20 april 2024, 06:09:16

Help jonge valkparkiet 4 weken

Gestart door daphneK, 16 april 2012, 18:07:16

« vorige - volgende »

daphneK

Ja, ik plaats dit maar bij spoed....

Even een korte uitleg.

kennissen hadden buren met jonge valkparkieten, die er geen zin meer in hadden. Ze hebben 1 jong naar liefhebbers gedaan, en er was er nog 1 over.
Die zou de vriezer in gaan..... want ze wilde er vanaf.

Ik heb mij als held opgesteld en het beestje onder mijn hoede genomen.
diertje was 3 weken oud.
Direct nutribird A21 gehaald, en op advies zoals ik op dit forum las, 3x per dag gaan voeren, minimaal 7 ml.

Echter, wordt zijn huid rood, en las ik al dat dat een teken is van uitdroging...
Ik heb 0,0 ervaring hiermee, dus wat kan ik hier tegen doen?
Daarbij vind ik hem eigenlijk niet aankomen, zijn verenpak wordt (gelukkig?) wel dikker.
En als laatste, hij heeft zoveel honger dat hij mijn spuitje bijna opeet als hij de kans krijgt,
Dit zal vast wel een bepaald gedrag zijn, maar misschien ook een teken van het een of ander?

Nu misschien de meest stomme vraag, moet je voor zo'n jong dier al een waterbak neerzetten?
Hij zal het niet kennen, aangezien hij alleen nog maar eet uit een spuit.
Ik heb al een klein beetje water via de spuit gegeven, maar meteen mee gestopt aangezien ik niet weet of dit juist is.

Nogmaals, het was een reddingsdaad, en dus totaal onvoorbereid...
Dus graag zou ik tips ontvangen hoe of wat

(en mocht het verkeerd staan, sorry!!!!!!!)

ROCKS



                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Larissa

Hey

Je doet het super, vooral omdat je het inprincipe nog niet kon weten hoe zoiets in het werk gaat.

Zet maar een klein schaaltje op de bodem in de kooi met water,
niet veel water er in een klein laagje

Als hij niet aankomt kun je weer 1 voeding extra doen, dat hij je spuitje bijna opeet is normaal gedrag.

Als je kunt mag je wel even foto plaatsen , kunnen we je beter helpen

Misschien zit er een kweker (ervaren in handopfok die je wil helpen )

Groetjes

ROCKS

Hoi,

Ik denk dat ie te weinig krijgt, je kan hem makkelijk meer geven. En vaker, door de ouders wordt ie ook heel vaak gevoerd, het zal dan niet zoveel  zijn als een spuitje, maar wel meerdere keren per dag.
Eigenlijk zou het valkje elke dag aan moeten komen, heb je hem al gewogen?

Ik vroeg al eerder waar je vandaan komt, misschien is er iemand bij je in de buurt die jongen heeft die net zo oud zijn, of niet veel schelen, en kan je hem erbij leggen?

Of iemand met meer ervaring, die het van je wil overnemen?

Succes, ik hoop dat de kleine een mooie grote sterke valk wordt!

Gr Rocks


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

Rianne

Hey,

kun je het jong wegen met een (digitaal) keukenweegschaaltje? En misschien een foto plaatsen?
Als je denkt dat hij met 3x 7 te kort krijgt, probeer dan 4x 7ml te geven.

ROCKS

Hoi,

Vergeet te vragen of je hem warm houdt?
Kan met een lamp, en als je die niet hebt eventueel met een warmwaterzak. Warmte is heel belangrijk voor de kleine.
Heeft ie iets om lekker tegenaan te zitten, een knuffel ofzo, daar heeft ie ook warmte van.

Gr Rocks


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

daphneK

Ik las dat je moest wachten tot de krop leeg is,
Zal ik dan gewoon een paar keer per dag gaan voeren?
(of zit er een maximum aan de aantal keren?)

Hij zit in een terrarium (met open rooster aan de bovenkant) met een 60 watt lamp erboven.
Hij heeft het dus zeker niet koud (gelukkig)

ik zal eens gaan kijken of ik een digitaal weegschaaltje ergens kan scoren.

Ik ga hem nu weer voeren, kan ik er altijd nog een half spuitje water achteraan geven? water lijkt me geen kwaad te kunnen toch?
En hoe vol moet een krop zijn?

