19 mei 2025, 10:58:37

Invoeren verplichte rustperiode

Gestart door Ed., 14 mei 2012, 18:56:23

« vorige - volgende »

Ed.

Graag zou ik jullie tips / meningen / ideeen horen over hoe ik nu Charley en Lola in rust krijg tussen het broeden. Ik wil eigenlijk niet meer nestjes met hun doen dan 2 per jaar. Lola moet toch ook kunnen herstellen en weer op kracht komen.

Nu is het volgende:

Charley en Lola hebben nu 4 jongen in het blok liggen en hier zijn ze bijzonder goed voor. Zodra het eerste jong is uitgevlogen beginnen de twee al weer met nieuwe wipwaprondes.
In het verleden heb ik al veel dingen gedaan om te proberen te voorkomen dat ze niet aan een nieuw nest begonnen.

1: blok verwijderen - resultaat, nest op de bodem van de kooi die gewoon bebroed werd ( meerdere malen gebeurt ).

2: eitjes weghalen - resultaat, nieuwe wipwaprondes met gevolg nieuw nest.

3: onbevruchte eitejs van een ander nest eronder - resultaat, na 4 weken nieuwe wipwaprondes met gevolg nieuw nest.

4: Wekeleijks in andere kooi - resultaat, eitjes in verschillende kooien en gewoon doorleggen ( ook niet helemaal de bedoeling )

5: Uit elkaar halen - resultaat, Lola is gaan plukken en is hier nooit meer mee gestopt. ( wil ze eigenlijk ook niet uit elkaar hebben, ze zijn zeeeeer hecht.

6: In voliere bij vriendin - resultaat, eitjes in nachthok ( na verwijderen 4 weken ) eitjes in voliere ( na verwijderen 4 weken ) eitjes in een speel cocosnoot.......

Iemand tips / ideeen ik hoor het graag ik weet het niet meer. Neem aan dat iedereen het met me eens is dat ze rust moet hebben............., of zijn er mensen die anders zeggen/denken??? ik hoor het graag....

Groetjes Ed
Ed

Een dier is geen ding, behandel het dan ook niet zo !!!!

Sven de Valk

Hallo,

Ik heb hier heen ervaring mee maar ik denk als ze het willen en kunnen.. Als ze in het wild waren zouden ze dat misschien ook doen, zo is de natuur.

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, misschien kan je sproeien. verder weet ik het niet

animallovertje

ik zou zelf de eitjes blijven vervangen voor nepperds, en ik geef ze dan ook na elk nestje een rust-periode, omdat ik merk dat het ze anders teveel wordt en dit hun conditie geen goed doet.

een nest groot brengen vraagt veel van ze en 2 nesten achter elkaar probeer ik dus zoveel mogelijk te voorkomen. maar zo te lezen heb je al heel veel geprobeerd, dan lijkt me dat wel erg lastig!! maar als ze dan 2 nesten hebben gehad, maken ze dan gelijk weer een 3e nest?! want dit lijkt me eerlijk gezegt niet gezond.
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Ed.

Citaat van: animallovertje op 14 mei 2012, 20:01:59
ik zou zelf de eitjes blijven vervangen voor nepperds, en ik geef ze dan ook na elk nestje een rust-periode, omdat ik merk dat het ze anders teveel wordt en dit hun conditie geen goed doet.

een nest groot brengen vraagt veel van ze en 2 nesten achter elkaar probeer ik dus zoveel mogelijk te voorkomen. maar zo te lezen heb je al heel veel geprobeerd, dan lijkt me dat wel erg lastig!! maar als ze dan 2 nesten hebben gehad, maken ze dan gelijk weer een 3e nest?! want dit lijkt me eerlijk gezegt niet gezond.

Heb ik idd ook al gedaan eitjes vervangen, maar het zijn volhouders deze 2 en iedere keer als ze weer 4 weken verder zijn begint het weer van voor af aan........

En idd na het 2e nest komt gelijk het 3e........ na al het eerder genoemde het 4e - 5e - 6e en ga zo maar door..... HEEL LASTIG.

Groetjes Ed
Ed

Larissa

Hoi Ed,

Ik heb zelf 1 keer gehad dat een pop bleef door leggen ze had er uit eindelijk 9 samen met haar partner.
Ik heb toen het blok er af gehaald, kooi anders in gericht, loop rooster in de kooi zodat ze niet kan nestelen op de bodem

Geen sproei/badder beurten meer, geen groente/kiemzaad.

Ze heeft toen nog 1 ei van stok geworpen en dat was het.

Ik kijk zelf meestal na de algehele conditie van de pop, vertrouw ik het dan mogen ze een 2de ronde doen er achter aan maar als dit niet vertrouwd is dan krijgen ze zo min mogelijk gelegenheid er toe.

Ik las dat je al veel geprobeerd had, misschien heb je nog wat aan mijn tips

Groetjes Larissa

Ed.

@ Larissa.

Looprooster heb ik idd nog niet geprobeerd, ga ik zeker doen, hopen dat dit er voor zorgt dat ze de bodem idd niet gaat gebruiken.
Voeding aanpassen heb ik ook al gedaan, dus dit werkt helaas niet....

Even op het lijstje - Looprooster. Bedankt voor de tip!!!!!!!

Ed
Ed