28 maart 2024, 10:44:40

Paddy & Indy

Gestart door Inge88, 13 mei 2012, 13:08:49

« vorige - volgende »

Inge88

13 mei 2012, 13:08:49 Last Edit: 18 juli 2013, 21:23:13 by Inge88
Paddy en Indy zijn mijn twee tamme huisvalkjes van 5 jaar oud. Paddy (geboren bij Linda) is een witmasker man en Indy ( geboren bij Peter & Anquelique) een albino pop.

Paddy is vrij aanhankelijk en erg lief, maar is tegelijkertijd ook een echte macho man tegenover Indy. Paddy fluit er graag op los, kent verschillende deuntjes en zegt een paar woordjes ("Paddyboy", "Ja, ja!", "Kom dan"). Een combinatie van de deuntjes en de woordjes en zijn gedrag levert regelmatig grappige momenten op.

Indy is een stuk minder aanhankelijk dan Paddy, maar is een heerlijk nieuwsgierig valkje en wijkt niet van Paddy z'n zijde.
Indy onderzoekt iets nieuws altijd als eerste en neemt dus het voortouw. Paddy kijkt liever de kat uit de boom.









Sinds een paar weken hangt er een nestblok aan de kooi. Paddy & Indy waren al een tijdje wat onrustig; ietswat gefrustreerd en donkere hoekjes opzoeken. M'n vriend heeft een nestblok voor ze gemaakt.
Slechts een week later heeft Indy hier haar eitjes gelegd. Haar eerste eitjes! Er liggen er nu 4 en daar is het bij gebleven.

Inmiddels heb ik de eitjes ook geschouwd en alle 4 blijken ze bevrucht. Gisteren nog eens geschouwd. Wat bijzonder om beweging in een eitje te zien zeg!



Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen. Een eerste nestje, zowel een nieuwe ervaring voor Paddy & Indy als voor mij. :-)

Ik ga geen jongen houden, ik heb op dit moment al genoeg aan Paddy & Indy.

Paddy & Indy's nageslacht:

Vader:
Witmasker split voor {X1:Opaline} {X2:Lutino}

Moeder:
Witmasker Lutino

Nageslacht man:
50% Witmasker split voor {X1:Opaline} {X2:Lutino}
50% Witmasker Lutino

Nageslacht pop:
50% Witmasker Opaline
50% Witmasker Lutino

Mogelijk is Indy bont of split bont, en Paddy is kanssplit bont maar dit heb ik niet opgenomen in de berekening.

Ik verwacht dat vanaf 29/30 mei de jongen geboren zullen worden.
Correctie: Volgens de kweekkalender zou het de 27e al zo ver zijn.

☺ Pita ☺

Leuk hoor !! Nog even gedult en dan heb je ook donsjes!!
Veel plezier er mee groetjes Petra.

Ed.

Altijd spannend zo`n eerste nestje. Ga het zeker volgen hier.

Albino vindt ik toch nog steeds 1 van de mooiste mutaties. Hoop er in de toekomst ook een koppel van te mogen hebben.

Groetjes Ed
Ed

Een dier is geen ding, behandel het dan ook niet zo !!!!

Inge88

Ha Ed. Misschien zit er straks wel wat voor je bij  ;)

Ik vraag me trouwens af of ik de jonge valkjes moet gaan ringen? Ik ben (nog) niet lid van een vogelvereniging en ben dus bang dat ik sowieso te laat ga zijn met het bestellen / binnenkrijgen van ringen?

animallovertje

Wauw!! wat een prachtige valkjes zeg!! gefeliciteerd met de eitjes!! nu afwachten tot er van die mooie donsjes zijn :)

Ik ben zelf ook nog geen lid van de rasvereniging, maar ik heb ringen besteld die niet van de rasvereniging zijn, maar waar wel een nummer en jaartal  op staat.. deze heb ik besteld toen de jongen zelfs al geboren waren en waren ook ruim op tijd.
ik vind dat zelf erg fijn omdat ik het zo ook kan bijhouden voor als ik later nog vragen krijg van de baasjes , dan weet ik gelijk welke jongen dat waren.. maar ook kunnen de baasjes altijd aan de ringen zien hoe oud het valkje is.
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Ed.

Ik zelf ring ze wel, maar ik weet dat je je eerst in moet schrijven bij een vereniging ( inschrijftijd kan erg schelen per vereniging ) en dan zou je idd een spoedbestelling kunnen doen voor de ringen. Gewone bestelling voor 2012 kan hier al niet meer, alleen nog via spoed.
Extra kosten naast de 0.20 cent per ring zijn dan 1 euro per ring dus even snel gezegd 1.20 per ringetje dan..... Belachelijk als je het mij vraagt maar ja.

Heb al nieuwe ringen voor 2013 besteld hier. Nu maar hopen dat ik tegen die tijd een paar koppeltjes heb waar ik idd ook mee kan kweken.

Ga je hier gewoon blijven volgen en wie weet zit er idd ets voor mij bij  ;D.

Groetjes Ed
Ed

Een dier is geen ding, behandel het dan ook niet zo !!!!

