23 mei 2025, 00:07:58

Gewicht van de valk => Verkoop

Gestart door Alexandra, 31 mei 2012, 18:29:17

« vorige - volgende »

Alexandra

Hallo,

Ik heb een vraagje; mijn 4 jongen zitten nu binnen, eten alle 4 zelfstandig.
Aico (nu 7 weken precies) weegt 81 gram
Ayla (nu 6 weken en 6 dagen) weegt nu 86 gram
Ace (nu 6 weken en 4 dagen) weegt nu 83 gram
Aicha (nu 6 weken precies) weegt 88 gram.

Vanaf welk gewicht zijn ze gereed voor de verkoop of kan dit nu al???

Alvast bedankt !! 

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

Dennisfr

zodra ze goed zelfstandig eten dan kun jeze verkopen

Patrick

Ga met de reaktie van Dennis mee.
Gewicht zegt mij nooit iets en zou alleen kunnen begrijpen als je jongen met de hand voert dat men op het gewicht let.

Als een valkparkiet volledig zelfstandig kan eten/drinken en redelijk kan vliegen dan mogen ze weg bij hun ouders en zou ze minimaal 6 weken aanhouden. Dan zijn ze nog makkelijk tam te krijgen als men dat wilt en is het voor de voliere dan zou ik ze nog een weekje extra bij hun ouders laten zitten.

Gewicht van jongen vogels hangt van zoveel dingen af dat daar eigenlijk geen vaste richtlijn van te maken is. Hoe is het formaat van de kweek ouders en gewicht? Zitten ze buiten/binnen in een kleine kooi met weinig bewegings ruimte of met veel bewegings ruimte. Hoe is de voer samenstelling?

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Alexandra

ik "schrok" eigenlijk een beetje omdat ik hier op de site in de curve had gezien dat ze rond de 100 gram moesten zitten .. dus vandaar mijn vraag .. maar dan weet ik genoeg... dan ga ik iemand blij maken dat zij haar valkje op kan komen halen  ;D

Patrick

Met die gewichts tabellen kan je weinig. Je kan het gebruiken als richtlijn van oke......... zo zwaar/groot is ongeveer een valkparkiet maar daar houd het ook wel een beetje op.
In de boekjes staat nog steeds een gewicht van rond de 80 a 100 gram dat een valkparkiet weegt. Zijn je kweek koppel ieder rond de 80 gram dan zullen de jongen ook ongeveer zo zwaar worden maar wegen je kweek vogels apart rond de 120 gram......... dan zou ik me zorgen maken als alle jongen van zo'n koppel 80 gram wegen  ;)

Vogel die veel bewegings ruimte heeft zal meer verbranden en meer spieren ontwikkelen maar zal licht van gewicht zijn als je een zelfde jong in een kleine kweek kooi op laat groeien en weinig beweging krijgt waardoor ze vetter en voller voor het aangezicht worden. Kan zo 20 gram schelen als ze nog jong zijn maar een paar dagen leeftijd kan ook weer een ander beeld geven in bovenstaande situatie.

Kijk gewoon naar je vogel of die zelfstandig eet en niet scherp op de borst is (je mag het borstbeen wel voelen maar mag niet scherp uitsteken) dan is er niks aan de hand  ;D

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Alexandra

ok Patrick, als je het zo stelt... :)

Vader en moeder zijn beiden ook heel fijntjes ... dus ga ik me verder er niet druk over maken ...  ;D

ze zijn beiden actief en eten lekker .. dus alles komt goei !!

bedankt voor je advies en wijsheid!

grts

animallovertje

ik persoonlijk vind 6 weken wel erg jong om al te verhuizen.
die van mij aten met die leeftijd ook al veel zelf, maar kregen ook af en toe nog van de ouders. qua wegen moet je niet naar het gewicht kijken, maar kijken of ze afvallen nadat je ze apart hebt gezet. dan zijn ze er namelijk nog niet klaar voor. als ze op hetzelfde gewicht blijven of aankomen kunnen ze verhuizen naar hun nieuwe baasjes. maar die van mij gaan niet eerder weg dan dat ze 7,5 week of ouder zijn
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Jel

6 weken vind ik persoonlijk ook aan de jonge kant maar  als ze goed vliegen en zelfstandig eten en je kan het borstbeen niet voelen kan het wel.
Kwa gewicht is er niet echt een richtlijn zoals Patrick al zegt, aangezien forse ouders ook forse jongen krijgen en fijne ouders fijne jongen.
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)