7 mei 2025, 11:35:53

opaline geelwang?

Gestart door prutske, 16 april 2012, 19:13:57

« vorige - volgende »

prutske

hey mensen, ik start even een apart topic omdat ik enkele vragen heb waar ik nog niet goed uit ben:

bij het volgende valkje dat ik voorgaand ook al heb aangehaald werd gezegd dat dit een opaline geelwang is.

nu vraag ik me nog steeds af waaraan dit exact af te leiden is?
ik bedoel hiermee welke eigenschappen heeft dit valkje waardoo r het een opaline geelwang is?

ik kwam op een engelstalige site een pastel face pearl tegen, deze trekt naar mijn inziens ontzettend hard op mijn valkje.http://www.tieltreasures.com/gallery.htm
helemaal onderaan staat het valkje, waar zitten de verschillen?

bedankt!

groetjes, prutske

Patrick

Kort antwoord.......... de wangvlek.

Pastel face is eigenlijk Bleekmasker. Bij een pop is deze anders van kleur en bij Bleekmaskers is het geel in de vogel ook meer gebleekt wat bij een geelwang niet het geval is.

Om deze reden wordt het ook altijd afgeraden om een geelwang te kruizen met een witmasker omdat je een lichte verkleuring van de wangvlek kan krijgen en zo op een Bleekmasker kan lijken.
Bleekmasker en geelwang in koppel combinatie wordt helemaal afgeraden omdat het zelfs voor een kenner moeilijk te zien is of je dan een Bleekmasker of geelwang jong in het blok hebt liggen.

Daarom denken de meeste dat deze pop een geelwang is vanwege de gele wangvlek. Bij een Bleekmasker (pastel face) is deze meer licht oranje bij zowel een Bleekmasker als bij een BleekmaskerWitmasker . Bij een BleekmaskerWitmasker is de wangvlek zelfs nog lichter ;-)

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

prutske

nu je het zegt zie ik het verschil door het geel op de wangen dat bij mijn valkje meer opvallender geel is.
nu vraag ik me alleen af: als ik geelwang ingeef en naar de foto's kijk dan vind ik dat de meeste geelwangen meer geelachtige wangen heeft en deze vind ik nogal meer naar de oranje kant opgaan. of is dit specifiek aan opaline geelwang?

groetjes prutske

Patrick

Om er echt achter te komen zal je er een witmasker man tegen moeten zetten. Is het toch een geelwang pop dan krijg je alleen jongen met oranje wangen. Is het een Bleekmasker dan krijgen alle jongen vrij lichte wangen.

Het is alleen geen gelukkige combinatie om een geelwang met witmasker te kruizen  :-[

prutske

is dit dan zoals je hiervoor zij dat je dan een lichte verkleuring van de wangvlek krijgt?
als alle jongen dan lichte wangen mochten krijgen dan weet je toch nog niet of dit effectief van de bleekmasker is of omdat je er een witmasker hebt bijgezet?

Patrick

De wangvlek is iets fletser als die split voor witmasker is. Blijft een groot verschil hoor tussen de geelwang en de Bleekmasker dan ;-)