8 mei 2025, 13:11:07

mijn nieuwe valkje sjonny!!

Gestart door kevin visser, 3 mei 2012, 11:52:29

« vorige - volgende »

kevin visser

geachten,! ;)

ik ben nieuw dus ik dacht even een acountje aanmaken

ik heb sinds dinsdag een nieuw valkparkietje  ! ::)

en we kwamen op het idee om ''hem''
sjonny tenoemen omdat hij een mooi kuif heeft
en ik dacht aan sjonny van flodder  

dus zodoende.
hij is 10weekjes oud en komt bij een kweker weg.

wat kan onze sjonny allemaal?

op je vingerstappen
je kan hem naar je schouder brengen
je kan hem kusjes geven op zijn buikje :D :D
van hand naar hand en vinger naar vinger laten lopen. 8)

alleen het aaien moet er nog even bij! :-X

maar wat eigenlijk niet echt wil is aaien.
als ik met mijn vinger naast zijn hoofdje ga
begint hij een beetje teblazen en een beetje
tepikken en ik zou eigenlijk wel over zijn
hoofdje willen aaien ik wil dat hij weet dat het
erg heerlijk kan zijn als iemand je over je kopje aait!

ik heb al meerdere dingen gelezen over je
moet gewoon doorzetten maar is erook een
makelijkere manier? want mischien gaat het wel mis
en begintie nog harder tebijten vroeg of laat.

en hij is dus als ik hem uit de kooi wil halen
een beetje bang voor mijn hand hij stapt dan een beetje weg.
mischien moet het ook nog wel wennen want hij is hier nu pas 3 dagen. maar het gaat opsich wel de goedekant op? ;)

voor de rest zet ik door , trek mijn vinger niet weg etc.

hij zij vanmorgen ook al de eerste deuntjes die ik gister floot!
en hij springt omhoog en maakt dan ook een deuntje haha echt geweldig!   :D :D :D

dus zou iemand tips hebben voor het aaien?
:)

kevin visser

3 mei 2012, 15:50:02 #1 Last Edit: 3 mei 2012, 15:56:29 by kevin visser
Besten,!

inmiddels weer even met sjonny opstapje geleerd!

hij begon weer teblazen toen mijn vinger naar zijn hoofdje ging
en pikt 1 of 2 keer maar ik blaasde terug en het holp!

ik heb hem 5x over zijn buikje geaait en toen goedzoo sjonny gezegt en toen mochty op mijn schouder.

en als hij pikt zeg ik NEE sjonny! en dan luistert hij ook hij kijkt dan even zo van : sorrie!:O en kan ik hem weer een paar keer aaien over zijn buikje.

goed beginnetje dus! het terug blazen helpt :P leesde ik op de website van iemand! ik kan hem niet vaker dan 2/3keer over

zijn kuifje aaien dan blaastie weer maar dat laat ik er even bij dat was vanmorgen ik wil nu zijn buikje meer aaien gaat wat makelijker!
:D :D :D

voor de rest helpen comando's dus wel!

ik gebruik nu stapje sjonny :D , aai sjonny aai sjonny  :P :P,
NEE sjonny niet bijten! >:( goedzoo sjonny mooi sjonny he! ;D

ik wil schouder ernog bij leren en kopje ( voor het hoofdje aaien) schouder gaat hij steeds zelf heen maar eerst 5x aaien en dan schouder ! ;D

en ik heb hem een mandarijntje aan geboden maar dat wil hij niet :O zelf maar opgegeten dan :P hij heeft togh liever een paar hapjes trosgiert als beloning denk ik probeer ik vanavond wel even! , ik vind wel dat hij fruit moet eten

maar hoe leer ik hem fruit te eten!! :-\

en hij gaat ook al meer naar onderen in zijn kooi waar de echte  :Ddrink en voer bakjes hangen!

