28 maart 2024, 20:59:24

afgekneld pootje

Gestart door Els, 19 mei 2012, 21:14:17

« vorige - volgende »

Els

Mijn allereerste babyvalkje (nu 2 weken oud) had daarnet een stukje draad rond zijn pootje.Het pootje stond rood en dik,gelukkig heb ik het draadje kunnen verwijderen en uiteindelijk steunde het terug op zijn pootje.
Wat gebruik ik best om te ontsmetten?Is Iso-Bétadine een oplossing of mag dit niet gebruikt worden bij valkjes?
Ik ben ongerust,een beetje bang dat het kleintje het niet zal overleven  :(
De papa plukt het kleintje ook kaal,het ziet eruit als een kleintje dat 10 dagen oud is,en heeft een kaal kopje en amper veren op zijn vleugels.Weet iemand raad?

Patrick

ALs het pootje niet open ligt zou ik er niks aan doen en zal het wel goed komen als er geen schade van binnen is. Ligt het wel open zou ik enkel schoonhouden met gekookt water (wel af laten koelen) paar keer per dag.

Tja die kweekman.......... niet meer gebruiken voor de kweek en proberen of de pop het jong alleen wil opvoeden.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

*Yvon

Hoi Els

Als ik het dan goed begrijp heb je touw in je blok liggen?
Ik zou dat snel vervangen ....
Je kan dan beter een laagje zaagsel,beetje aangedrukt,in het blok doen.
Ik hoop dat het goed komt met het pootje.
Tegen het plukken zou je eventueel vaseline kunnen proberen.
Het kleintje goed insmeren zodat de pennetjes vettig worden.
Vaak is er aan het gepluk weinig tedoen.  :(

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Els

[font=Verdana]Bedankt Yvon en Patrick voor de hulp!
Even de situatie schetsen:ik had een koppeltje (Ummi en Fideel) waarvan Fideel gestorven is en toen zijn er 2 andere,jonge valkjes bijgekomen (een popje en een mannetje,Kato en Joske).
Ummi en Joske hebben nu een jong maar weigeren in een blok,mand of eender wat te gaan,ze leggen hun eitjes gewoon op de grond achter de deur van mijn slaapkamer.
Hun jong ligt nu op krantenpapier aan een breeder stuk van de trap,eerst hadden ze zachte draadjes om een nest te bouwen maar dat heb ik gisteren weg genomen.
Het pootje ziet er goed uit:staat niet meer dik,nog een klein beetje rood en het jong steunt er ook op  :)

Vandaag heb ik het pootje en de wondjes aan de vleugeltjes terug ontsmet met Iso-Bétadine en net nu heb ik Joske in hun kooi kunnen steken,het plukken was te erg geworden.Mijn hart breekt want ze zijn gewend om in huis rond te vliegen maar nood breekt wet  :'(
Behalve het plukken is Joske wel een goeie papa maar vandaag zat hij onder het bloed en dat ging me te ver  :(
Duimen dat Ummi het jong nu alleen verder eten geeft en eens het jong alleen kan eten,mag Joske terug vrij (nog 4 weken ongeveer).

Groetjes
Els[/font]B