19 juli 2025, 23:55:41

Super jong valkje.

Gestart door Sven de Valk, 14 juni 2012, 21:28:02

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Onthoud wel dat de jongen van 3 weken aardig wat wondjes kunnen geven aan de kleine. Ze hebben enorm scherpe nagels en lopen overal overheen.

Daarbij ben ik geen voorstander van zo'n kleintje met de hand te doen. De ouders voeren de anderen immers wel, dus zou er vast een reden zijn die wij als mensen niet zien waarom dat jong niet werd gevoerd. Soms moet men de natuur iets meer zijn gang laten gaan. Merk het altijd dat er maar continue ingegrepen word, soms moet je is op de ouderdieren vertrouwen, dieren redden is leuk, maar een 3 dagen oud met de hand willen doen. Nee absoluut niet mijn keuze.

Jeroenw

Nee maar zo denk jij erover,

De jong heb een voordeel dat hij op een natuurlijke manier warm word gehouden. En sven doet het goed. het kleine heb een kans en waarom zal je die kans voor het kleintje ontnemen.

Het is altijd gissen waarom dat de ouder de jong  niet meer voerd
En zo veel mogelijk de natuurzijn gang laten gaan oké je heb daar een punt.

Maar heel de situatie is al niet natuurlijk.
Als het hem lukt om een mooi groot sterk valkje te laten opgroeien dan is dat wel de moeite waard geweest,

Gr. Jeroen

Sven de Valk

Hallo,

Hij word nu dus warm gehouden door de andere met reden, als straks zijn oogjes opengaan (als alles goed gaat) dan weet die tot welke soort die behoort.

Het klopt dat het link is pap te geven aan een valkje van 4-5 dagen gok ik maar als het lukt heb je niet een leven weggegooit.

We zien hoe het loopt, ik heb nog wel een kooite en een kruik daar gaat die in tot dat de andere valkjes uitvliegen, dan blijft die daar tot die zelfstandig is.

Sven de Valk

Maar iets wat ik niet helemaal snap is dat de meesten van jullie zegen dat de natuur het moet doen maar jullie vogels zitten wel in kooien, daar is toch ook niets natuurlijks aan?

Rianne

Als je zo gaat beginnen, is het houden van huisdieren niet natuurlijk... Dus dat argument gaat al niet op.

Rissiejjj

Wat ik alleen maar bedoel te zeggen.
We zitten hier met zijn allen bij elkaar als valkparkietliefhebbers.
En als je een liefhebber van het soort bent wil je ook dat we sterke vogels hebben, vogels die wel tegen een stootje kunnen.
Tenminste dat heb ik wel, je kweekt toch om gezond en sterk nageslacht te krijgen. Ik grijp zelf absoluut niet in tenzij er al een heel goede reden voor is, maar dan alsnog niet voor de 2 á 3 weken leeftijd. Deze ronde zijn er hier ook 2 jongen dood gegaan, toevallig 2 albino's. Vorige ronde werden ze wel gewoon groot dus ga er nu gewoon vanuit dat het een reden heeft.

Als we altijd maar gaan helpen, tja waar komen we dan, dat we allemaal nog valken over hebben die niet zelf voeden of broeden?
Hoe vaak zie je dat al wel niet bij kwartels, hup eitjes in een broedmachine want ze doen het zelf niet. Is toch zonde van een ras?

En mensen hoeven mij niet te mogen om mijn antwoorden, geen probleem. Maar ik kies er wel voor om de natuurlijke selectie op gezonde dieren te hebben. Zo behoud je een sterke populatie. Niet door ook alle zwakkelingen te gaan helpen.

Jeroenw

16 juni 2012, 10:51:59 #21 Last Edit: 16 juni 2012, 11:08:48 by Jeroenw
O wacht even iedereen mag zijn gedachten mening geven ,
En daar mag je niet op afgerekend worden rissiejj.

Wat je zegt is waar dat we moeten zorgen dat de valkparkieten in gevangenschap sterk moeten houden, en ook op diemanier
Er zijn ook vaak sterke gezonde valkparkieten groot geworden op de manier hoe Sven het doet,

@rianne Sven bedoelt hoe we valkparkieten houden ook niet altijd volgens de wet van de natuur gaat, uiteraard de kooien ze horen normaal los in het wild rond te vliegen wat veel meer hectare inhoud dan onze huiskamer . De mutatie's is door onze selectie en kweek .in de natuur hebben zij geen kans om te overleven , voedsel samen stelling is ook anders volgens mij in de natuur,het broeden idoen ze in eclipsusbomen niet in houten blokken .Wij kiesen hun partners in de natuur kiezen  ze hun partner zelf.

