mijn eerste 2 donsjes zijn geboren! wat nu?

Gestart door LPK, 2 juni 2012, 01:19:12

« vorige - volgende »

LPK

Hiep hiep hoera, mijn koppeltje heeft nu de zorg over 2 donsjes, en nog 2 eitjes onuitgekomen.

Ik heb vandaag even stiekem in het blok gekeken en kon duidelijk zien welke van woensdag en welke van donderdag/vrijdag was.

Nu ben ik benieuwd hoe dit allemaal verder gaat, waar ik op moet letten en wat ik moet doen.
Ik zorg tot nu toe voor voldoende water en voer (klein zaad), gekookte rijst en macaronie, half broodje, stukje sla en grit.

Zijn er nog meer dingen die ik moet geven, of al had moeten geven en dat nu met spoed moet gaan doen?

Kunnen jullie mij advies geven? Alles is welkom!!

Dennisfr

wat eivoer zouden ze zeer op prijs stellen denk ik.verder appel,wortel of paprika verder gewoon lekker met rust laten en minimaal 1 keer per week even het nest controleren of het niet te erg bevuild is.zelf maak ik de blokken elke week schoon als ze jongen hebben. soms vaker als het te erg bevuild is.

gr Dennis

LPK

Bedankt voor je reactie Dennis.
Het is voor mij helemaal nieuw, dus moet nog veel leren!

Ik heb zojuist het ei krachtvoer gehaald, en dat met een klein druppeltje water vermengd zodat het wat brokkelig is, dat had ik ook ergens op het forum gelezen.
Ik probeer iedere keer groente en fruit aan de valken te geven, maar die laten ze links liggen..

Nu wilde ik vanmorgen een snoepstok kopen met fruit eraan, maar ik ben bang dat ze die zaadjes ook aan de kleine donsjes gaan geven.. maar die zaden zijn daar te groot voor toch?

En hoe krijgen je jongen eigenlijk hun vocht binnen? Ook via de ouders? of moet ik daar iets voor aanschaffen?

Dennisfr

de jongen verzorgen regelen de ouders allemaal zelf.als jij maar zorgt dat de ouders een goede zaadmengeling geeft elke dag een beetje eivoer.1 of 2 keer per week trosgierst.niet vaker anders gaan de ouders alleen trosgierst eten.verder gewoon af en toe beetje fruit of groente zelf neem ik af een toe beetje appel ,sla enz. sepia schelpje is ook niet verkeerd dat ze dat altijd ter beschikking hebben

LPK

Hoi Dennis,

Ik heb zojuist even een foto mogen maken.
Kun je mij vertellen of dit er goed en rustig uitziet?

Groetjes

Manouk

5 juni 2012, 09:37:17 #5 Last Edit: 5 juni 2012, 09:39:28 by Manouk
Volgens mij zie ik ondertussen al 4 donsjes?

Zoals ik het nu kan zien ziet het er goed uit.
Wat ik de ouders vaak geef als ze jongen hebben is andijvie en bruin brood!
Hier zijn ze dol op en het is goed verteerbaar voor de jongen,
de snoepstokken zou ik idd even niet geven,

groetjes
Manouk

Larissa

BEn het helemaal met manouk eens,ook ik zie 4 donsjes.
3 witte en 1 gele als ik het goed zie

Bij mij krijgen ze eivoer,zaadmengsel,grasparkietenzaad, rijst,andijvie,macaronie,spagethi,komkomer,aardbei.
1 keer in de week trosgierst,

Standaard, sepiaschelp,grit,maagkiezel 2 a 3 keer daags schoonwater.

Snoepstok geef ik ze pas als de jongen helemaal zelfstandig zijn de meeste zijn toch iets te grof voor de jongen.

LPK

hoihoi,

Het zijn er inderdaad 4! Vannacht is de 4e geboren!
Het is de allereerste keer voor mij dat ik een nestje heb en ik vind het zo spannend!! Ik geniet er echt van!

Ik neem al jullie advies met me mee en wil jullie heel erg bedanken!

Groetjes