23 april 2024, 09:15:08

Broedende valkparkiet

Gestart door Vanilla, 1 juni 2012, 23:56:59

« vorige - volgende »

Vanilla

1 juni 2012, 23:56:59 Last Edit: 2 juni 2012, 00:00:15 by Vanilla
Ik doe vrijwilligerswerk op een park waar ook 2 volières staan met een buiten en binnengedeelte. In 1 van de volières zitten grasparkietjes, valkparkietjes en 2 Australische bergparkieten. Gisteren zagen we in het binnengedeelte een valkparkietje zitten dat eitjes had gelegd en aan het broeden was. Ze zat in een hoekje op de grond. De begeleiding zei dat we haar maar gewoon moesten laten zitten. Ze zit vlak bij de deur en word telkens als die open gaat gestoord. Kan dit valkje gewoon tussen alle andere vogels blijven zitten en moet er niet een nestkastje of iets dergelijks worden opgehangen voor haar ? Zoja kun je daar de eitjes dan gewoon in leggen ? Zal ze dat door hebben ? Moet je dit kastje tussendoor schoonmaken of zo laten tot de kleintjes er zijn ? Heb thuis een koppeltje maar dit zijn 2 vrouwtjes dus heb totaal geen idee hoe je voor een broedend valkje moet zorgen. Hoop dat jullie me wat meer kunnen vertellen. Heb inmiddels wat meer gelezen over het nestmateriaal en broedblok alleen weet ik nog niet hoe dit nu moet terwijl ze nog op de grond zit..

Dennisfr

nu gewoon laten zitten. als je haar over probeerd te zetten is het broeden afgelopen. gewoon hun gang laten gaan en dan komt het vast wel goed.als er straks jongen zijn gewoon elke week even het nestmateriaal verschonen.

gr Dennis