Inge88

Citaat van: animallovertje op 13 mei 2012, 18:30:37
Wauw!! wat een prachtige valkjes zeg!! gefeliciteerd met de eitjes!! nu afwachten tot er van die mooie donsjes zijn :)

Ik ben zelf ook nog geen lid van de rasvereniging, maar ik heb ringen besteld die niet van de rasvereniging zijn, maar waar wel een nummer en jaartal  op staat.. deze heb ik besteld toen de jongen zelfs al geboren waren en waren ook ruim op tijd.


Ja, ik ben erg benieuwd!
Waar precies heb je de ringen besteld dan? Want dat klinkt wel goed. 

Zit trouwens wel te denken... Indy is nogal een "ekstertje" wat  sieraden en ook haar eigen ringetje betreft. Ze zit zelf continu aan haar ringetje te frunniken. Zou ze dat straks ook niet bij haar jongen doen als zij een ringetje om hebben? Lijkt me niet echt gewenst.

Citaat van: Ed. op 13 mei 2012, 21:06:26
Extra kosten naast de 0.20 cent per ring zijn dan 1 euro per ring dus even snel gezegd 1.20 per ringetje dan..... Belachelijk als je het mij vraagt maar ja.


Belachelijke kosten ja! Ik ga er nog even over nadenken wat handig is.

animallovertje

ik heb het bij iemand besteld, van wie ik het adres weer van iemand anders heb gekregen (rissiejj hier van het forum)
maar als je me een pb stuurt kan ik je wel even het e-mail adres geven... dan zou je diegene kunnen mailen. je kan wel alleen vanaf 10 ringen bestellen..
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Ed.

Super, nu maar hopen dat ze snel genoeg binnen zijn.!

Ed

Een dier is geen ding, behandel het dan ook niet zo !!!!

Inge88

Ik heb een uurtje geleden wat zaagsel bovenop de beukensnippers in het blok gelegd. Het viel me al op dat bijna iedereen zaagsel of houtsnippers gebruikt en ik moet nu zeggen dat ik het wel een prettiger idee vind dat de jongen op een meer zachte en warme ondergrond zitten straks.

Ik vind het echt bijzonder om te zien hoe de valkjes met hun eitjes omgaan. Ze zijn volledig toegewijd  ;D

Ed.

Dit boekje ga ik de komende tijd met scherpe ogen volgen hahaha.

Ik gebruik idd ook zaagsel in het broedblok. Als de eitjes zijn uitgekomen ga iik na ongeveer 14 dagen over op half zaagsel half snippers. Vindt dit persoonlijk makkelijker verschonen, ook hier weer ieder zijn eigen manier.

Ed
Ed

Een dier is geen ding, behandel het dan ook niet zo !!!!

Inge88

Citaat van: Ed. op 14 mei 2012, 18:41:11
Dit boekje ga ik de komende tijd met scherpe ogen volgen hahaha.


;D ;)

Zojuist weer even gekeken naar de ontwikkeling van de eitjes. Ziet er goed uit. Ik ziet duidelijk verschil met 5 dagen geleden.
Die beweging die je ook ziet...! Voor mij heel bijzonder, omdat ik dit nog nooit meegemaakt heb.

Ik vind het ook fantastisch hoe het stel het doet. Ik dacht eerder dat Paddy niet zo actief mee deed, maar daar lijkt nu echt verandering in te komen. Paddy zit nu ook steeds op 1 eitje, de rest mag Indy hebben  ;D Maar Paddy is super beschermend en klapt z'n vleugels wijd open over de eitjes heen. Ik mag er van hem gewoonweg niet bij, dus moet ik wachten tot hij het blok uit is. Indy laat alles gewoon toe.  :)

Ed.

Charley van mij is ook altijd heel beschermend naar de eitjes toe. Als de donsjes er eenmaal zijn heeft hij het te druk met iedereen van eten te voorzien en kan ik ongestoord mijn gang gaan met de jongen. Lola vindt het altijd allemaal prima.

Goed dat Paddy alle pottekijkers buiten de deur houd, komt nog tijd genoeg dat je mag genieten zal hij denken  ;D
Ed

Een dier is geen ding, behandel het dan ook niet zo !!!!

Inge88

Citaat van: Ed. op 17 mei 2012, 01:34:55
Goed dat Paddy alle pottekijkers buiten de deur houd, komt nog tijd genoeg dat je mag genieten zal hij denken  ;D


Dat mag ik toch hopen  :P

Net een bestelling geplaatst voor wat nieuwe valkenspulletjes.
Ze mogen blij zijn met me, ik verwen ze weer eens.
Ze krijgen 2 nieuwe ladders (huidige zijn behoorlijk gesloopt), een sloopspeeltje van wilgen, een 1 meter lang klimtouw, knabbel takken en een zogenaamde douche zitstok.

Verder nog wat voeding zoals gedroogde rode pepers & een piksteen met muesli. Rode pepers vinden ze in elk geval heerlijk.

Net voor het eerst wat kiemzaden gekookt en deze liggen nu te drogen op een tissue bij de verwarming. Ik ben benieuwd of ze het lekker gaan vinden als ik ze het vanmiddag geef.  :)

samantha21

hoi inge,

bedankt voor je leuke reactie in mijn dagboekje.
je had nog een vraag over de kooi en de tak in de kooi.. ik heb in mijn dagboekje de info gezet over de kooi en tak, met een citaat van jou vraag.

jij heb ook erg mooie valkjes hor  :D