat ik toen zelf ziek was, ik had longproblemen en nu ben ik weer ziek. Ik ben om 18.30 ziek naar huis gegaan. Toen was het misschien een lachertje, maar zo zie ik dat nu niet meer... Inger heeft me een tijdje terug haar verslag over papegaaienziekte gestuurd en dat heb ik pas gelezen en het zou kunnen...
Wat ook vaag is is dat mijn DA het niet zo bij naam heeft genoemd, hij noemde wel; one-eye-cold en chlamydia, dit noemen ze ook wel ornithose en kan ook onder papegaaienziekte vallen. Toen ik vandaag had gebeld en daar naar de assistente naar vroeg kon zij mij niet antwoorden en de DA die over vogels gaat was er niet, ik dacht dan vraag ik het morgen wel... maar nu krijg ik toch wel de zenuwen... :o
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

Hier een stukje tekst van Inger d'r verslag;

1.3      Symptomen en verschijnselen

Na de besmetting wordt de vogel niet direct ziek. Bij papegaaien is de gemiddelde incubatietijd 42 dagen, maar grasparkieten kunnen jarenlang besmet zijn zonder dat zij ziekteverschijnselen vertonen. Deze schijnbaar gezonde vogels kunnen langdurig en soms levenslang drager zijn. Bij stress door bijvoorbeeld verhuizing of transport kunnen de vogels de ziekteverwekker uitscheiden (www.uu.nl/lci). Het ziekteverloop kan acuut of chronisch zijn.

De klinische verschijnselen van Psittacose bij papegaaien zijn:
Depressie, vermageren, slecht verenkleed, braken, niezen, neus- en ooguitvloeiing en ademhalingsmoeilijkheden. Papegaaien met papegaaienziekte vertonen meestal een klassiek verschijnsel: limoengroene diarree, daarnaast heeft het urinegedeelte (normaal het witte gedeelte) van de uitwerpselen vaak een gele kleur. Hieruit kun je opmaken dat de vogel een leverontsteking heeft. De meeste dieren met een infectie met Chlamydia sterven binnen veertien dagen. Als secundaire infectie kan de vogel een hartziekte krijgen (Pinney, 2000). Chronisch zieke vogels laten een verminderde eetlust en activiteit zien (www.wittemerel.nl). Ook kunnen in kweekbestanden de broedresultaten verminderd zijn.


4.2 De symptomen bij mensen met papegaaienziekte

De ziekte kan acuut maar ook sluipend beginnen. Chlamydia psittaci veroorzaakt een systematische infectie. In de meeste gevallen zijn de longen aangedaan. De voornaamste verschijnselen zijn:

langdurige hoge koorts (40,5 graden Celsius)
met een relatief lage polsslag
koude rillingen
hevige hoofd- en spierpijnen (voornamelijk rug en nek)
en non-productieve hoest
soms is er sprake van slijmerig sputum (spuug) met bloedspoortjes
aanvankelijk gaat het echter om een droge kuchhoest of wordt er niet gehoest

De klinische verschijnselen kunnen zo gering zijn dat het alleen met een röntgenfoto kan worden vastgesteld. De röntgenfoto toont vaak opvallend sterke afwijkingen in verhouding tot het klinische beeld. De verschijnselen zijn veelal mild van karakter, maar bij de onbehandelde ouderen kan de ziekte dodelijk verlopen. Af en toe komt huiduitslag voor, gelijkend op de roseolen (kleine rode vlekjes) bij tyfus. Een klein aantal van de patiënten heeft gastro-intestinale klachten, zoals braken, buikpijn en diarree. Incidenteel voorkomende complicaties zijn: respiratoire insufficiëntie (niet goed functioneren van de luchtwegen), icterus (geelzucht), splenomegalie (vergrote milt), myocarditis (ontsteking van de hartspier), trombophlebitis (aderontsteking), encefalitis (hersenontsteking) en lethargie (slaapzucht) (www.uu.nl/lci).
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

24 oktober 2003, 01:58:26 #10 Last Edit: 24 oktober 2003, 01:59:40 by kolkkie
Hoi Lique,

Wat kl*** toch allemaal weer. Ik wens je veel stekte met het verlies, en ik hoop dat het hierbij blijft, en dat Dr. Feld hier wat aan kan doen.


CitaatWat ook vaag is is dat mijn DA het niet zo bij naam heeft genoemd, hij noemde wel; one-eye-cold en chlamydia, dit noemen ze ook wel ornithose en kan ook onder papegaaienziekte vallen.

Papegaaienziekte wordt ook wel ornithosis genoemt, en wordt veroorzaakt door de bacterie: Chlamydia psittaci. Inmiddels is deze ziekteverwekker omgedoopt tot Chlamydophilia.
Dus het lijkt mij dat de valkjes van Mandy ook zoiets hadden, mss in een minder ernstige vorm (is een gokje van mijn kant, want ik ben geen DA).

Een dierenarts moet hier melding van maken bij de gezondheidsdienst.

Dit zijn de verschijnselen die voorkomen bij mensen:

Deze ziekte, een vorm van longontsteking, wordt meestal geassocieerd met (geïmporteerde) kooivogels, maar kan bij veel in het wild levende vogels voorkomen. De besmetting van de mens geschiedt door inademing van (door vogelexcreta) geïnfecteerde stofdeeltjes, zelden van mens tot mens. Incubatie: een tot twee weken, sommige mensen zijn wel geïnfecteerd maar worden niet ziek. Symptomen: plotselinge (hoge) koorts, hoofdpijn, hoesten, weinig sputum, spierpijn, beeld van influenza.

