Hebben jullie nestmateriaal in het broedblok

Gestart door Wendy.., 12 mei 2012, 16:49:25

« vorige - volgende »

Wendy..

Ik vraag me af wie er allemaal nestmateriaal in het broedblok legt en wat? Zaagsel, beukensnip??

Ik merk dat de blokken zo snel vervuilen, het is echt ranzig en de ontlasting gaat schimmelen en aankoeken aan de pootjes. Dit gebeurd vrij snel.
Ik maakt het zoveel mogelijk schoon maar toch.....

Wie heeft tips?

Groetjes
Wendy

Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

Sven de Valk

hallo,

een goede vraag, ik heb zelfde probleem.

Ik gebruik zaagsel maar dat moet je elke week verversen, niet dat ik het erg vind maar als het met een materiaal niet hoeft prima:)

Jeroenw

Ik denk dat daar geen oplossing voor is.

Het is een klein oppervlak dat heel snel bevuilt word.
Maak niet uit wat voor nestmatriaal je gebruikt.

Als het bij iemand wel zo is, laat het ons dan weten?

Groet Jeroen

Jel

Ik gebruik zelf een dikke laag zaagsel die ik goed aandruk waardoor het stevig en toch zacht is, dit word verschoont zodra de jongen oud genoeg zijn zodat de ouders niet de jongen in de steek laten. Wat je ook gebruikt het moet schoongemaakt worden anders word het een vettige boel en gaat het stinken en zitten je valkjes ook onder hun eigen uitwerpselen
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Larissa

Hoi

Ik gebruik tot aan 2.5 halve week zaagsel onder de jongen, maak het regelmatig schoon maar het blijft gewoon ruiken.

Na die weken ga ik langzaam over op snippers, zodat ze met gemiddeld een week of 4 echt op snippers staan,
Het maakt volgens mij niet uit welk materiaal je gebruikt schoonmaken moet je toch

groetjes

Inge88

Ik heb nu beukensnippers erin liggen, maar heb geen ervaring met nestjes, dit is de eerste keer en beukensnippers heb ik altijd voorhanden.
Nu is het wel zo dat het popje alle snippers aan de kant schuift en dus alle eitjes alsnog niet in een kuiltje liggen en wat kunnen gaan rollen.

Zit er aan te denken om misschien toch te gaan vervangen voor zaagsel of een combinatie. Lijkt me ook wat zachter voor de jongen als ze uitkomen, ik lees ook bij iedereen dat er zaagsel wordt gebruikt.

Larissa

Hoi Inge

Ik gebruik in het begin bewust zaagsel, dit wordt ook door mijn koppels aan de kant geschoven en de eitjes liggen dan op het hout, maar de kans op beschadigen is denk ik dan kleiner als bij snippers.

Zaagsel is in het begin ook wat zachter voor de jongen, na 14 dagen zijn het al halve valkjes en kunnen ze vaak wat meer tegen een stootje vandaar dat ik dan langzaam overschakkel

groetjes

Inge88

Citaat van: Larissa op 14 mei 2012, 09:24:47
Hoi Inge

Ik gebruik in het begin bewust zaagsel, dit wordt ook door mijn koppels aan de kant geschoven en de eitjes liggen dan op het hout, maar de kans op beschadigen is denk ik dan kleiner als bij snippers.

Zaagsel is in het begin ook wat zachter voor de jongen, na 14 dagen zijn het al halve valkjes en kunnen ze vaak wat meer tegen een stootje vandaar dat ik dan langzaam overschakkel

groetjes

Ik zal na m'n werk even zaagsel halen bij een dierenwinkel. Dan leg ik dit voor nu bovenop de beukensnippers en als ik de boel ga verschonen volledig zaagsel.

Als de jongen dan wat ouder zijn, ga ik wel weer aan de snippers.

ArtzMan

Ik heb met mijn koppeltje dat al 3x een goed opgevoed nestje heeft geleverd nooit nestmateriaal erin en het werkt goed ik maak het wel af en toe schoon maar het lijdt niet onder de jongen of de eitjes.

Bello

Ik leg een laag beukensnippers in het broedhok en daarboven op een dikke laag zaagsel.

De kans is groot dat als je niks in het broedhok leg, de jonkies spreidpootjes kunnen krijgen.
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

carco

Citaat van: Bello op  4 juni 2012, 20:54:05
Ik leg een laag beukensnippers in het broedhok en daarboven op een dikke laag zaagsel.

De kans is groot dat als je niks in het broedhok leg, de jonkies spreidpootjes kunnen krijgen.

Spreidpootjes krijg je niet van een harde ondergrond! Mijn valkje met spreidpoot moest juist toen hij ingetaped was op een harde ondergrond om beter grip te krijgen.
Spreidpootjes komen o.a. door tekort aan kalk of dat de ouders te klemvast op de jongen zitten.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!