14 mei 2025, 00:47:56

Eieren op de grond in kwartelhok

Gestart door BvZwolle, 15 juni 2012, 13:57:27

« vorige - volgende »

BvZwolle

Hallo allemaal,

Ik heb een paar valken dat net een heel nest mooie jonkies heeft gehad (de jongste is 5 dagen geleden uitgevlogen).

Ik heb daarom ook het broedblok weggehaald en helemaal schoon gemaakt.

Gisteren schrok ik me echt een hoedje wat ik was de pop kwijt.... Binnen niet, buiten niet, maar ik wist zeker dat ze niet weggevlogen kon zijn.... ???

Blijkt dat de pop inmiddels alweer 3 eieren heeft gelegd: op de grond in het kwartelhok... :o

Wat is wijsheid? Ik weet dat dit paar goed de jongen opvoed en dat er schitterende jongen uitkomen ( kijk maar eens hier: http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,40055.0.html )

Moet ik de eitjes verwijderen of zal ik het koppel gewoon de broed af laten maken?

Ik hoor het graag!

Groetjes Martijn

Rianne

Als ze daar goed beschut zitten en je wil nog een keer jongen, zou ik ze hun gang laten gaan. Of je neemt alles weg en zorgt ervoor dat ze het kwartelhok niet meer in kunnen. Je kunt het blok terug hangen en de eieren er in doen maar ik kan je niet garanderen dat ze er dan op gaan.

BvZwolle

Maar kan het geen kwaad dat ze echt net klaar zijn met het vorige nest? Of kan ik ervan uitgaan dat de vogels zelf wel weten wat er goed voor ze is... Ik bedoel, ik geef ze niet echt aanleiding om met een nieuw nest te beginnen, maar blijkbaar zijn ze er wel aan toe....  ???

Rianne

Ik laat ze zelf maximaal 2 rondes doen, daarna gaan de blokken weg. Soms vind ik dan nog wel eens een ei op de grond, maar vaak zijn die stuk.

BvZwolle

Rianne bedankt!
Zag net dat ze inmiddels 4 eieren hebben en dat ze tegelijkertijd op de eieren zitten. Als ik de kans krijg zal ik even een foto plaatsen :).

BvZwolle

Nou, vandaag dus een jong gezien. Vandaag geboren en nog 1 ei dat nog moet uitkomen.
De andere 2 eieren zijn spoorloos verdwenen.
Zal morgen of overmorgen het 2e jong uitkomen.
Al met al weer een leuke gebeurtenis!! :D