2 mei 2025, 14:44:31

Help jonge valkparkiet 4 weken

Gestart door daphneK, 16 april 2012, 18:07:16

« vorige - volgende »

daphneK

Vanmorgen gewogen en nu zit hij op 71 gram.

Ik doe 1 eetlepel nutribird met 2,5 lepels gekookt water.

Hij zit erg goed in zijn veren, en ik zie hem nu toch vaker rond scharrelen. Ik voer hem 3x per dag.

Heb even een foto van mijn mobiel geplukt.

carco

Hij ziet er goed uit hoor.
Maar je moet hem zeker nog een poosje 4 keer op een dag eten geven. 4 keer 8 ml zou ik doen.
En wat ik al eerder aangaf ook trosgierst en zo aanbieden. Ik denk dat je hem overdag al best in een kooitje kan zetten zodat hij leert klimmen. Met de nacht dan nog lekker even warm terug.

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

daphneK

bedankt voor je antwoord,
Ik zal morgen eens trosgierst gaan halen,
Ik zie hem/haar wel vaak al in het zaagsel pikken dus zal snel zaad neerzetten.

Hoelang moet ik hem nog 4 keer per dag moeten voeren?

carco

Het gewicht moet in ieder geval nog een stuk omhoog. Zie je nu dat hij inderdaad zelf gaat eten en daarbij ook nog eens op gewicht blijft, dan kan je het langzaam afbouwen. Maar ik denk dat dat nog wel een klein weekje duurt.

Groetjes: Caroline.

ManjaV

Wat een lieverd zeg  :-*   :D
Super dat je hem hebt gered.
Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Qwerty de Heer

Arm beestje. Geweldig dat je hem/haar gered hebt! Ik hoop dat ie het gaat redden. Veel succes!

Jaimy

voeren op vraag..zoveel geven als hij wilt en zo vaak als hij wilt. Ik ben al verschillende jonge vogels verloren door me aan een schema te houden. De krop hoeft maar één goed leeg te zijn..en dat is in de nacht. Zodra het licht buiten wordt (das al lekker vroeg!) Beginnen met voeren, tot de laatste spuit om 22:00.

Gr, Jaimy

Rianne

Ik ben niet zo'n voorstandr van voren op verzoek, tenzij je de hoeveelheid aan past. Ze bedelen namelijk bijna de hele dag door. En om nu steeds weer nieuwe pap bij de oude pap in de krop te doen, lijkt me niet goed. Het schema is een richtlijn, het is dus zoeken welke tijden en hoeveeljeden hij jouw valkje passen.

carco

Ik ben het helemaal met Rianne eens. Voeren op verzoek is dus elke 5 minuten pappen bij wijze van spreken. Dit doen de ouders ook niet. Die negeren de kleintjes ook wel eens hoor. En zijn hier veel beter in dan wij ;)

Groetjes: Caroline.

Jaimy

met schreeuwen bedoel ik iets anders mee dan vragen om voer dames  ;) Wanneer hij ophoud met zijn nek op en neer te bewegen, wanneer je het spuitje in de snavel zet, is hij meestal voldaan. Schreeuwen doen ze inderdaad zodra ze je zien. Ik vind echt dat de krop overdag niet telkens leeg hoeft, alleen s'nachts. Zo te zien zit hij goed in de veren, dus wss zal hij ook beginnen met zelf eten.  :)

daphneK

We zijn nu een paar weken verder....

Het ging door een aantal adviezen hier super goed!
Hij kwam aan, zit goed in zijn veren, en was erg levendig.

Echter sinds een paar dagen begint hij met afvallen, heeft nattige ontlasting, eet als een beest (gelukkig) maar hij zit nu nog maar op de 65 gram ???
Ik snap er echt helemaal niets van, ik ben hem nog steeds 4x per dag aan het voeren,
Hij zit al een een kooi, op stokjes, kan al vliegen (nog niet opperbest uiteraard) maar eet absoluut nog niets uit het bakje voer wat ik heb neer gezet.

Ik weet mij geen raad!

Red je een vogel van een (vries)dood, maar vervolgens denk je het goed te doen, en gaat het (wellicht?) nog mis!

wouja

ik zou de kleine niet laten vliegen. daar mee verbruikt hij/zij alleen maar onnodig energie. enrgie die hij dan niet gebruikt om tegroeien.

wij hebben ons handopfokje pas laten vliegen toen hij volledig zelfstandig at.

wat de dunne ontlasting betreft kan ik je niet helpen.

Manouk

De dunne ontlasting kan ook komen door het vliegen,
misschien een goed idee om hem een tijdje 'kooiarrest'  te geven tot hij zelf eet en goed op gewicht is.

groetjes
Manouk

Lin

Geef niet teveel trosgierst en even geen fruit,maar af en toe. Zet eens een bakje eivoer neer ev een beetje vochtig gemaakt gemengd met zaad en dit de hele dag laten staan en kijk eens wat hij ermee doet. Soms gaf ik dit ook wel eens op een lepeltje gemengd met klein beetje pap. Blijven proberen. En dan steeds minder eivoer mengen. Of eet hij nu al zaadjes en geen pap?

Jaimy, je bent de eerste die ik hoor die het schema heeft gevolgd maar dode jongen had. Kregen ze dan alsnog te kort of was het een amdet schema of wat anders aan de hand ?

Het is inderdaad een richtlijn, des te zwakker de vogel of des te jonger des te moeilijker is het. Aanhouder wint.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Rissiejjj

Wil je even succes wensen met de kleine.
Hier overigens ook altijd het schema gevolgd, alleen nu ik een kleintje van 8 dagen oud en 13 gram had heb ik gevoerd buiten het schema om. Maar dit kleintje loopt nu weer op schema met een gewicht van 53gram en 3 weken.

Zoals iedereen hier zegt, het kleintje wat minder laten vliegen, daar verbruiken ze heel veel energie mee.