29 april 2024, 14:51:35

Ringen

Gestart door VaLKPaRKieTJe, 3 september 2003, 16:07:42

« vorige - volgende »

VaLKPaRKieTJe

Hoi hoi,

Kan een Valk van ongever een week of 10 nog geringd worden??

Zo ja, hoe, waar, wie??

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Alvast bedankt
Gr. Mariette

Lique

Hoi,

Ja het kan wel, maar niet met een vaste voetring.
Je hebt wel knijpringen, en spiraalringen.
Maar het heeft alleen totaal geen nut.

groetjes lique

VaLKPaRKieTJe

Hoi Lique,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb zelf 2 valkjes, en een kennis van me heeft er ook 1 van ongeveer 10 weken, en hij wilde weten of zijn valkje nog geringd kon worden.  :-/

Zelf vind ik het geen zin hebben, want ze komen toch niet buitenshuis.  ;)

Evengoed bedankt voor je advies, ik zal het doorgeven.  :)

Gr. Mariette

Stijn dc

hello

nee, je kan ze niet meer met een vaste voetring ringen!
dat moet veel vreoger gebeuren!
zon knijpring is alleen handig als je ze moet herkennen!

SDC:D

Paul

Hoi Mariette,
Ik had bij die van jou ook een knijpring om zijn pootje maar dat was inderdaad om de jongen van 2 nesten uit elkaar te houden maar verder hebben ze totaal geen nut.
Echte ringen moet je er tussen de 8 en 10 dagen oud omheen doen en die hebben eigenlijk alleen nut als je aan tentoonstellingen meedoet.
Mocht je valkje ooit wegvliegen is er wel wat met het ringnummer te doen maar een hoop mensen die een valkje vinden houden het vaak zelf omdat ze het leuk vinden.
Ze weten dan niet wat een verdriet de echte eigenaar ervan kan hebben :-(

Groetjes, Paul

VaLKPaRKieTJe

Hoi,

Ja, Chico en Dizzy komen toch niet verder dan het glas van het raam of van de tuindeur.

Die van die kennis van me ook niet hoor, maar hij vond het wel interessant.

Maar goed, volgens mij als je vogeltje een pootring heeft en het nergens nuttig voor is, is het maar overbodige last voor zo'n beestje.

Even goed bedankt voor de info.

Gr. Mariette en Chico (met knuffelbui)

Paul

Hoi Mariette,
Het komt wel eens voor dat het pootje bij de ring gaat ontsteken als hij iets te strak zit :-(
Bij iemand die ik ken heeft zijn valkje nog maar 1 pootje omdat het met de ring van het ontstoken pootje halen fout ging :-(
Hij kan er prima mee leven hoor en het is net of het zo hoort dat ie 1 pootje heeft.
Toen de eigenaar er een valkje bij nam moesten ze zelfs wennen aan een valkje met 2 pootjes :-)
Maar een ring kan dus ook zijn negatieve kanten hebben helaas :-(

Groetjes, Paul

VaLKPaRKieTJe

Dat is wel zielig, maar moeten wennen aan een valk met 2 poten?? :D Dat klinkt best grappig.

Maar hoe hebben ze die ring er dan af gehaald??
Ze hadden hem toch gewoon voorzichtig kunnen proberen af te knippen?

Gr. Mariette

Paul

Hoi Mariette,
Die ring was eerst door een dierenarts (ik denk een die normaal alleen varkens en koeien doet) er geprobeerd af te knippen en dat lukte niet.
Toen zou een andere dierenarts (ik denk vroeger automonteur) hem eraf slijpen en dat is fout gegaan.
Het pootje is denk ik veels te heet geworden en begon daarna te ontsteken en af te sterven.
Toen is ie bij een goede vogelarts nog geopereerd omdat ie anders zeker was doodgegaan en nu is ie verder prima gezond en heel gelukkig hoor alleen met 1 pootje maar.

Groetjes, paul

VaLKPaRKieTJe

hoi hoi,

Lekkere dierenarts dan....
Je weet toch, dat als het ringetje van metaal is, en metaal word door wrijving (van het slijpen) warm, zelf heet als het lang duurt, dat dat never nooit goed kan gaan. >:(
Mooie dierenarts ben je dan zeg, echt automonteur geweest zeker?

Wel zielig voor het valkje, die zal wel pijn hebben gehad, veel pijn. :(
Wel blij dat het toch wel weer goed is gekomen, maar die dierenarts...daar zou ik dus nooit meer naar toe gaan.

Gr. Mariette