9 mei 2025, 18:38:32

Laten broeden???

Gestart door Kempen, 3 mei 2012, 17:31:02

« vorige - volgende »

Zielig? Niet laten broeden

Broeden
0 (0%)
Broedhokken
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 0

Kempen

Hallo,
Ik heb een grote buitenvoliere met verschillende vogels, 11 parkieten, 3 valkjes, 2 catharine en 2 duiven!!
omdat ik dit puur voor de gezelligheid doe en in principe niet wil kweken omdat ik die dan niet kan houden etcetc heb ik een vraagje ;
Ze zijn wel volop beZig met elkaar, verleiden en achter elkaar aanzitten, er zitten dus stelletjes tussen, maar heb geen broedhokken ophangen, is dit nu zielig of zo, ze kunnen dus niet gaan broeden!!!
Wie herkent dit???
Doeidoei mip

sepke

Hoi,

Wat is zielig? De koppels laten kweken en dan later de jonge vogels weg doen omdat je natuurlijk niet alles zelf kunt houden maar niet weet waar ze terecht komen. Dat is misschien nog veel zieliger.

Wij hebben zelf alleen valkparkieten en we kweken bewust dit jaar met 1 koppel en ook maar 1 nestje. Omdat het plezier wat het kweken met zich mee brengt niet zwaarder mag wegen dan een diervriendelijke toekomst v.d. jonge valkjes. Als je meerdere nestjes per jaar kweekt is het moeilijk om voor al deze jonkies een goed nieuw baasje te vinden.

Conclusie: niet laten broeden is niet zielig.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Rianne

Het is niet zielig, maar let er wel op dat de poppen geen legnood krijgen en dat er geen nesten op de grond worden gemaakt.
Niet weten waar je jongen terechtkomen is niet zielig voor de vogels, dat is net hoe je daar zelf tegenover staat. Ik verkoop mijn jongen niet aan handelaren, en kan alleen maar hopen dat er goed voor ze gezirgd wordt.

Kempen

Bedankt voor jullie reactie,het is niet zo dat ik t echt heel zielig vind, maar meer dat ik de jonge niet kan houden en dan plek moet zoeken en vangen etcetc, ook is het bij mij 1grote vlucht met een overdekt gedeelte dus kan ook niks appart zetten voor t geval er ruzie komt met de andere bewoners. Vind overigens wel eens een eitje op de grond maar daar word niet naar omgekeken en gooi ik dan ook weg. De 3 valken die ik heb zijn 2poppen, waarvan 1 heel oude en een man. Dus 1 stelletje. Maar als ik meerdere valken wil, moet ik dan wel evenveel poppen als mannen houden?
:P

sepke

Een gelijk aantal poppen en mannen geeft de minste problemen. Een groter aantal poppen dan mannen zou ook nog kunnen, maar meer mannen dan poppen geeft vaak vechtpartijen.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet