valkparkiet pootje staat naar achteren

Gestart door sabrina T, 2 juni 2012, 09:21:52

« vorige - volgende »

sabrina T

2 juni 2012, 09:21:52 Last Edit: 3 juni 2012, 13:52:42 by Sanna
Hallo,

sinds dag 1 heb ik mijn valkje zelf moeten opvoeden samen met een broertje/zusje. ze lagen ongevoed en koud in het nestje.

Nu is het probleem nog maar sinds enkele dagen.
Zijn linkse pootje wijst naar achteren  :-\, in begin was dit nog niet zo erg, maar nu wordt het precies steeds erger.
zijn poten stonden in begin normaal.

deze foto is van 28 mei

pootje sta daar nog redelijk normaal op, maar nu wijst het meer naar achteren.
ze is 3 weken oud, maar heeft een achterstand van een weekje.

kan dit geholpen worden met een touwtje tussen de poten?
ik heb daar bij mijn grasparkieten al veel succes meegehad, maar die stonden dan opzij en niet naar achteren. Het pootje is wel precies wat stijf.

alvast bedankt,

mvg,
sabrina

Sanna

Het klinkt wel als een spreidpootje, dat zou je volgens mij inderdaad op die manier kunnen oplossen. Maar ik heb daar geen persoonlijke ervaring mee. Ik weet wel dat diverse kwekers hier op het forum er wel eens mee te maken hebben gehad en het volgens mij ook zo oplosten.

Groetjes, Sanna

sabrina T

hij heeft het vooral erg als hij opgewonden is, dan strekt hij het pootje volledig naar achteren. Bijvoorbeeld als hij eten krijgt. nu heb ik ze gebonden, maar trekt hij soms het goede pootje mee naar achteren. Ik wacht nog even af met het touwtje, maar als het niet beter toch eens naar een VA.

mvg,
sabrina

Bello

Als je het niet vertrouwt moet je toch even naar een vogelarts. Het valkje is nog erg jong en hoe eerder hoe beter als de pootjes goed komen.

Helaas hadden wij een spreidpootje en dit was te erg en hebben het jonkie toen in laten slapen.

Laat je het ons even weten hoe het met het jonkie gaat :-*
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

sabrina T

Ik ga om 16 uur naar een VA
dus laat jullie nog iets weten ;)

sabrina T

het gaat niet zo heel goed en het is helemaal iets dat ik niet had verwacht.
Het is een infectie op zijn gewricht en dit zal waarschijnlijk nooit meer goed komen.

Beide valkjes zijn besmet, komt waarschijnlijk uit hun nest.

nu medicijnen meegehad en hopelijk beter hun groei ook.

mvg,
sabrina

Sanna

Ach wat sneu... Gelukkig ben je ermee naar de dierenarts gegaan in plaats van met een touwtje zelf proberen. Ik hoop dat het nog enigszins goed komt.

Groetjes, Sanna

sabrina T

foto van gisteren

wel een touwtje tussen de poten, maar deze is er vandaag weer af. hij vond het helemaal niet leuk en misschien beter de natuur zijn gang laten gaan. Zijn gewicht blijft stabiel, dus hij komt niks bij  :-[ Hopelijk na zijn medicatiekuur dat het wel verbeterd.

Yoko zijn 1 dag jongere broer/zus weeg nu 10 gram al meer.
ze hebben beide dezelfde ziekte/infectie, maar aan Yoko zie er niks van. Wel beide een achterstand in groei.

beide zijn nu 4 weken  :-\ maarja zolang ze vooruit gaan is het toch al goed nieuws eh

Eefje

Hey,

Meer dan een jaar geleden had ik ook een klein valkje, waarvan 1 pootje geheel achteruit stond. Het jong kon niet lopen, enkel over de bodem van de nestbak 'voortkruipen'. Een kweker heeft me toen verteld dat dit kon komen omdat de ouders te hard op het jong hadden gezeten en hij zei me dat dit niet meer goed kon komen. Ik heb toen geprobeerd of de poot wel in de juiste positie kon geplaatst worden. Dit lukte en dus besloot ik het erop te wagen met een touwtje.
Maar dit touwtje trok het goede pootje mee naar achter :( Daarna heb ik een soort mitella genaaid rond zijn pootje en dit scheef over zijn ander vleugeltje vastgemaakt. Het valkje vond dit niet leuk en het zag er wel triest uit, maar zijn pootje is uiteindelijk wel terug goed gegroeid. Hij is nog steeds kleiner dan de meeste valkjes, maar hij kan lopen, klimmen en op een stok zitten en dat is natuurlijk het belangrijkste.

Ik weet niet of mijn valkje ziek was net als de jouwe, maar misschien kan mijn verhaal andere met hetzelfde probleem wel helpen.
Het zou zonde zijn dat men kleine valkjes met een achteruit staand pootje laat inslapen als er nog hoop is...

Groetjes

sabrina T

Ik heb het geprobeerd met zo'n mitella, maar dat werkt niet :s

woensdag is zijn laatste medicijnen en daarna bel ik terug naar de VA. Zijn pootje trekt precies heel zijn lichaam scheef, wat ook niet de bedoeling is.

Nu heb ik ook nog het probleem dat de pap vast plakt rond zijn snavel en borst desontdanks ik dat altijd afveeg, maar blijkbaar blijft er toch telkens iets achter. Hoe krijg ik dit eraf? moet er wel bij zeggen dat Yoshi erg rap afkoelt, dus in bad en washandje is geen optie meer, want daar trilde hij door   :(

Sanna

Ik zou de pap lekker laten zitten, dat komt later echt wel goed. Veeg hem na het voeren gewoon even goed af en wat toch blijft hangen gaat er uiteindelijk wel een keer af. Ik zou hem zeker niet in bad doen.

Groetjes, Sanna

sabrina T

oke bedankt :)

vandaag is Yoshi 3 gram bijgekomen!! ben zo trots dat hij eindelijk terug bijkomt. Hij woog vanmorgen 51 gram en Yoko 60 gram.