niet broeden dan broeden, maar niet voeden?

Gestart door sabrina T, 10 juni 2012, 19:44:42

« vorige - volgende »

sabrina T

ik heb een paar koppel valken.
de ene broed en dan broed hij terug niet, kortom op 2 jaar nog geen kleintjes. Dan heb ik een koppeltje die sinds vorig jaar ze uitbroed, maar dan de kleintjes laat liggen. Ik heb altijd gehoord dat als de ouders ze laat liggen, dat er iets mis mee is, klopt dit of is het nu toevallig dat de kleintjes dat ik heb opgevoed vanaf dag 1 beide een infectie hebben opgelopen? ze hebben ook een achterstand van ongeveer een week. Mijn kleintjes van vorig jaar van hetzelfde nest heeft de vader ze wel een week ofzo gevoedt, maar deze hadden ook een achterstand en hebben het niet gehaald. Ligt dit aan mijn koppel of kan dit ook door overbevolking komen ( dat wel in mijn volier nu is, maar er komt een 2de voliere volgende maand)

mvg,
sabrina

sabrina T

Sinds vandaag heeft balou terug kleintjes, helaas is weeral 1 geel donsje overleden en is er net een wit donsje uitgekomen.
Het geel kleintje had terug geen eten gehad. Morgen moet er terug een kleintje uitkomen. Nu zit ik met een dilema, klein wit donsje terug zelf voeden of in de blok laten?? Mijn ouders zeggen dat ze meestal hun kleintjes verstoten als er iets mis mee is, ja Yoshi en Yoko zijn ook balou's kindjes en in de steek gelaten dag 1 en hebben ook een infectie, maar is dit nou toeval of pech of echt dat ze al ziek waren sinds dag 1?

zit met mijn handen in het haar  :verdriet:

zou dode jonkies uit een blok halen is echt niet leuk.

ik heb al geprobeerd voor bij grasparkiet te leggen, maar die zijn precies bang van dat dons of ze rieken dat, want ze geven dit ook geen eten. Andere koppel zit wel op eitjes, maar die heeft nog nooit geen kleintjes gehad en denk dat die eitje ook niet zullen uitkomen.

Dus HELP   :(

Patrick

Zou voor de zekerheid eens een mestonderzoek laten doen van je vogels dan bij een vogeldierenarts. Van alle vogels verse poep verzamelen , goed mengen en in folie wikkelen en opsturen voor kweek.
Komt er niks uit de korte en lange kweek dan is er geen bacterie aanwezig (colie kan een oudere vogel makkelijk dragen zonder ziek te zijn maar de jongen overleven het meestal niet) en zou dan verder zoeken wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn.
Kan het verkeerde blok zijn of onrust tijdens de kweek. Andere vogels die lastig zijn bij het blok (toevallig geen geelwang mutatie?) Of het kan zelfs aan de voeding liggen.

Bij de link dierenartsen staan diverse adressen en bel ze van te voren eens op of ze deze onderzoeken doen en wat het kost en bij welke je zelf een goed gevoel heb zou ik het opsturen voor een mestonderzoek.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

sabrina T

ik heb inderdaad wel 2 geelwangen.

er heeft mijn al iemand gezegd dat de blokken van mijn valkparkieten verkeerd zijn, maar de ene zegt horizontale ( die ik nu heb) en een andere zegt neen een valkparkiet moet zich in de blok kunnen laten vallen en hebben een verticale nodig. Met welke zou het dan het beste lukken?

mijn kleintje van balou hadden een bacteriele infectie, de VA dacht van in het nest.

dat van het mestonderzoek van al mijn vogels is wel een goed idee, maar hoe weet je dan als er iemand ziek is van wie het komt? Of kunnen ze dan allemaal ziek zijn.

ik heb ook grasparkieten die samen in de voliere zitten en daar gaat het redelijk goed mee.

alvast erg bedankt voor u reactie!!

Rianne

Dat verklaart een hoop. Geelwangen geven vaak problemen met kweken. Men gebruikt dan een ander koppel (niet-geelwang) om de eieren uit te broeden en de jongen groot te brengen.
Ik gebruik trouwens ook horizontale blokken, bevalt prima.

sabrina T

Het koppel zelf is geen geelwang.
een witmasker met een wildkleur.

Tot mijn grote verbazing leef het witte pluisje nog en wordt zelf gevoed  ;D echt raar waarom het gele dan niet werd gevoed  :( Nu maar hopen dat het zo blijft voort gaan!!