19 april 2024, 22:59:12

wormen?

Gestart door dammie, 9 oktober 2003, 21:41:52

« vorige - volgende »

dammie

Hallo ligue,

Kan het zijn dat een van mijn valken wormen heeft?Ik zie namelijk sliertjes poep op de stokken en de ladder.Ze zitten met z n 4tjes dus ik weet dan niet welke valk.Heb op het forum gezocht maar ben bang om zomaar iets te halen bij de dierenwinkel omdat de ervaringen van de vele hier nogal slecht zijn.Hoop dat jij of iemand anders mij raad kan geven.

groetjes,marianca

Lique

Hoi Marciana,

Ja, het is heel goed mogelijk, dat je valkje wormen heeft.
Als je het zeker wilt weten, kan je het beste een poepje opvangen, en door een DA laten onderzoeken.
Zij kunnen zien wat er dan aan de hand is.
Valkjes met wormen hebben vaak ontzettend lichte ontlasting, wat idd heel slierterig eruit ziet.

Groetjes Lique

dammie

Hallo ligue,

Bedankt voor je reactie.Als het wormen zijn is het dan verantwoordelijk dat mijn dierenarts iets tegen wormen geeft?Of heb jij een goed recept voor wormen?ik denk dat ik eerder op jou advies af ga ivm wormenmiddel dan de dierenarts omdat jij ervaring hebt met valkjes.

groetjes ,marianca

Lique

Hoi Marianca,

Zlef gebruik ik altijd een anti worm middel van Bogena.
Deze bevalt mij prrima.
Alleen ik zou toch de ontlasting laten controleren op parasieten.

groetjes Lique

Paul

Hoi,
Sommige en zeker met een buitenvolliere ontwormen elk jaar preventief want buiten is de kans op wormen veel groter.
Ik heb het bij mij 1 keer gedaan omdat mijn valkje toen uit logeren was geweest in de vakantie en die mensen hadden last van wormen bij hun vogels.
Ontwormen kan volgens mij ook niet echt kwaad en ik heb toen ook dat middel van Bogena gebruikt en geen last gehad.
Ik denk dat je zelf ook aan de ontlasting kan zien of er wormen in zitten is niet zo smakelijk maar als je het met een loepje bekijkt moet je toch wat zien bewegen.
Maar een vogelarts raadplegen kan zeker geen kwaad en die weet het in elk geval veel beter te constateren.

Groetjes, Paul

dammie

Hallo paul en ligue,

Ben naar de dierenwinkel gegaan en bogena gehaald.Ik moet het flesje(10 ml) oplossen in 250ml water en 48 uur te drinken geven.Ze zei me dat het geen kwaad kon om te ontwormen.Het zal best goed zijn om dat te doen bij nieuwe vogels.Ze zei ook dat als de poep sliertig is meestal wormen aanwezig zijn.Ik doe dit nu eerst vanaf morgenvroeg en dan 48 uur lang en als het niet helpt ga ik naar de dierenarts.Ik ben bang dat de dierenarts me iets wil geven voor wormen wat niet zo goed is en ik doe liever eerst wat Ligue zegt.Schaden zal het sowieso niet!

Groetjes,Marianca

Paul

Hoi Marianca,
Een echte vogelarts zoals dr Feld zal zeker geen slecht middel voorschrijven hoor.
Maar ontwormen op zicht kan geen kwaad en als je je valkjes binnen hebt zal je het ook maar 1 keer hoeven doen want ze krijgen dan niet snel meer wormen.
Het blijft natuurlijk in de gaten houden maar vaak zie je dat wel als het fout is.
Wel even goed de beschrijving lezen en ook wat op het doosje staat er stonden namelijk een tijdje gelden op het doosje en op de beschrijving andere dingen dus een van de twee was maar goed.
Als het beide hetzelfde is kan je het gewoon zo toepassen.

Groetjes, Paul

dammie

Hallo ligue en paul,

Ben gistermorgen met de wormenkuur gestart en mijn valkjes doen het prima :).Ze zijn op en top vrolijk dus geen nare bijwerkingen,pffffffffffff.Ik denk als je het doet zoals voorgeschreven dat het wel goed gaat.
Nog bedankt voor jullie advies ;).

Groetjes van Marianca en de valkjes