heb een kooi die open dak heeft en daar hing een drink plus voerbakje en maagkiezel etc maar dan blijft hij dus alleen maar boven! en de bedoeling is dus dat hij ook beneden gaat eten dus heb het nu net boven zijn onder voer en drink bakje gehangen en zonet nog hij al een paar slokjes en een hapje van zijn trosgiert! dus hij komt steeds dichterbij zijn echte voer en drink bakjes!  :D ;)

en erboven hangen dus wat kleineren die eerst boven op zijn opendakje hingen dus hij leert al snel!  ::)

pfoeh wat een verhaal!  :o :o :o

kevin visser

Nog 1 ding!

sinds hij hier is ( dinsdag )

is hij graag bij zijn opendak tevinden
of midden in de kooi.

maar de goede voer en drink bakjes zitten beneden.
en ik zie hem daarniet veel dus heb ik in het midden
nog een drink en voer bakje gehaalt. en daar eet en drinkt hij wel uit.

is hij nou telui om even naar beneden tegaan
of moet hij nog leren daarnaar toe tegaan?
de kweker zij dat ik de boven bakjes eruit moet halen
en de ondersten gewoon moet laten zoals het is
want na 8 uur krijgt hij wel honger en gaat hij er zeker
wel heen zij hij. :-X

klopt dat wel? ik neem aan van wel ;D
dus ik probeer het morgen middag even!

:D :D :D

Patrick

Valkparkieten zijn allemaal liever lui als moe. Dus als je het ze makkelijk gaat maken om op zijn favo plek voer aan te bieden zal die echt niet naar beneden klimmen/vliegen om te gaan eten.

Ze klimmen en lopen liever als dat ze moeten vliegen.
Dus ik zou de bovenste bakjes weghalen zoals de kweker al vertelde en op de plek waar JIJ van plan bent om te gaan voeren altijd een vol bakje (tenminste met de meeste inhoud) en op een andere makkelijke plek een iets leger bakje ophangen en gedurende 1 week dit afbouwen door er steeds minder voer in te doen.

Op deze manier leer je snel en makkelijk een vogel naar zijn vaste voerplek te dwingen omdat het instinct zegt dat er daar meer te halen is als ergens anders.

Is je vogel ouder en totaal gewend aan de kamer en aan jou maakt het niks uit waar je een voer bakje ophangt want die vinden ze dan wel vanzelf ;-)

Advies om een vogel tam te maken........... geduld en de eerste tijd heel veel aandacht aan besteden en eventueel trosgierst of een meel koekje in je hand nemen en dat aanbieden zodat ze leren dat handen niet gevaarlijk zijn. Met je andere hand voorzichtig gaan aaien in de nek tot achter de kuif. Probeer de buik niet teveel want daar houden ze echt niet van!

Groetjes en succes,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

kevin visser

Citaat van: Patrick op  4 mei 2012, 18:24:37
Valkparkieten zijn allemaal liever lui als moe. Dus als je het ze makkelijk gaat maken om op zijn favo plek voer aan te bieden zal die echt niet naar beneden klimmen/vliegen om te gaan eten.

Ze klimmen en lopen liever als dat ze moeten vliegen.
Dus ik zou de bovenste bakjes weghalen zoals de kweker al vertelde en op de plek waar JIJ van plan bent om te gaan voeren altijd een vol bakje (tenminste met de meeste inhoud) en op een andere makkelijke plek een iets leger bakje ophangen en gedurende 1 week dit afbouwen door er steeds minder voer in te doen.

Op deze manier leer je snel en makkelijk een vogel naar zijn vaste voerplek te dwingen omdat het instinct zegt dat er daar meer te halen is als ergens anders.

Is je vogel ouder en totaal gewend aan de kamer en aan jou maakt het niks uit waar je een voer bakje ophangt want die vinden ze dan wel vanzelf ;-)

Advies om een vogel tam te maken........... geduld en de eerste tijd heel veel aandacht aan besteden en eventueel trosgierst of een meel koekje in je hand nemen en dat aanbieden zodat ze leren dat handen niet gevaarlijk zijn. Met je andere hand voorzichtig gaan aaien in de nek tot achter de kuif. Probeer de buik niet teveel want daar houden ze echt niet van!

