8 mei 2025, 04:15:39

Spreidpoot valkje 4 dagen

Gestart door dekromsnavel, 1 juni 2012, 13:43:53

« vorige - volgende »

dekromsnavel

Eén van mijn koppels slaagt er altijd in veel bervuchte eieren te bebroeden maar vaak kapot te bijten tegen de tijd dat ze moeten uitkomen, af en toe komen er dan toch jongen uit maar weigeren de ouders eten te geven, hierdoor zijn er dit jaar helaas al 4 jongen gestorven. Eergisteren lag er weer een jong met lege krob, omdat er nog 4 andere bevruchte eieren lagen zat er weer een hele reeks dode jongen aan te komen en heb ik besloten een warmtematje te halen, het jong maar weg te nemen en met de hand proberen groot te trekken ( ik heb dit al eens gedaan, maar dan wel bij een jong van 4-5weken. ) tot nu toe gaat dit goed.

Wel merkte ik dat het jong niet zo op zijn poten zat gelijk het zou moeten zitten, ik ga er dus van uit dat het om spreidpoot gaat?

Hierbij enkele foto's:

Omdat een valkje van 4 dagen nog vrij klein om met ringen en touwtjes te beginnen wou ik het zo proberen op te lossen:

Met dit als resultaat :

Alleen zal ik de touwtjes iets meer moeten opschuiven want nu durft het nog los komen.

Wat denken jullie, is dit een goede oplossing? Is het valkje nog te jong om dit te doen en gaat het ook nog binnen 2 weken als het wat groter is? ...

Alle tips zijn welkom!

Rianne

Hey,

volgens mij ziet dit er goed uit hoor. Spreidpootjes kunnen worden veroorzaakt door een kalktekort. Let op, KUNNEN, het is dus niet altijd de oorzaak. Probeer wat extra kalk door de pap te doen, misschien dat de dierenarts hier een vloeibaar supplement voor kan geven (calcitad).
Verder zou ik het ouderkoppel niet meer inzetten voor de kweek, vooral als al bij meerdere nesten is gebleken dat ze dit gedrag vertonen.

milaja

vind het ook een mooie oplossing die je verzonnen hebt.
zou inderdaad het koppel niet meer inzetten voor de kweek,gaat niet goed komen.