2 mei 2025, 23:41:46

lutino split albino?

Gestart door prutske, 16 april 2012, 19:29:34

« vorige - volgende »

prutske

hoi hoi,

mijn oog is weer op 1van de jongen gevallen, dit valkje is spierwit en heeft alleen een geel hoofd met oranje wangen.
na wat opzoeken kwam ik uit op een lutino split albino?
wat denken julie?

groetjes, prutske

Patrick

Het is een normale lutino en kan bont zijn of split bont gezien het andere bonte jong wat er ligt.

Even een korte uitleg.........
Lutino kan in zowel wildkleur als in witmasker gekweekt worden en is een geslachtsgebonden mutatie.
Het jong wat je nu hebt liggen is een lutino.
Albino is een kleur die in de volksmond zo genoemd wordt maar is eigenlijk een witmasker lutino.
Witmaskers hebben namelijk niet de rode en gele kleurstof (zal het makkelijk houden) daarom zal deze er volkomen wit uitzien.

Omdat het een geslachtsgebonden mutatie is kan een pop nooit split lutino zijn!!!!

Als de man een lutino is en de pop een wildkleur (opaline/cinnamon enz enz enz) dan zijn alle lutino jongen die eruit komen een pop. Alle jonge mannen zijn dan wel split lutino.
Is de kweekman split lutino dan is 50% kans dat je een lutino pop jong eruit kweekt.

Hoop dat ik het duidelijk uitgelegd hebt ;-)

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

prutske

hey patrick bedankt voor je reactie, ik ben half en half mee :)

dit valkje heeft ook fellere (rodere) ogen dan mijn andere lutino's, ook heeft deze een fellere iris.
waaraan is dit te verklaren?

het uiteindelijke cinamon geelwang valkje komt ook uit dit nestje, kan ik dan afleiden dat de moeder van deze valkjes de cinnamon is met een beetje bont in? of kan dit ook een ander valkje zijn? ik heb voor de rest geen bont valkje zitten en heb eerder ook nog geen bonte jongen gehad.

of is het een ander valkje waar beide ouders split voor iets zijn?

groetjes, prutske

Patrick

Jonge lutino's hebben altijd felle rode ogen en zal later iets minder fel worden. De 1 heeft het iets meer als de ander en is geen verklaring voor denk ik.

Op deze foto zie je bv van links naar rechts...... witmasker pale fallow, witmasker lutino en een bronze fallow jong liggen.

Jou kweekman zal dan split geelwang cinnamon zijn. Deze combinatie komt erg veel voor. Geelwang en cinnamon in 1 vogel en dan zal de moeder van jou kweekman een geelwang cinnamon zijn.

prutske

bedankt patrick, nu heb ik er al een veel beter zicht op.

nu hoop ik toch nog erachter tekomen wat mijn kweekman is dan kan ik de stamboom een beetje bijhouden.

groetjes, prutske

Patrick

Zal je even wat huiswerk geven...........
Geslachtgebonden mutatie's zijn:
Geelwang
opaline
lutino
cinnamon

Zie je van bovenstaande kleuren niks van in de kweekouders dan kan je aan de hand van de jongen eruithalen welke splitten de man heeft.
En er zit in indergeval bont of split bont bij en dat is geen geslachtsgebonden mutatie ;-)

Gr,

Patrick

prutske

hey patrick,

ik ben al even met mijn huiswerk bezig geweest :)
ik ben er ondertussen uit wie de ouders hiervan zijn:
ik zal er even 2foto's van posten:

de papa is de wildkleur en de mama is de opaline lutino

voor de duidelijkheid, er zat dus een cinamon geelwang valkje in de nest, een wildkleur valkje met een beetje bont, een bont valkje, een opaline bont valkje, en dat licht lutino valkje.

de vader zal dan split cinnamon split geelwang zijn zoals je al gezegd had. en de moeder is zelf al opaline dus is zij dan split bont en..?

ik moet er wel bijzeggen dat dit de eerste keer is dat ik jongen met bont heb. ik heb nog 1valkje zitten wat cinamon bleek te zijn waar een klein beetje bont inzit.
dus ik verschiet ervan dat er nu ineens zoveel bont tussenzit.

groetjes, prutske