15 mei 2025, 18:10:32

Allereerste eitje.

Gestart door kuifje10, 1 mei 2012, 18:39:05

« vorige - volgende »

kuifje10

Ik ben een super leek op het gebied van kweken. We bleken een man en een pop te hebben, hartstikke leuk.

Broedblok opgehangen er gebeurde niets, ja, ze sloopten het broedblok, dus goede raad was duur, het blok eruit gehaald, dan maar niet!

Dit weekeind zijn we weggeweest en toen we thuis kwamen, lag er een eitje op de bodem van de kooi, snel blok weer opgehangen, eitje er voorzichtig in gelegd.

Nu zijn we 24 uur verder, wat er verder in het blok gebeurt is, weet ik niet, maakt ook niet zoveel uit, ik ga nog proberen te kijken.

Toen ik net het eivoer wilde verversen bleek dat Pa Valk toch wel erg agressief is naar mij toe, blazen, bijten en proberen om mijn handen zo snel mogelijk uit de kooi krijgen. Ik heb gelezen dat het een normale reactie is van Pa Valk, maar toch, het lijkt wel of ik een wildvreemde in de kooi heb zitten, dit kan nog wat worden. Onze superlieve Kuif is veranderd in een furie nu er een ei is. Wow, hij lijkt wel een blazende kat!

Ik heb het opgelost door voerbakje nummer 3, wat buiten de kooi erin en eruit gepakt kan worden maar in gebruik te nemen, zo hoef ik niet meer in de kooi te zijn.

Is het trouwens normaal dat er niet 24/7 gebroed wordt? soms zie ik Pa en Ma Valk buiten het blok om te eten en te drinken, zeker niet langdurig, daarna zitten ze samen in het blok en is het over het algemeen muisstil.

Ze zijn voorzien van, sepia, mineraalblokje, extra waterschaaltje om te badderen of wat dan ook, eivoer (wat ik 2x per dag ververs) zaad en maagkiezel. Mis ik nog iets?

Ik zou wel een cameraatje in het blok willen, zo nieuwsgierig ben ik, kan ik lekker alles zien zonder ze te storen. Het is voor dit koppeltje de eerste keer maar voor ons ook.

Lin

Leuk voor jullie. Qua eten is het prima. Je kan ook wat brood geven en af en toe trosgierst. Zolang ze het eitje vinden in het blok is alles goed. Ze broeden pas vanaf ei 2 en dan wisselen ze elkaar s nachts en overdag af. Lees maar veel rond en lees ook dagboeken ev.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

animallovertje

wanneer de donsjes er straks zijn is het ook goed om wat macaroni of rijst te geven.. gekookt zonder toevoeging van zout.

Heel veel succes en hopelijk volgen er meer eitjes en zijn ze bevrucht ;)
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

kuifje10

Net even gekeken met een schouwlampje. Eerste eitje is van 30 april. Na 8 dagen zou er toch iets te zien moeten zijn? Ik zie niets alleen als ik het lampje erop zet een schaduw aan 1 kant van de eitjes. Er zat ook een ei tussen met een barstje erin. Moet ik dat eitje weghalen?

Wat denken jullie?

Lin

Ja met 8 dagen zie je al wat. Klein scheurtje kan je een stukje vloeit op doen of beetje blanke nagellak.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

kuifje10

Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb in de kast, daar is het donker, de eitjes nogmaals bekeken met het schouwlampje.

Yes, yes, ik zie rode adertjes!!!

Nu ga ik er niet meer aankomen.

Het beschadigde eitje hebben we gisteren een vloeitje op geplakt maar was daarnet weer open, we hebben besloten om dit eitje dan maar weg te doen. We hebben het opengemaakt en ook daar zat een miniscuul rood puntje aan de dooier net als je wel eens hebt met een kippenei.

Ik ben zo benieuwd wat dit gaat worden. :D