29 maart 2024, 14:48:53

eigenwijze beestjes

Gestart door ome Dollie, 5 juli 2012, 13:03:30

« vorige - volgende »

ome Dollie

Ik heb mij al voorgesteld. Summier weliswaar. Daarom wil ik proberen om zo nu en dan wat over onze valkjes en hun baasjes te vertellen. Het begin daarvan staat in mijn voorstelronde. Even heb ik er aan gedacht om een Dagboek bij te houden op dit forum, maar dat gaat gewoon niet lukken.

De bovenverdieping van ons huis wordt geheel in beslag genomen door mijn dochter. Ze is na haar studie weer thuis komen wonen en we hebben de ruimte. Eén slaapkamer is in gebruik voor de vogeltjes. Er staan twee redelijk grote kooien en een klein handzaam kooitje, waar mee de vier behoorlijke tamme vogels mee naar beneden gaan of eventjes in de tuin worden gezet met mooi weer. De vogels kunnen in de slaapkamer vrij rondvliegen.

Inmiddels hebben we er tien plus één jonkie en een paar dat op vier eitjes zit te broeden.

De tien vogels hebben we op verschillende manier verkregen. Het begint natuurlijk met de aanschaf van één, waarna al snel een tweede volgt. Op een vogelshow werden er vier aangeschaft. Eén, een zeer mooie jonge, gekortwiekte handtamme  lutino werd door de dierenambulance gebracht. Mijn dochter was hier bekend omdat ze voer en dergelijke bij een dierenwinkel kocht. Toen dit valkje gevonden was is men via de dierenwinkel bij mijn dochter terechtgekomen.  Ze/hij is gebleven.

Drie andere valkjes kregen wij, omdat de eigenaar daarvan al na enkele weken spijt had gekregen van de aankoop ervan. Een mooie kooi en vier vogeltjes. Eén daarvan is terug gegaan naar de kweker, de andere drie hebben we gehouden. Daar zit één bij die heel erg tam is. Kroelen, knuffelen etc. Het beestje heeft een ringetje en schijnt gekocht te zijn bij een kweker in Krimpen. Hij is licht bruin/grijs van kleur en nog erg jong.

Ik snap nog niks van al die kleurverschillen. Ja een Lutino is geel, maar er zijn zoveel verschillende soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En eigenlijk kan me dat ook niet zoveel schelen. Ik vind ze allemaal mooi. Mooie eigenwijze krengetjes. Ik zal kijken of het mij lukt tzt wat fotootjes van die eigenwijze beestjes te plaatsen.

ome Dollie

Hier alvast een poging om een fottotje te plaatsen. Is van een grijs/bruine valk, geringd en vermoedelijk afkomstig uit Krimpen.

smiley

Hallo en welkom op het forum ;)

Mooi valkje heeft u daar !! is een geparelde cinnamon witmasker popje .

En uw verhaal is om te smullen .we zijn allemaal zo begonnen en daarom is uw verhaal zo herkenbaar .

Hoop dat je veel kan leren op het forum en blijf vooral schrijven ...

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

ome Dollie

Citaat van: smiley op  5 juli 2012, 14:48:02
Hallo en welkom op het forum ;)

...... is een geparelde cinnamon witmasker popje .

......

Hoop dat je veel kan leren op het forum ....
Groetjes Conny



Conny, bedankt voor het welkom. En inmiddels heb ik ook wat geleerd. Dat wit/bruin/grijze ding, onze kroelie is dus een geparelde cinnamon witmasker popje.

We zijn nu een klein weekje verder sinds mijn aanmelding op dit forum. Vanmorgen ben ik eerst de "vogelkamer" gaan opruimen. Goh, wat produceren die vogeltjes een berg troep. Zodra ik binnenkom op de kamer worden alle vogels erg actief. De nestjes worden verlaten en ze vliegen als helikopters om mij heen, Behalve de viertal gekortwiekte valkjes. Die gaan door alsof er niets aan de hand is. de gele doet een poging om al fladderend te landen op mijn schouder. Het gevolg is dat ik met mijn vinger het beest op moet rapen van de vloer.

Zoals al was aangegeven; deze gele, een lutino geloof ik, hebben we op een speciale manier gekregen. Mijn dochter is een regelmatige bezoeker van een dierenwinkel in Almere. Voer en speeltjes en zo.
Toen de dierenambulance van Almere eens met spoed een opvangadres moesten hebben voor een "gevonden"valkje kwam men dus via die dierenwinkel bij mijn dochter terecht. Een mooi geel beestje met  heldere oranje wangen, pienter uit de ogen kijkend en gekortwiekt. En heel tam. Hij heeft dus een goed baasje of bazinnetje gehad die hem/haar zeker zal missen. We hebben er alles aan gedaan om hem bij de rechtmatige eigenaar terug te krijgen. Maar nu na een aantal maanden geen respons. Een beetje vreemd want men moet dit valkje toch wel gemist hebben. Al die tijd verbleef ze/hij in een klein kooitje op de kast in de kamer. Met het deurtje open. Regelmatig kwam het al fladderend op de leuning van de bank terecht waar het zich liet aaien en knuffelen. Als hij er genoeg van had fladderde hij met een grote boog terug naar de kooi. Ook het hoofd en het haar van mijn dochter is zééér interessant. Regelmatuig is het hoofd de landingsplaats van Tweety. (zo hebben we haar/hem maar genoemd. ) oók nu hij bij de andere vogels is gezet is het, tesamen, met de bruine, de meest tamme vogel. Je kunt er eigenlijk alles mee doen en ze acceppteert het.

