24 april 2024, 04:47:15

Dode jongen en brakend jong valkje

Gestart door Eefje, 8 juni 2012, 20:27:12

« vorige - volgende »

Eefje

Hallo,

Ik heb thuis 6 valkjes in een volière. Deze 3 koppeltjes hebben allemaal regelmatig eitjes, maar allen laten ze hun kleintjes sterven. Ze geven ze namelijk geen eten :(
Hoe kan ik dit proberen op te lossen?
Ik heb de eieren al meermaals weggenomen, maar dan blijven de popjes leggen. Dus ben ik hier mee gestopt omdat ik niet wil dat mijn popjes sterven omdat ze te veel eieren willen leggen? Is dit een terechte vrees? Of mag ik de eieren blijven wegnemen?
De nestkasten wegnemen durf ik ook niet, uit schrik dat ze dan in legnood zullen raken?

Aangezien ik het echt vreselijk erg vond om die jongen te horen roepen om eten en ik wist dat ze waarschijnlijk anders toch zouden sterven heb ik het laatste 1,5 jaar zelf meerdere jongen vanaf dag 1 grootgebracht. Ik weet dat jongen best lang genoeg bij hun ouders blijven, maar ik kon gewoon die jongen niet laten verhongeren :(

Ook nu heb ik 2 valkjes van 5 a 6 weken oud thuis rondvliegen. Beide beginnen nu zaadjes te eten, maar sinds enkele dagen geeft 1 valkje over? Eergisteren merkte ik voor het eerst dat hij had overgegeven. Vandaag heeft hij al 2 maal overgegeven. Hij is nog heel alert, kuist zijn veren, speelt, vraagt eten,... Maar toch maak ik mij zorgen. Is dit normaal?

Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen.

Eefje

sabrina T

Hallo,

helaas heb ik ongeveer hetzelfde probleem als u.
Mijn valkparkieten broeden wel, maar laten ze ook verhongeren. Bij 2 heb ik ze ook vanaf dag 1 moeten opvoeden en deze zijn nu beide 4 weken. Een flinke achterstand en een infectie  :-\ Vogelarts denkt vanuit het nest gekregen, maar kan ook gemakkelijk van iets anders komen.

Als u kleintje blijft overgeven zou ik toch naar de vogelarts gaan. Misschien beter het als u gewoon terug pap geef? want normaal dacht ik dat ze op die leeftijd nog 1x pap 's avonds moeten hebben.
of misschien ander zaadjes?

hopelijk verbetert het snel!!

Eefje

Ze beginnen nu zaadjes te pellen, maar ik voeder ze wel nog steeds bij met een mengeling van eivoer en pap.
Ik heb reeds een valkje verloren doordat zijn kropje niet wou legen. Hij zat bol, was lusteloos en dronk veel. Ik ben toen drie keer naar de VA geweest, maar hij heeft het niet gehaald. Deze vogel nu geeft over, maar ziet er voor de rest gezond uit, heel anders dus...

sabrina T

dus zijn kropje leeg wel goed, dus dat is een goed teken.
ook dat het voor de rest gezond blijkt te zijn lijkt een goed teken, echt raar dat hij overgeeft, misschien eet hij te veel zaadjes en dan misschien met die pap dat het teveel is.
komt hij veel bij?

ik ben eigenlijk ook maar aan het gokken, want lijkt mij echt vervelend om hem te zien overgeven en niet weten van wat het komt  :-\

Rissiejjj

Even naar de VA gaan.
Er kan zoveel aan de hand zijn.
Ruikt het vogeltje zuur vanuit de snavel?.

Ja eigenlijk ga ik ook niet meer vragen stellen, gewoon even de VA.
Want we kunnen hier wel gaan gissen, maar dat helpt het vogeltje niet.

Sjeufke

Even een hele andere tip voor een volgende leg. Je kunt de eitjes ook vervangen door nepeitjes. Dat doe ik ook. Zo kunnen ze toch gewoon broeden en als ze na een paar weken merken dat de eitjes niet uitkomen verliezen ze hun interesse.  ;) Het kan goed zijn dat ze dan opnieuw gaan leggen; dan doe je weer hetzelfde. Ikzelf neem na 2 of 3 broedrondes de nestkasten weg en mijn valkjes hebben hier al 5 jaar vrede mee  ;D.
Beterschap voor de jonkies!

Groetjes, Karin

Eefje

Ok, dan ga ik op zoek gaan naar nepeieren voor valkparkieten.

Het valkje geeft vooral pap over, geen ongepelde zaadjes ofzo. Sinds gisteren weeg ik hem ook, om zijn gewicht in het oog te houden. Dit blijft stabiel; 76 gram.

Vandaag heeft hij nog niet overgegeven. Hopelijk blijft dit zo.