22 mei 2025, 20:53:23

laatste eitje onder warmtelamp?

Gestart door Inge88, 24 mei 2012, 21:05:27

« vorige - volgende »

Inge88

24 mei 2012, 21:05:27 Last Edit: 24 mei 2012, 22:24:14 by Inge...
Hi,

Zoals sommige van jullie wel weten zijn er in het eerste nestje van mijn valkjes al 3 donsjes doodgegaan vlak na de geboorte, waarschijnlijk vanwege het niet warm houden van het jong. Er ligt nu nog 1 eitje. Het popje broed er momenteel nog wel op (al wel minder consequent, want beide vogels zijn nu een stuk vaker buiten het blok).

We hebben spullen gehaald voor een warmtelamp en m'n vriend is deze nu in elkaar aan het zetten. Nu is mijn vraag of het verstandig is om het eitje vanavond laat, als het nog niet uitgekomen is, over te leggen naar de warmtebron, vanwege het risico dat het vannacht gaat uitkomen en we alsnog te laat zijn...

Graag jullie reactie.

We gaan een constructie bedenken zodat ik het jong, als het al zover komt, mee kan nemen naar mijn werk op kantoor en 'm daar dus ook z'n voedingen kan geven.

We willen het gewoon gaan proberen... niets doen willen we ook niet. Helaas kan ik het eitje niets bij een pleegkoppel onderbrengen.

Verder alles aanwezig: pap, spuitje, thermometer, keukenweegschaal, kruik

milaja

gewoon proberen.
heb het ook een keer gehad.
let wel op de temperatuur verschillen met het eventuele vervoer.
ik heb het kleintje toen in een klein gazen zakje met onderin een stukje opgevouwen keuken papier aan een touwtje onder mijn kleren vervoerd en dat ging heel goed.
vind ook dat je wat moet proberen.
als het dan nog mis gaat heb je in ieder geval je best gedaan.
succes.

Inge88

25 mei 2012, 10:30:00 #2 Last Edit: 25 mei 2012, 10:33:17 by Inge...
Heeft je jong het overleefd?

Ik zelf ga met de auto naar het werk. En wil dan een kruik met warm water gebruiken, met daaromheen doeken. Ik heb de temperaturen al gemeten.
Verder heeft m'n vriend de temperatuur van de warmtelamp voor het jonkie voor de eerste dagen afgestemd. We zijn er dus klaar voor.

De constructie is uiteindelijk een kleine emmer met op de bovenkant een rond stuk hout met een gat waartussen de warmtelamp bevestigd is. bovenin is een rand rondom de emmer van 1 cm vrij voor zuurstof. Het is een gek gezicht, maar goed verplaatsbaar.

Het eitje is nog niet uitgekomen... net geschouwd en er zit nog wel leven in... lang kan het dus niet meer duren.

carco

Ik ga hier tegen in en zou het niet doen!
Een eitje onder een warmtelamp uitbroeden is al niets en vanaf dag 1 met de hand groot brengen helemaal niet.
Jammer dat ze veel vh nest gaan,maar het is niet anders. Ik zou het laten liggen en er niets mee doen. Komt het toch nog uit kan je altijd nog proberen de kleine te redden,maar de kans is zo klein dat het goed gaat hoe jammer ook niet aan beginnen.

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Inge88

We hebben ook besloten het eitje niet onder de warmtelamp onder te brengen, we kijken gewoon of het uitkomt en als we op tijd zijn, kijken we dan verder.
Paddy zit vandaag het minste in het blok. Het is wel zo dat ze elkaar afwisselen als Indy het blok verlaat. Maar Indy doet dus eigenlijk al het werk.

Ik denk dat we vanavond een besluit gaan nemen, wat verder te doen. Ik weet dat handopfok vanaf dag 1 (en dan ook nog eens zonder ervaring) vrijwel gedoemd is te mislukken. En waarschijnlijk heb je gelijk in wat je zegt Caroline. Maar wat je ook doet, het blijft cru.  :-\

carco

Een verstandig besluit.
Je gevoel zegt ws. anders, maar het is echt het beste.

Groetjes: Caroline.

Patrick

Soms moet je de natuur zijn gang laten gaan en niet ingrijpen.
Zelf ben ik tegen hand opfok en in 20 jaar heb ik het ook nooit gedaan. Wel 2 keer bijgevoerd maar als de ouders niet willen dan is er iets aan de hand en in het wild overleven ze ook niet.
Daar gaan de zwakken als eerste dood en hoe moeilijk het soms ook kan zijn het is en blijft een natuurlijk iets.

Laat staan zelf een ei uitbroeden en vanaf dag 1 met de hand groot brengen.............. besluit je het wel te doen dan wens ik je veel succes  ;)

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

carco

Citaat van: Patrick op 25 mei 2012, 19:15:14
Soms moet je de natuur zijn gang laten gaan en niet ingrijpen.
Zelf ben ik tegen hand opfok en in 20 jaar heb ik het ook nooit gedaan. Wel 2 keer bijgevoerd maar als de ouders niet willen dan is er iets aan de hand en in het wild overleven ze ook niet.

Gr,

Patrick

Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Vaak is er iets aan de hand, maar in het geval van Inge dus niet.
Dit is puur onervarenheid van de ouders en als je dan de kans kan krijgen (zoal nu onder een ander koppel) zou ik dat zeker aangrijpen.
En natuurlijk overleven ze in het wild dan ook niet, maar onze huiskamervogels doen dat in het wild ook niet.

Groetjes: Caroline.