Groetjes en succes,

Patrick

dankjewel patrick!

heb zonet even met trosgiert geprobeert en zat met mijn vinger tegen zijn wangetje aan toen hij ervan ete en hij pikte niet dus weer iets beter!

ook als ik met hem voor de spiegel sta gaat zijn kuifje plat en maaktie een leuk geluidje:O wat betekent dit? :P :D

en dan kan ik hem ook over zijn kuifje aaien 2 of 3keer daarna heefd hij het weer door en gaatie beetje naar achteren maar er komt dus al een beginnetje!

en nog iets! hoe leer ik hem fruit eten?

heb mandarijnen appels geprobeert maar volgens mij is hij daar een beetje bang voor  ???

Patrick

Probeer hem eerst tam te maken en ga niet voor een spiegel staan met de valkparkiet op je schouder/hoofd of dergelijke. Hij ziet dan een andere vogel en reageerd daar meer op en kan een keer verkeerd uitpakken.

Tamme vogels gaan JOU als een partner zien of als gelijke dus later gaan ze dingen nadoen doe jij ook doet. Fruit leren eten is het makkelijkst als ze het kunnen afkijken van een ander. Had toch al gezegt dat het luie vogels zijn !

Als je valkparkiet op je schouder zit neem je in je andere hand een stuk fruit en neem daar zelf kleine stukjes van zodat ze dat kunnen zien en doorkrijgen dat het eten is. Bied het niet gelijk aan maar wacht (ja is moeilijk want hier kan je wel eens geduld mee moeten hebben) tot ze gaan bedelen of zelfs brutaal worden om het ook te kunnen proeven.......... daarna is het kijken of ze het lekker vinden of niet.
Blaadje witlof zit vol met vitaminen (en niet onbelangrijk is dat het onbespoten groente is) en kan je altijd wel aanbieden en is het hele jaar te krijgen.
Zou uitkijken met appel want hier kunnen ze last van krijgen (kan gaan gisten in de krop) en probeer dit niet al te vaak te geven.

Succes
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

kevin visser

Heey Patrick,! :D

hardstikke bedankt voor de info!

jammer sjonny je mag niet meer voor de spiegel!  :-[

( zeg ik lekker niet tegen hem haha :P )

aah oke ik zat een mandarijntje te eten die ik eerst aan hem wou geven maar toonde weinig intresse. toen ik de helft op had begon hij 2 stapjes tezetten en even te kijken wat ik dee! dus wel intresse tonen. maar voor de rest weer gewoon zijn staart wassen haha, :P :P

hij begint ook al echt te reageren op zijn naam als hij op zijn opendakje zit en ik roep sjonny! dan kijkte om en gaat zijn kuifje overeind ! ;D

maar hij wil nogsteeds niet geaait worden.
maar ik blijf proberen. als ik zeg sjonny aaien.
dan buktie even en kan ik hem 1 of 2keer over zijn kuifje aaien
maar daarna piktie weer. dus mischien even door oefenen.

als hij boven op de kooi zit en ik wil hem pakken wil hij nog welleens terug naar beneden gaan. dat betekent dus dat hij nog wat meer moet wennen aan ons? want als hij zit  blijftie ook rustig op je hand zitten en fluit hij 1 of 2 keertjes.

en als hij bij schouder bereik is springt hij naar je schouder toe, want hij is gekortwiekt. en ga om de zoveel tijd als hij weer kan opstijgen naar de kweker toe om hem tekort wieken! :D

voor de rest,

soms is hij heel erg ''blij''

dan ineens fluit hij erop los zo van:

ieep, ieep, ieep, ieep, ieep, en dan trietrietrietrie! en dan weer ieep ieep ieep!  :-X :-X :-X en na een KLEINE 5 minuten stoptie weer en wast hij zich bijvoorbeeld weer ,sorrie maar mischien herken je dit patrick! is dit gewoon wat ze fluiten als ze jong zijn ? (11 weekjes is sjonny nu) en hij heeft ook al 1 keer wat deuntjes na gedaan! kuifje omlaag en paar deuntjes fluiten haha! :D