Groetjes,

Mariska

Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Mandy

24 oktober 2003, 02:07:54 #11 Last Edit: 24 oktober 2003, 02:10:10 by Mandy
Ik vond net ook dit stukje;

ORNITHOSIS (VOGELZIEKTE)
Ornithosis ook wel vogelziekte genoemd, is sterk verwant aan psittacosis, ook wel papagaaieziekte genoemd. De verwekkers van beide ziekten zijn virussen. Vogelziekte en papagaaieziekte hebben geen erg duidelijke symptomen. De symptomen komen nog het meest overeen met de verschijnselen zoals die gezien worden bij griep. Deze verschijnselen zijn: opgezette veren, kortademigheid, ontstoken ogen en `lopende' neus.
Door de neusafscheiding zien we bij de vogels vaak vieze veren.
De ziekte is zowel voor vogels als mensen besmettelijk!!

verzorging:
Ingeval van ornithose of psittacosis zal een dierenarts moeten worden geconsulteerd. De dierenarts zal antibiotica voorschrijven.


Hier wordt het dus weer als verschillende ziektebeelden genoemd. Dat is misschien weer een nadeel van internet, dat er zoveel informatie is dat je door de bomen het bos niet meer ziet...
Ik weet het ff niet meer hoor, ik hoop echt dat dat het niet is voor ons Lique...  :-/
En wat te denken van alle jonge valkjes die hier weg gegaan zijn... Pffff moet ik ff niet aan denken hoor... m'n hoofd staat nu helemaal op klappen, ik ga een strip paracetamol naar binnen werken en hopelijk kan ik wat slapen en uitzieken... :(


Dit komt weer van het verslag van Inger;

1.1      Wat is papegaaienziekte?

Papegaaienziekte is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door de bacterie Chlamydia psittaci. Het is een zoönose, dat wil zeggen dat de ziekte van besmette dieren op mensen kan worden overgebracht. De naam papegaaienziekte is afgeleid van het Griekse woord Psittacose. Psittacose komt voor bij zowel vogels in het wild als bij kooivogels. Ook is Chlamydia psittaci aangetoond bij de meeste gedomesticeerde zoogdieren en vele wilde zoogdieren (Cornelisse, 1993). Het woord Ornithose wordt gebruikt wanneer de infectie wordt overgebracht door andere vogels, zoals duiven, kalkoenen, eenden, kanaries. Bij mensen worden de termen Ornithose/ Psittacose beide gebruikt (www.uu.nl/lci).
De Chlamydia bacterie is een obligaat intracellulaire parasiet en leeft in de weefselcellen van zijn gastheer (Cornelisse, 1993). Chlamydia psittaci is zowel in bloed, lever, milt, nieren als in uitwerpselen en veren van besmette vogels aangetoond (www.uu.nl/lci).
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

Hoi Mandy,

Hoelang zal het in het vogellijfje aanwezig blijven? Aangezien Pukkie bij jou vandaan komt, en ook en hoop anderen.

Pukkie is nu nog gezond, al hij wel wat last heeft van de rui.

Ik zal Pukkie toch ff goed in de gaten houden.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

daan

Nou mensen ik zit nu dus ook flink in de stress. Het is niet zo bij mij dat het al uit, ik zie tenminste niks.
Maar ja ik ben dus samen met Lique naar Meppel geweest en dat valkje wat nu dood is hebt samen met mijn valkjes in dezelfde loper gezeten. pppppfffffff (zweet en hartkloppingen).
Als ik dat stukkie van Mandy lees, aj dan haal ik daar wel wat dingetjes uit. Niezen, mager en slecht verenpak. Jezus mensen het zal toch niet waar zijn. Ik zit helemaal te shaken.
De ontlasting is wel goed, ja moet ik nu morgen met ze naar de DA gaan, ik weet het ff niet meer hoor.
Jezus Lique zo'n gezellig daggie uit samen, raar allemaal hoor. Lique ik wens jou ook heel veel sterkte toe he. En we houden mekaar op de hoogte lievie.
Dikke kus Daan

Lique

He bah bah bah.
Dit is echt niet leuk.
Ik belde vanavond ook op naar mijn werk, of ik morgen wat eerder vrij kon krijgen, en de reden uitgelegd.
Maar ze vond 9 uur wel erg vroeg, dus ik moet tot half 10/10 uur blijven.
En de reden??? Omdat er al zo weinig personeel is!!!!!!!
Schandalig.

Maar veel symptomen kloppen echt, en daar krijg ik het al benauwd van.
ik ben net voor 3 weken geleden ook al zieg geweest, ook griep. En peter is ook al niet helemaal lekker.
Maar o wat hoop ik dat ze binnen niet besmet zijn, of dat ik het over kan brengen op de valkjes binnen, want dat vergeef ik mezelf nooit.
ik hoop ook dat het allemaal niet is, als wat we denken.
Ik hoop dat het door de kou ofzo komt. Maar aan de andere kant, als ik heel realistisch ben...
Veel valkjes van de vogelbeurs hebben het niet gered, of liggen dood te gaan.
Van Frans heeft het niet gered, van Ans niet, van mij niet, van henry ligt bij de DA.


groetjes lique