8 mei 2025, 15:40:43

HELP! Dringend advies nodig!

Gestart door MLISSAAA, 16 april 2012, 13:45:28

« vorige - volgende »

MLISSAAA

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel met een hele hoop vragen in m'n hoofd. Ik heb op mijn kamer 2 valkparkietjes in een kooi.

De eerste (Mikki) is al 2 en half jaar oud, de tweede (Chiko) is ongeveer 2 jaar oud.
Ik weet voor 99% zeker dat het allebei vrouwtjes zijn.

Nu lag er ongeveer anderhalve week geleden ineens een eitje in de kooi. Ik weet ook zeker dat Mikki degene is die de eitjes legt. Omdat ik toch zeker wil weten of de eitjes bevrucht zijn of niet, is mijn eerste vraag dus, hoe kan ik zien dat een eitje bevrucht is.

Inmiddels hebben de vogeltjes al 4 eitjes zelf gelegd. We hebben buiten in de achtertuin ook een grote voliere met valkparkieten, daar hebben we 1 eitje (die als het goed is wél bevrucht is) uit gehaald en bij mijn vogels in de kooi gelegd. Ze beschermen de eitjes met hun leven. Nu is mijn volgende vraag, of dat een slimme zet is om een eitje om te ruilen met een bevrucht eitje.

Sinds vandaag wordt Mikki heel erg onrustig als Chiko op de eitjes zit, zo erg dat ze als een gek door de kooi rent en vliegt en niet meer weet wat ze met zich zelf aan moet. Is het slim om Chiki dan uit de kooi te halen en apart te zetten? Is het slim om nog een broedhokje er bij te zetten met daar ook een eitje in? Is het slim om een mannetje uit de voliere (met wie Mikki eerder in een kooi zat) er bij te zetten?

Ze zijn erg agressief tegen elkaar.
Ik weet dat ik de eitjes niet weg moet halen, maar ik weet niet wat ik er nu verder mee aan moet.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!

Groetjes, Melissa
I <3 Mikki en Chiko

Tamireya

Als je voor 99% zeker weet dat het twee poppen zijn dan kan je er van uitgaan dat de eitjes in deze kooi niet bevrucht zijn ;)

Persoonlijk moet ik eerlijk zeggen dat ik het dan ook niet zo heel erg slim vind om bij deze dames bevruchte eitjes in het nest te leggen.

CitaatIs het slim om nog een broedhokje er bij te zetten ....

Heb je er dan nu een broedhok in gedaan of was deze al aanwezig?

Ik zou zeker niet nog meer onrust in de kooi brengen door vogels uit te wisselen, dat ze agressiever zijn tijdens het broeden is heel normaal maar zou je even kunnen vertellen in hoever ze het tegen elkaar zijn?
Denk dat dit in principe niet erg is maar mochten ze tot bloedens aan toe vechten bv (waar ik nu niet van uit ga) dan zou ik ze wel apart zetten.

Zitten alle twee wel eens op de eitjes of is het alleen Chiko?

Jeroenw

16 april 2012, 20:20:02 #2 Last Edit: 16 april 2012, 20:21:46 by Jeroenw
De blok brengt mikki minder stress en valt Chico niet meer zo vaak aan
Maar het nadeel is je stimuleert het leggen .
Je kan ze beter apart zetten en haar alleen laten met de eitjes

Ik zal er niet veel mee gaan rommelen en ineens weer een man bij zetten die word net zo goed aangevallen,

Je vraag was ook hoe je het kan zien of de ei bevrucht is?

Je maak de  kamer donker , en met een lampje door het ei te Scheinen
En wat je dan ziet als het ei bevrucht is heb ik hier een voorbeeld

Je ziet de aderen door het ei lopen ik heb een schouwlamp die speciaal is voor donkere eieren, maar ook geschikt voor witte eieren , het leuke is dan dat je het vruchtje ziet zitten, je ziet normaal de aderen lopen in het ei

Jeroen

MLISSAAA

Dank jullie wel voor jullie snelle reactie.

Ze hadden al 2 eitjes opgegeten en de 3e hebben ze laten liggen.  Toen ze de 3e lieten liggen heb ik een broed hokje erin gezet. Zodra die erin stond schoven ze het eitje daarheen en zijn ze er niet meer vanaf gekomen.

Eerst zat alleen Mikki (degene die de eitjes legt) op de eitjes maar Chiko zit er nu ook steeds vaker op.

Ze zijn absoluut niet zo agressief dat ze elkaar tot bloedens toe open bijten. Chiko is alleen erg gemeen als zij op de eitjes zit, dan mag Mikki niet in de buurt komen.

Ik zal kijken of ik vandaag of morgen een foto kan maken van de eitjes die Mikki zelf heeft gelegd en het eitje die uit de voliere komt.

In ieder geval heel erg bedankt!

Melissa
I <3 Mikki en Chiko