Lin

hoi daphne, wil je niet dat een ervaren kweker je helpt? Want dan hebben we nodig waar je woont. Het is inderdaad ook handig als je een foto plaats en vermled wat het gewicht is en hoe vaak en hoeveel pap je geeft. Je kan ana het staartje zien wat de leeftijd ongeveer is. Ik neem ana dat hij nu wel helemaal in de veren zit?

Meer informatie over handopfok kan je hier vinden:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Alexandra

sluit me aan bij onderstaand bericht ... laat ff weten waar of je woont, dan kunnen we je eventueel helpen of even komen kijken ...
ik heb ook ooit (per ongeluk, uit nood) een handopfokvalkje gehad en ik was super blij dat ik een ervaren kweker in de buurt had die me bij kon staan ...

probeer ff een foto te maken van die kleine en post die hier ... word het wellicht iets makkelijker ...

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

ROCKS

Ik heb al 2 keer eerder gevraagd waar ze woont, maar ik denk dat ze dat niet begrijpt want er komt geen reactie op.
Mijn bedoeling was ook om te kijken of er iemand met ervaring bij haar in de buurt woont om te kijken of diegene kan helpen.
Jammer, maar soms lezen mensen alleen datgene wat ze willen lezen, ongeacht dat je met een levend diertje te maken hebt.

Gr Rocks


                                         ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

smiley

Ik sluit mij aan bij Rocks

Mensen vragen om hulp met een handopfok valkje ,om vervolgens niets te doen met de adviezen die worden gegeven ...
Zo moeilijk kan het toch niet zijn pap geven met een spuitje ??
Als je het niet goed doet dan kan er zoveel mis gaan ...

De mensen hier op het forum geven je advies stellen je vragen doe er iets mee !!!
Anders heb je straks een dood valkje en loopt je reddingspoging uit op een drama  :-[ :-[

Groetjes Conny



bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Rianne

Kan me voorstellen dat mensen gewoon liever hun woonplaats niet op een forum zetten. Zullen we gewoon de vragen beantwoorden en er vanuit gaan dat het goed komt? Een vraag op een forum zetten verplicht de vraagsteller verder tot niets.

Extra water geven is niet nodig, er zit voldoende door de pap heen en een vogel heeft aan kleine beetjes genoeg. Je hoeft niet bij elke voeding te wachten tot de krop leeg is, er mag best nog een beetje in zitten. Het is wel zo, dat 's morgens voor de eerste voeding de krop leeg moet zijn. Dus 1x per dag een lege krop is genoeg.
Heb je de link in Lin's bericht gevolgd? Hier staat een schema op met voeder tijden.

daphneK

Sorry, maar hier ga ik even op reageren!
Want bovenstaande reactie's staan mij helemaal niet aan, vooral de opmerking dat ik alleen dingen lees die ik wil lezen.
Ik werk overdag gewoon, en ik heb geen internet bij de hand of tijd om hier te kunnen reageren!

Ik heb de vogel mee naar mijn werk, dus hij/zij staat altijd 100% onder toezicht.

Even de antwoorden op de vragen.

Ik woon in almere.
Vogel zit goed in zijn veren, is erg levendig en is nu zelfs flink aan het fladeren.
Hij/zij zit onder een 60watt lamp,
Vanmorgen ergens uit de kast een digitale weegschaal geplukt, en hij staat nu op 69 gram.
Hij krijgt nu van mij 7 ml per keer, 4x per dag.

Nogmaals, ik heb het beste voor met mijn dieren en heb veel informatie gezocht, voor het grotendeels op dit forum.
En ik snap dat jullie ook het beste voor hebben met valkjes, maar ik zit nu niet de hele dag op het internet of dit forum.



carco

69 gram is inderdaad niet erg veel.
Hij is nu 3 weken oud?
En de krop leegt goed? Ik zou dan toch in het begin nog 5 keer per dag pap geven en desnoods wat meer dan die 7 gram, kijken of de krop goed leegt.
Dus 5 x 8 gram gaan geven.
Trosgierst in het bakje leggen waar hij in zit zodat hij daar wat aan kan knabbelen. Evt. parkietenzaad ook.
En water in de kooi zetten.
Eigenlijk alles aanbieden wat je een volwassen valk ook geeft.
Brood, evt. geweekt in water, andijvie enz.

Zit hij al in de veren of is hij nog erg kaal?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




joog