19 maart 2024, 03:14:52

Informatie: Valkparkieten kweken

Gestart door Stijn dc, 17 februari 2004, 01:05:05

« vorige - volgende »

Stijn dc

17 februari 2004, 01:05:05 Last Edit: 14 maart 2016, 21:26:14 by Lin
hoi

omdat ik merk dat er veel mensen zijn die veel vragen hebben over het beginnen kweken met valkjes kwam ik op het idee een onderwerp te maken waarin ik zoveel mogelijk vragen beantwoord omtrent het kweken. hier kan niet op worden gereageerd, maar als je nog vragen hebt kan je ze nog steeds stellen via het forum, of als er iets niet duidelijk is ( ik hoop van niet, anders heb ik het niet goed gedaan  :) )

Eerste stap: een broedkoppel
natuurlijk heb je als eerste een broedrijp koppel valkjes nodig. dit wil zeggen een mannetjes valkparkiet en een vrouwtjes valkparkiet. vrouwtjes worden ook wel eens popjes genoemd. een mannetjes valkparkiet is in principe vruchtbaar vanaf 8-9 maanden, maar je kan beter wachten tot hij 1-1.5 jaar oud is, dan heb je meer kans op slagen van het nestje.
een popje moet ook minstens 1 jaar oud zijn, maar 2 jaar is beter. Anders hebben ze grotere kans op legnood. Deze kans verklein je door je valkjes genoeg sepia en kalk te geven.

Tweede stap:een verblijfplaats
Om succesvol een nestje groot te brengen kan je de valkjes best in een voliere houden, of een grote kooi. in een kleine kooi is een nestje mogelijk, maar gaat het minder vlot verlopen. het ideale is een grote buitenvoliere, maar een grote kooi binnen kan ook. ikzelf prefereer een buitenvoliere, maar sommige mensen die ook graag kleine valkjes willen hebben hier niet altijd plaats voor.

Derde stap: Een geschikt nestblok
Een geschikt nestblok is heel belangrijk. Het mag niet te klein zijn, maar ook weer niet te groot. Het te klein zijn spreekt wel voor zichzelf denk ik ,maar het te groot zijn misschien niet. Als een broedhok te groot is kan het zijn dat je valkjes er niet goed in broeden, omdat ze zich niet veilig voelen. Dit is mijn ondervinden, maar het is daarom niet bij elk valkje zo.
voor de precieze maten en afstanden verwijs ik naar de prima foto's van paul. Het beste is om 2 blokken per koppel op te hangen, zo hebben ze nog een beetje de keuze. maar heb je hier de plaats niet voor dan volstaat 1blok ook wel.



Vierde stap: nestmateriaal
in principe hebben valkjes geen nestmateriaal nodig, en volstaat een kuiltje in de bodem, toch zou ik aanraden nestmateriaal te verschaffen. Dit moet rechtstreeks in het broedblok gelegd worden. Het beste is hennepvezel te gebruiken.
Het nestmateriaal mag wel niet te hard of scherp zijn, omdat jonge valkjes heel fragiel zijn, en zich makkelijk kunnen bezeren.

Vijfde stap: de paring
Als man en pop de nestkast geïnspecteerd hebben, vind de paring plaats. Dit gebeurd het beste op een vast object, dus niet op een schommel of draaiende zitstok, dit benadeeld de kwaliteit en de slaginskans van de paring. Tijdens de paring balanceert de man op de rug van het popje. Na de paring is het ongeveer een week a twee weken wachten op het eerste eitje.

Zesde stap:Het broeden
valkparkieten broeden allebei op de eitjes. Meestal broed het mannetje overdag, en het popje 's nachts. Maar dit kan ook anders zijn hoor, dus maak je geen zorgen moest dit zo zijn.
Valkjes broeden 18-21 dagen op hun eitjes. Na deze tijd kippen of komen de eitjes uit. In een voliere gaat dit heel goed, maar in een kamer moet de luchtvochtigheid ongeveer 60 % zijn. Dit is heel belangrijk voor de eitjes, i.v.m. uitdrogen en zo. Tijdens het broeden kan je de eitjes schouwen als ze ongeveer een dag of vier oud zijn. Dit doe je met een heel sterk lampje. Als de eitjes bevrucht zijn zie je normaal allemaal rode bloedvaatjes lopen. Zie je dit niet , dan moet je de eitjes toch nog maar laten liggen, ze kunnen nog steeds bevrucht zijn.

Zevende stap: er zijn jongen
Wat te doen als er jonkies zijn. In principe moet jij als mens niets doen. De ouders zorgen perfect voor de jongen. Alleen moet je zorgen voor nog meer groenvoer, eivoer,... . De jongen worden de eerste dag nog niet gevoerd, omdat ze dan nog leven van de overschot van de dooier. Vanaf dag 2 beginnen de ouders intensief te voeren. Hun behoefte aan eivoer is nu veel groter, omdat ze moeten delen met de jonkies.

Achtste stap: De jongen vliegen uit
Na een week of vier/vijf in het nestblok vertoefd te hebben, vliegen de jongen geleidelijk aan uit. De oudste normaal eerst, en dan de volgende en de volgende... Na nog eens twee weken uit het blok te zijn geweest zijn de jongen normaal zelfstandig en ze nemen nu ook zelf zaadjes op.
Moest dit nog neit zo zijn, geen paniek, bij de ene duurt het wat langer als bij de andere.

Zo, dit volstaat wel. Moest ik nog iets vergeten zijn, of je wil nog iets weten, dan kan je nog steeds op het forum terecht met al je vragen.

vriendelijke groetjes: SDC :D