12 mei 2025, 02:11:47

foute koppel

Gestart door Valkenhof Waalwijk, 27 april 2012, 22:19:58

« vorige - volgende »

Valkenhof Waalwijk

Wat vooraf ging met al mijn ervaring in het kweken van valkparkieten heb ik naast mijn 4 volwassen koppels 2 jonge koppels in een andere vlucht gezet 2 blokken erin gehangen, een koppel doet het prima en legde 5 eitjes deze werden door man en pop bebroed inmiddels 5 jonge geboren. allemaal witmasker opaline.

Het vreemde is dat dezelfde man in zijn vrije tijd gepaard heeft met de andere pop deze heeft twee eitjes gelegd toen ik merkte dat het mannetje weer zat te paren met de vierde vogel in de vlucht dit blijkt ook een pop te zijn. oeps foutje... deze pop heeft twee eitjes gelegd in de blok bij de vijf jongen
deze eitjes bij de tweede pop gelegd die inmiddels 8 eitjes in het totaal alleen bebroed deze moeten vandaag of morgen uitkomen en zijn allemaal bevrucht.

nu mijn topic: wie heeft er ervaring met vreemd gaande mannen en met poppen die alleen broeden?

Lin

Ik snap het nog niet goed je hebt twee eieren bij de jongen, als zij ouder zijn dan vier dagen zou ik de eieren weghalen. Hoe zit het met 8 eieren? daar zou ik ook 3/4 weghalen. Een pop alleen broeden is wel heel zwaar dag en nacht. Maar als ze meebroed met een koppel is het goed. Maar dan is 8 nog veel.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Valkenhof Waalwijk

de derde pop had de eitjes bij eerste pop gelegd naast de 5 jongen.
de tweede pop ziet in een andere blok daar heb ik de 2 eitjes bijgelegd.
ik vind je advies wel prima om eitjes weg te halen, dat had ik dan meteen moeten doen.
nu wacht ik er wel  mee tot er 3 of 4 geboren zijn. kan ik altijd nog beslissen of ik de andere eitjes uit laat komen en deze met de hand groot breng.

Lin

Waarom zou je met de hand gaan voeren? Haal gewoon dan de eieren weg. Bespaart geld, moeite, misschien wel verdriet of te kleine valken.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Valkenhof Waalwijk

mijn vraag was:
Wie heeft er ervaring met vreemd gaande mannen en met poppen die alleen broeden?

Jouw mening over eieren weghalen is nu wel duidelijk punt

Rissiejjj

Nou nou, wat een aanvallende toon zeg.

Om even te antwoorden over vreemdgaande vogels.
Ja voldoende hier in de voliere.
Kweek in Kolonie, dus ja, ze doen wat ze willen.
De heren gaan vreemd met vrijgezelle dames, en 1 heer probeert aan te pappen met een dame die een man heeft.

8 Eitjes bij 1 popje die ook nog is alleen is, als ze het al probeert te gaan redden put ze zich zelf volledig uit. Ik zou er niet voor kiezen, vond zelfs 8 eitjes bij 1 koppel al teveel.

Valkenhof Waalwijk

bij alleenstaand popje  vandaag 30-4-2012 eerste jong geel donsje geboren. 2 witmasker opaline's uitgevlogen bij koppel 1 vader is met beide blokken in de weer ff afwachten.

Larissa

wat vreemd gaan betreft, ooww daar heb ik er ook nog wel wat valken van zitten hier.

Alleen ik kweek niet in kolonie en maar alleen in zelf gemaakte kweekooien, dit om juist te voorkomen dat 1 man de alle poppen af wipt.

Ik zou je aanraden om de alleen staande pop echt geen eitjes te laten uit broeden of jongen groot laten brengen want normaal doen ze dit met zijn tweetjes,
En als vader 2 poppen er op na houdt kan dit ten koste gaan van zijn eigen gezondheid, hij kan ook maar een beperkt aantal jongen groot krijgen.

Daarnaast heb je kans dat als je in kolonie broed de ene pop in het nest van een ander de eitjes neer kwakt.
EN je dan een groot leeftijds verschil heb tussen de jongen

Jeroenw

Valken zijn net mensen!
Het lijk me dan moeilijk om je bloed lijn zuiver te houden zo! inteelt leg op de loer als je niet weet of je een half zus en halfbroer of neef en nicht aan elkaar koppelt

Valkenhof Waalwijk

update het jonkie is dood gegaan de rest van de eitjes heb ik weggedaan de 2 poppen uit de vlucht gehaald, zodat de man zich volledig kan concentreren op zijn eigen jonge en zijn popje.

Jeroenw

Vreselijk sterkte