11 mei 2025, 08:25:52

ruziënde broertjes

Gestart door claudia61, 5 juni 2012, 13:08:13

« vorige - volgende »

claudia61

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier dus ik zal me eerst maar even voorstellen. Mijn naam is Claudia en ik ben sinds een paar maanden de trotse eigenaar van twee geweldig leuke valkjes. Elmo en Oscar zijn twee broertjes (gesekst) en door mij vanaf dat ze vijf weken waren met de hand grootgebracht. Ze zijn nu bijna vier maanden oud en ze doen het geweldig! Super tam, prachtig in hun veren, ze eten goed en zijn vaak los en dan zijn ze eigenlijk constant bij me. Ik heb drie honden en dat gaat ook goed.

Mijn vraag gaat over het volgende:
Ze lijken een beetje bezitterig over mij te worden naar elkaar toe. Samen op m'n schouder zitten en dan plotseling naar elkaar 'snavelen'. Er vloeit geen bloed, maar ik vraag me af of ik dit moet corrigeren. Het zijn natuurlijk twee macho kerels en misschien ligt de pubertijd al op de loer (op welke leeftijd puberen valkjes?), maar het moet niet uit de hand gaan lopen. Ze kunnen trouwens ook prima samen uit een bakje eten en lekker samen spelen met een wilgentakje of speelgoedje, maar als het erop aan komt, zie ik toch dat er een machtstrijd plaatsvindt, waarbij Oscar steeds aan het langste eind lijkt te trekken. Dus: gewoon laten gaan of in goede banen leiden door ze uit elkaar te halen.

Bedankt voor reacties, ik kijk uit naar de antwoorden.
Groetjes,
Claudia

milaja

alle vogels kibbelen wel eens hoor.
en je hebt toch 2 schouders,voor ieder eentje.
pubertijd kan ook wel een beetje meespelen,heb hier ook een valkje dat met 4 maanden al heel stoer ging doen.
zo lang het niet uit de hand loopt lekker laten gaan.
hier zeg ik dan wel eens he lief zijn haha.

claudia61

Dank je wel voor je reactie, Milaja.
Ik heb uiteraard twee shouders, maar het grappige is dat als ze allebei op een schouder zitten, ze elkaar vaak toch weer opzoeken en dan begint het gedonder  ;)... Het zijn echt nog een stel kleuters hoor, maar dan met snavels. Weet jij trouwens wanneer valkparkieten gemiddeld in de pubertijd komen en hoe lang dit duurt?

Groetjes,
Claudia

milaja

dat verschilt een beetje,je zou kunnen zeggen rond een half jaar oud.
maar de ene is er vroeger bij dan de ander.
echt goed broed rijp zijn ze na een jaar.
en sommige blijven puber,mannen :-)
laat ze maar lekker klooien samen,en eentje moet toch de baas zijn.
heb het wel eens met 2 papegaaien gehad,allebei op de andere schouder,ineens hap,waren ze vergeten dat mijn gezicht er tussen zat,kan je toch beter valkjes hebben.