Als we onze valkparkieten los in de natuur loslaten waar ze horen dan overleven ze het niet om dat ze al eeuwen als huisdier worden gehouden
En hoe we het nu doen is voor ons en voor hun op een natuurlijke manier.

Jeroen

Jeroenw

Wat ik ook even kwijt wil
Het zijn goede bedoelingen waar Sven nu mee bezig is ik denk dat hij meer heeft aan raad en steun, dan dat we zeggen van ik zal het zo gedaan hebben, of zo denk ik erover. Hij is het kleintje al aan het opvoeden en steun is dit niet voor hem . Dat soort meningen is wel effectief geweest als hij het van plan was geweest om het te doen dan kan hij het nog overwegen. Om het te doen . Hij is er mee bezig en hij heb een kans dat daar een groot sterk valkje uitkom en dan is het de moeite waard geweest, ik wens hem veel succes dat het een groot mooi sterk valkje mag worden . Waar hij ook veel plezier aan mag beleven

Sven de Valk

@rissejjj daar ben ik het met je eens hoor! maar ik ga hem waarscijnlijk toch houden als die het overleeft en ga er niet mee kweken, ik hou het gewoon als tam parkietje

@Jeroenw ja klopt zo bedoel ik het, ik probeer het gewoon zo goed mogelijk en als het niet lukt jammer helaas.

Ik ben zat laatst te denken, ik weet niet als het klopt maar de mensen zijn ook dieren, als een baby dood gaat is het heel erg daarom worden ze optimaal geholpen door het ziekenhuis daardoor zijn we tegenwoordig met zoveel mensen, we willen iedereen helpen, maar als een ander soort dier dood gaat is het helemaal niet erg vinden wij, maar die dieren hebben ook een recht op een tweede kans vind ik net als de baby's hier.

Maar over het valkje het gaat tot nu toe goed met hem, hij eet goed en is steeds warm, dus als hij zo door gaat heeft hij best een kans van slagen, hij groeit ook redelijk goed na mijn idee. Het is wel grappig want steeds als ik ga voeren (net van te voeren) begint die te piepen dus hij heeft wel genoeg energie.

Ik gebruik de pap A19 high-energy geen idee waar dat voor staat maar de normale a19 was op en ik dacht achja zal wel geen verschil in zitten.

Verder kan dit item wel naar gewond/ziek ofzoiets want is niet spoed meer, als er spoed is maar ik wel een nieuw topic.

Verder gaat het door dat we een voliere in de tuin gaan bouwen!!!!

Sven de Valk

@jeroenw haha ja klopt,

koen vdd

Hoi,

Ik wil even reageren op het feit dat als we onze valkjes vrij zouden laten ze het niet overleven in de natuur. In brussel is er eind jaren 70 een heel vogelpark (ongeveer 60 vogels als ik mij niet vergis) valkjes en grasperkieten losgelaten (het dieren park moest dicht en ze hebben dan maar de volières opengezet).
Deze dieren doen het zo goed dat ze de inheemse aan het verdringen zijn in het zonieënwoud.
ze zijn zelfs al opgeschoven tot Leuven.

Bij mij hier heb ik al twee jaar een wildkleur valje op bezoek gehad als ik mijn valkjes buiten zet.
Dit jaar nog niet maar het was wel extreem koud deze winter.

Sommigen vinden dat er moet ingegrepen worden  (ze verdrijven inheemse soorten).

Ik weet niet of er ook mutaties overleven (gezien hun opvallende kleur)

Rianne

Ik doelde ook niet op het valkje wat nu gevoerd word, maar op toekomstige vogels, ik kreeg het idee dat Sven een splendid met de hand groot wilde brengen 'omdat het leuk is en hij tam word'. Handopfok is niet leuk, maar in mijn ogen soms een noodzakelijk kwaad.

Sven de Valk

@rianne ja snap ik ik heb me ook bedacht!

Sven de Valk

Helaas,

Ik heb hem vanochtend dood aangetroven, ik denk dat die is dood gebeten door de moeder want hij had wonden :(

koen vdd

Dat is erg voor jou na al het werk..
sterkte