Mocht de eigenaar zich via dit forum alsnog melden tja....maar voorlopig heeft hij bij ons een goede verblijfplaats. Ik denk wel dat hij blijft.


patty

wauwe, wat een mooie valkjes...ik krijg binnen kort ook een lutino.

SanneMuis

Nou laat ik eens op mijn vader reageren en vertellen hoe het is ontstaan. Daarnaast zal ik mijn vogeltjes eens voorstellen, mijn vader kan de namen van de vogeltjes niet onthouden, en noemt ze dus niet bij naam. Ik zal proberen een fototje toe te voegen.

Ik heb een tijd bij mijn broer ingewoond. Hij wilde graag weer een vogeltje. Via een collega kreeg hij een wildkleur opeline vrouwtje. Deze noemde we Poppie. Niet veel later kregen we er een wildkleur mannetje bij, Binky. We hebben bij deze 2 een broedhok geplaatst. (Ik heb vorig jaar een tijd berichten geplaatst mbt deze nestjes)We kregen 2 nestjes, een met 5 eitjes, 1 bevrucht. Deze ene is uitgekomen, en hadden we de naam Chico meegegeven, dit bleek later een vrouwtje. Chico was nog niet eens het broedhok uit of Poppie en Binky begonnen aan een nieuw nest. Chico hebben we apart gezet en met de hand verder gevoerd. Van het 2e nest zijn er 4 uitgekomen. Het 4e jong bleef achter bij de rest. 3 kregen al lang en breed vlieglessen en de 4e zat nog niet eens fatsoenlijk in de veren. Pa en ma voerden deze zo af en toe en waren drukker met de anderen. Die 4e hebben we vervolgens met de hand bijgevoerd en apart gezet. Deze 4e hebben we Angel genoemd, en bleek later een mannetje. Met zowel Chico als Angel had ik eigenlijk een bepaalde band, ik kon en wilde ze niet weg doen. De overige kleintjes hebben allen een nieuw baasje gekregen.

Ondertussen hadden we een volière aangeschaft. Hier hadden we een aantal vogels in geplaatst. Hiervan heb ik later slechts Yunah een witkop opeline en Yago een witkop mannetje behouden in de hoop dat deze een stel zouden worden. Na een tijd ging ik noodgedwongen terug naar mijn ouders en mijn broer vertelde me dat hij de vogeltjes weg ging doen. Ik wilde dit absoluut niet en besloot in overleg met mijn vader een aantal vogeltjes te behouden. Poppie, Binky, Angel, Chico, Yunah en Yago. Van de overige vogels heb ik afscheid genomen.

Zoals mijn vader al beschreef, kregen we er een mooie Lutino Opeline bij via de dierenambulance. Deze gaven we de naam Tweety omdat we het idee hadden dat hij/zij zn naam probeerde te zeggen en het leek ook wel of die op tweety reageerde door echt op te kijken. Tweety moet eigenlijk helemaal niks van andere vogels hebben, en heeft een tijd beneden gestaan.

Kort geleden werd ik benaderd door een kennis met de vraag of ik zijn vogeltjes wilde overnemen. Hij had in een periode van 4 maanden, sinds januari, 4 jonge valkjes aangeschaft samen met zijn vriendin. Echter kreeg zijn vriendin heimwee naar de naaktkatten van haar ouders, impulsief heeft zij 2 van die katten aangeschaft en zaten ze met die vogeltjes, die gekortwiekt en wel, toch de nodige risico liepen. Ik kon geen nee zeggen want ze waren zoooo mooi, de namen die ze hadden bedacht heb ik gehouden. Youri een wildkleur en Yara een cinamon opeline, hebben ze aangeschaft bij een en de zelfde kweker en schijnen uit het zelfde nest te komen. (ik vraag me af hoe de ouders dan zijn, om zo'n aparte combi in een nest te krijgen)
York is de tamste van het stel, dat is die Cinamon witkop opaline. Mega grappig en bedelt zelfs om geknuffeld te worden.
Dan hadden ze ook nog Yenthe maar die is terug gegaan naar de vorige eigenaar.

Inmiddels hebben we 3 broedhokken staan. Poppie en Binky zijn inmiddels druk op t nest met 4 eitjes en 3 bevrucht. Ook zijn broer en zus Angel en Chico bezig, eerst verving ik hun eitjes met nepeitjes, maar na 2 nestjes bleek dat niet te werken want de 3e was in de maak. Ik heb via de collega van mijn broer een bevrucht eitje over genomen. Ze zijn inmiddels trotse paps en mams van een "Pleeg"kind. (maar weten zij veel :P) Mn vader vind dat ik deze 2 uit elkaar moet halen en moet koppelen aan anderen. Dit wil ik niet, ze zijn beide tam en zijn graag bij mij. Dat wil ik zo houden. Zelf had ik de hoop dat ook Yunah en Yago interesse in elkaar zouden tonen en wanneer ik dan 2 nestjes had van hun en poppie en binky onderverdelen in de 3 nestjes. Maar helaas. Poppie en Binky deden er wat lang over om het broedhok te ontdekken en Yago zag in eerste instantie meer in Poppie (bezet of niet... tot grote ruzies aan toe) Inmiddels probeert hij Yunah te versieren, maar die ziet er niks in, erg vreemd en jammer.

Zodra de broedperiode voorbij is zal mijn broer de volière bij hem afbreken en bij ons opzetten. Dat geeft wat minder rotzooi.
Voor nu vliegen ze los in een grote slaapkamer ingericht voor mijn vogeltjes.