28 april 2024, 17:59:59

Kan ik mijn koppeltje buiten laten?

Gestart door Chris, 26 maart 2012, 11:25:05

« vorige - volgende »

Chris

Hallo Allemaal,
Graag wil ik jullie advies Ik heb al een paar jaar valkparkieten , ik had er eerst 3 maar 1 daarvan is blijkbaar echt ziek geweest , vermoedelijk een nieraandoening, en het is nooit vastgesteld of het een 100% valkparkiet was.  A fijn ik heb er nu dus twee , een mannetje Paco en een vrouwtje Mo. schitterend stel die behoorlijke geslachtsdrift hebben, zomer of winter ... Nu staan ze iedere dag al buiten en komen savonds naar binnen , zomers staan ze altijd buiten onder de terrastent. Nu komt dus de vraag , we zijn een voliere aan het bouwen, kan ik mijn koppeltje buiten laten ? of overdag daarin s`avonds nog binnen?  Ik krijg er nog 4 waarvan er twee al de hele winter buiten waren. Heeft iemand tips hierover hoe ik dit t best kan aanpakken.
Kan ik eerst de buitenvalken zetten en daarna mijn koppeltje erbij? Kan ik meteen de broedkooi erin hangen?
Mij is overigens verteld dat een kist op de kop met een stok erin voldoende bescherming bied en als nachthok kan fungeren is dat zo?

Rianne

Ik zou nog even wachten met de binnenvalkjes buiten laten totdat het snachts niet meer zo koud is. Het verschil in temperatuur is nog te groot. Ze kunnen er prima later bij gezet worden. Ik zou wel wachten met blokken tot alle valken in de voliere zitten ivm onrust en vechten om een blok. Een kist op een stok? Niet op de bodem in ieder geval. Een kist op zijn kant met een zitstok erin, en dan op hoogte werkt beter. Ik heb zelf geen nachthok en dat gaat al jaren goed. Zolang ze niet op de tocht zitten en/of nat geregend worden.

Chris

Hallo Rianne,dank voor je bericht.
Sinds twee weken heb ik de valken buiten in de volière , Ik deed ze eerst s`morgens erin en s`avonds er weer uit , maar het vangen werd steeds minder leuk, de vogels waren zo gelukkig in hun nieuwe verblijf , dat mijn man voorstelde ze s`avonds in te pakken met zeil. Tochtvrij uiteraard.
Dat hebben we gedaan, ik moet zeggen dat ik de eerste nacht nauwelijks geslapen heb. Ik vond het toch wel heel spannend.

De kennismaking met alle vogels verliep buitengewoon goed, de binnenvalken hebben we koppel voor koppel laten vliegen in de kamer, en na enkele dagen allebei de koppels samen laten vliegen. Na een aantal dagen kregen we er nog een man bij van een vriendin, die astma heeft gekregen en Kippie niet meer kon houden, Deze kennismaking verliep ook prima.
Op een pop na die hem aanvloog. We hebben vervolgens Vada (de pop) in de kooi gelaten en de rest binnen laten vliegen.
De kennismaking buiten verliep ook zonder problemen. Op Vada na die bleef erg onvriendelijk tegen iedereen en joeg iedereen weg bij de etensbak, we hebben haar vervolgens in de kooi in de volière gezet,zodat de groep verder kon wennen aan elkaar. Dat heeft geholpen ze is een stuk rustiger nu.

Het gaat echt heel erg goed, Wanneer ik s`morgens buiten kom om het zeil eraf te halen, komen ze allemaal aan de gaas zitten, drie stuks willen gekroeld in hun nekje , drie stuks fluiten mooie liedjes, en kwebbelen wat, en de dames maken hun geluidjes .. Ik ben tevreden en houd de buitentemperatuur goed in de gaten, voorlopig pak ik ze s`avonds nog lekker in.

sepke

Het is wel verstandig om nu al na te denken hoe je het gaat doen als de winter er aan komt. Het lijkt mij niet ideaal om dan de gehele dag de volière in gepakt te laten. Enkele jaren geleden zijn wij ook overgestapt op een buitenvoliere en kwamen toen tegen de winter ook met dit probleem.

Bekijk eens of plexiglasplaten een uitkomst bieden of nog beter wat wij nu ook hebben een nachthok aan de volière.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Alexandra

Daar wil ik even op reageren ...

Ik heb gedurende de afgelopen wintermaanden wel mijn voliere dag en nacht "ingepakt" gelaten.. en dat ging prima!!

Heb doorzichtig tafelzijl (de dikkere versie) gepakt en deze vastgezet aan het hout en het gaas...

Geen probleem!!

Plexiglas platen zijn meestal duur en willen ook makkelijk scheuren als je die op maat probeert te maken .. en dit zeil is makkelijk in allerlei hoeken en gaten te maken ..

grts

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

sepke

@ Alexandra, ik zeg niet dat het niet kan met zeil maar als je de mogelijkheid hebt om plexiglas te gebruiken is dat een stuk makkelijker. Als ik goed op je site gekeken heb is de volière van jouw alleen aan de voorzijde open, dit maakt het werken met zeil al een stuk eenvoudiger. Maar ik persoonlijk geef de voorkeur aan een nachthok.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Chris

Hallo, dank voor jullie reacties , mijn voliere is ook alleen maar aan de voorzijde geopend , ik plaats morgen even een foto , dan kan ik het jullie laten zien.

;)

Alexandra

@sepke,

Helaas heb ik nu nog niet de mogelijkheid om er een nachthok tegen aan te zetten ... zeg maar een beetje ruimtegebrek  ;)

wellicht in de (nabije) toekomst  ;D

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl