20 mei 2025, 07:45:20

Help! Eerste nest?

Gestart door moon, 12 juni 2012, 21:47:05

« vorige - volgende »

moon

Hallo allemaal!

Ik heb 2 Lutino valkarkieten, nu zo'n 5 jaar oud. Ik heb ze gekocht in een dierenwinkel waar ze mij vertelden dat ze een half jaar oud waren en dat het twee mannetjes zijn. En wat schept mijn verbazing? Wat eerst Nick en Simon was, heet nu Nick en Simone! :D Toch raar? Het vrouwtje heeft vorige week dinsdag op woensdagnacht een ei gelegd. Nu we bijna een week verder zijn heeft ze er nu 4 in totaal. Netjes om de dag gelegt zoals het hoort. Maar 1 minpunt. Ze doen er allebei helemaal niks mee. Het vrouwtje eet en drinkt wel meer als normaal maar verder kan ik weinig merken dat haar gedrag verder is veranderd. De eitjes liggen onderin de kooi heb een broedhok neergezet maar toch legt ze de eitjes liever op de bodem. Dus nestkast maar weggehaald. Ik weet ook niet of ze bevrucht zijn. Ik heb nooit gezien dat ze hebben gepaard!
Wel houd ze de eitjes in de gaten gaat er af en toe naar toe en verplaats ze dan. Maar meer ook niet. Zal ze nog gaan broeden? Ze zitten gewoon in een kooi in de huiskamer. Ik vind het ook zo raar dat er al die jaren niks gebeurd is? Enig idee?

Groetjes Monique

Jeroenw

Sommige valken gaan pas broeden als alle eieren gelegd zijn.
Ik denk ook om dat het hun eerste keer is dat ze een nest hebben dat ze er mee spelen. En nog niet sirieus zijn . De tweede broed ronde kan ineens wel gemeent zijn

carco

Heb je ze zien treden?
Het zou nl ook zomaar kunnen dat je 2 poppen hebt ipv 2 mannen.
Lutino mannen komen niet zo heel vaak voor.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

moon

@Carco,

Nee ik heb niet gezien dat ze gepaard hebben. Ik werk ook elke dag dus ben er niet constant bij. Zelf had ik ook al bedacht dat het wel eens 2 vrouwtjes zouden kunnen zijn. Het schijnt ook moeilijk waarneembaar te zijn bij Lutino's. Wie nu het vrouwtje 100% is weet ik nu want ik was erbij toen ze het tweede ei had gelegt. Het vrouwtje heeft gewoon donkere ogen met een blauw/grijze ring. De ander heeft rode ogen, is wel feller en laat zich meer horen. Het vrouwtje daarin tegen is vrij rustig. Misschien zegt dit ook niks hoor! Het vrouwtje heeft ook onder de staart van die parels zitten, die zie ik niet bij de ander. Dus wie weet?

Jeroenw

Zo te lezen heb je een koppel

moon

Dus toch een koppel?  ???
Nou ik ben benieuwd! Zelf ga ik ervan uit dat dit gaat mislukken. Ik heb zelf nooit de bedoeling gehad om er mee te kweken. Zeker omdat ik ervan uit ging dat dit 2 mannetjes zouden zijn! Maar ach als het een keer lukt, prima toch?
Ik lees nu heel veel over het kweken enzo, daar hebben ze het ook over een goede luchtvochtigheid in huis. Zelf weet ik niet of dat zo is. Ik heb gelezen dat alleen een badje aan de kooi ook voldoende kan zijn? Is dat waar? Want ik heb wel zo'n ding maar ze gaan er niet in dus heb ik hem maar weer weggehaald. Misschien toch weer terug hangen?

Groetjes Monique

Jeroenw

De verzorger moet er ook wat voor doen om het te laten lukken
Ik weet niet wat je allemaal in je kooi heb hangen. Daarvoor

Je heb nodig
1 een broed blok / schaatsel voor op de bodem van de broedblok
2 een badje ja altijd handig als die er is ze gaan nu niet badderen maar ze krijgen kleintjes ze hebben nu andere regels
Zorg voor voldoende voedsel eivoer zaad /

Het is niet veel maar wel belangrijk

moon

Mijn valkje is gestopt met eieren leggen. Ze had gister een ei moeten leggen maar dat is niet gebeurd. De teller staat op 4 en nog steeds doen ze er niks mee. Moet ik ze nog laten liggen of kan ik ze al weg halen? En hebben valkparkieten 1x per jaar een nest of meerdere keren per jaar?

@ Jeroen.
Ik heb er een broedhok ingehad maar daar deed ze niks mee. Ze legde de eitjes gewoon op de bodem. Dus heb ik hem weggehaald. Een badje heb ik, eivoer krijgen ze iedere dag en van dat grit. Mineraalblokjes en sepia hangen erin. Dus volgens mij toch genoeg?

Jeroenw

Oké ik begrijp het je valken zijn er nog niet echt klaar voor een nest.
Maar hun hormonen huishouding wel. Dat spelen met de eieren daar
Scheind ook ergens voor te zijn. Vergelijk het met jonge tijgers die met elkaar stoeien zo dat ze later goede jagers kunnen worden.

De eieren nog even laten leggen tot ze er ook niet meer mee spelen en dan weg halen, of tijdje mee laten spelen en dan nog weg halen lijk mij
Beter het is speelgoed voor hun

En als je met ze wil kweken gewoon de nest blok erin hangen en laten hangen ook al tonen ze er geen interesse in opeens gaat de knop om en worden het broedende valken in een blok. Het kom goed

Zie het maar als hun leer vaze

moon

Bedankt Jeroen voor je informatie!
Ik zal de eieren laten liggen en het broedhok weer terug plaatsen. Wie weet krijgen ze toch nog een keer jonge valkjes.
Ik vind het zelf denk ik nog spannender dan de valkjes zelf!
Ik hou jullie op de hoogte als er weer eitjes worden gelegd!

Groetjes Monique

Jeroenw

Misschien ook leuk om te weten, de jongen van jouw koppel worden allemaal lutino's

Je heb nog geen antwoord gehad op je 1 ne vraag hoeveel keer per jaar mogen ze een nestje hebben? bij meeste is dat twee keer in een jaar

Gr. Jeroen