27 april 2024, 16:50:23

spoed!! ouders zitten niet meer op nest

Gestart door LPK, 3 juni 2012, 22:23:41

« vorige - volgende »

LPK

wie kan mij helpen of advies geven?!

Mijn koppel heeft, sinds 31 mei, 3 donsjes ter wereld gebracht en de laatste is vannacht/vanmorgen geboren, maar nu gaan de ouders steeds uit het blok en zitten ze niet meer op de jongen!!

Ze voeren de kleintjes wel (genoeg?) maar het warmhouden van de kleintjes vinden ze wel gescheten... zo lijkt het tenminste! (ze zitten wel binnen in de huiskamer)

Kunnen ze hierdoor sterven? of kou vatten?
Hoe krijg ik de ouders weer terug in het blok??

ik hoop dat iemand mij kan helpen ...



milaja

je moet het toch afwachten,misschien zitten ze er toch meer bij dan je denkt.
heb ook wel eens gehad dat ik dacht,moeten jullie niet bij je jongen zitten,en toch is het goed gekomen.
let in ieder geval op dat de kropjes gevuld zijn,meestal komt het dan wel goed.
anders wordt het lastig en moet je snel ingrijpen.
je ziet het snel genoeg,als je bij de krop een klein geel bolletje ziet is het goed.

LPK

bedankt voor je reactie!
Hoe kan ik dat het beste bekijken want ze liggen met z'n 3en zo dicht tegen elkaar aan en kopjes naar beneden..
Moet ik ze dan even optillen om het goed te kunnen zien?
Kan dat geen kwaad? Niet dat de ouders ze doodbijten of iets dergelijks..

Larissa

hoi hoi

Je kunt de jongen er rustig even uit tillen om te kijken of de krobjes goed gevult zijn, de ouders kunnen op zijn hoogst jou aanvallen.
Als dit het eerste nestje is van dit koppel kan het mis gaan, door onervarenheid, jongheid en dergelijke

S6

LPK

Hoihoi,

Ik heb de donsjes nog niet opgepakt, daar wacht ik nog een paar dagen mee.
Waarschijnlijk zaten de ouders meer op het nest dan ik dacht want vannacht is ook het 4e donsje geboren!

Ik heb zojuist even een foto mogen maken van de ouders.
Kan iemand mij vertellen of dit er goed en rustig uitziet?

Groetjes

milaja

als donsje 4 al geboren is en de rest leeft nog dan gaat het voorlopig goed.
wanneer ze niet gevoerd worden zijn ze zo dood dus lijkt het erop dat de ouders het gewoon goed doen toch.

LPK

HUH! Ik ging vanmorgen bij de donsjes kijken in het blok...
En ze maken een raar geluid??!!?!!? ???
Het lijkt op een mix tussen kwaad blazen en sissen??? Ook heeft 1 van de vogeltjes nu zijn oogjes open.

Wat is dit voor geluid? Herkent iemand dit??

Larissa

Dit is heel normaal, hiermee proberen ze je af teschrikken,
wordt nog veel erger.


LPK

oh! jeetje haha.. daar zal ik dan even aan moeten wennen haha.
Het klonk nou niet erg uitnodigend haha.
Bedankt voor je reactie Larissa!

LPK

7 juni 2012, 20:23:54 #9 Last Edit: 7 juni 2012, 21:17:19 by LPK
Er komt nog een vraag bij me opborrelen hoor haha..

Ik heb mijn vogels in de woonkamer zitten en heb eigenlijk altijd de kooi openstaan, maar sinds het koppel een nest aan het voorbereiden was, heb ik ze niet meer los laten vliegen.

Nu de kleintjes geboren zijn, en alles tot noch toe goed gaat, kan ik de ouders dan weer een keertje los laten? Of is er dan een risico dat ze niet meer teruggaan om de kleintjes te verwarmen en voeden?

Ik heb trouwens wat foto's gemaakt.
Kan iemand zien of het er goed uitziet? Ik vind die kropjes zo vol zitten! En de ouders blijven maar voeren en voeren...

animallovertje

ik vind het donsje er super goed uitzien hoor!! de ouders lijken het keurig te doen!!!!

Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------