16 juni 2024, 01:31:38

Hoe lang duurt tam maken?

Gestart door Greetje, 12 mei 2012, 15:57:17

« vorige - volgende »

Greetje

Hallo allemaal,

Ik ben Greetje uit Breda, ik ben nieuw hier.
Wij hebben jaren valkparkieten gehad maar altijd tam gekocht, in de winkel of bij particulieren.
3 jaar geleden ging ons laatste valkje helaas dood aan het papegaaienvirus, de dierenarts raden ons toen aan 1,5 tot 2 jaar te wachten omdat het virus dan pas helemaal weg is.

Nu,3 jaar later hebben we weer besloten een valkje te nemen, dit maal een jong dier van een kleine 8 weken.
De kweker (die hier tegenover woont dus kan alles vragen hoor) zei dat ze erg snel tam zijn dus ik hoefde me daar niet druk om te maken. Nu vraag ik me alleen af hoe lang het duurt voor je vooruitgang gaat zien.

Afgelopen dinsdag heb ik hem gehaald, nu dus pas 5 dagen maar hij is zo bang. Ik heb precies gedaan wat hier op de site staat uitgelegd over het tam maken maar als ik voor de kooi sta wordt hij al heel druk en rent op de bodem heen en weer.

Ook blijft hij maar op de grond zitten, ik heb hem nog niet op stokjes zien zitten, is dat normaal?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Liefs Greetje

Coco-Cico

Hoe lang het duurt voor je valkje tam is weet ik niet dit is verschillend bij elke vogel en dat ligt ook weer aan je zelf

Wat ik altijd doe met een wilde valkje is veel praten en niet laten zien dat je bang bent en op een gegeven moment winnen ze je vertrouwen wel trek nooit je handen terug als ze willen bijten want dit maakt het alleen maar erger soms willen ze zelfs niet eens bijten maar je op afstand houden ik heb mijn nieuwe valkje in 2 uur tam gekregen ik heb haar eerst gepakt met een handoekje daarna voor zichtig proberen te kroelen daarna steeds meer aanraken... en op een gegeven moment geven ze het op en weten ze dat je ze geen pijn wilt doen ik heb dit zo gedaan.

En dat ze nog niet op haar stokje zit is niet zo erg ze is nog vrij jong dit komt vanzelf wel je vogeltje gaat vanzelf de kooi wel verkennen...

Groetjes Joyce,
Zelf heb ik vijf valkparkietjes :)

Greetje

Hoi Joyce,

Bedankt voor je reactie.

Na het plaatsen van het berichtje gisteren zat Kipje (zo heeft mijn 2 jarige zoontje hem genoemd) ineens bovenin de kooi hihihi. Dit was van korte duur maar nu weet ik in ieder geval dat hij het kan.

Ik dacht dat je juist niet met een handdoek moest vangen maar dat zal ook wel liggen aan hoe je het doet lijkt mij.
Snel hoor, in 2 uur! ik ben jaloers hihihi.

Zelf ben ik totaal niet bang voor valkjes en terug trekken zal ik ook zeker niet doen als hij me wil bijten, in tegendeel, dan denkt hij dat hij heeft gewonnen en doet hij het de keer erop zeker weer. Ik wacht pas tot hij rustig is voor ik weg loop, soms duurt dat wel een half uur of langer maar we komen er wel.

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Liefs Greetje

Coco-Cico

Hihi het was een klein handoekje waar ik haar heel voorzichtig mee pakte hoefde er niet achter aan te jagen omdat ze was gekortwiekt door haar vorige eigenaar toen ik haar had was ze wel even bang maar na 10 min kon ik haar gewoon pakken zonder dat ze mij ging bijten ;D alleen happen doet ze nog wel maar bijten niet ...

Met veel aandacht voor je vogel krijg je haar zo tam.
Als je trosgiers hebt kan je die proberen te voeren met de hand dan komt ze als dichter bij je is wel handig want je hoeft ook niet met de handen in de kooi.  ::)

Groetjes Joyce, 
Zelf heb ik vijf valkparkietjes :)

Greetje

Ik heb Kipje vandaag trosgiers gegeven met mijn hand in de kooi en hij kwam best dichtbij alleen ging hij toen ineens een gek geluidje maken, beetje grommen als ik het moet omschrijven, heel raar maar hij bleef wel eten hahaha.
Ik denk dat hij een cm of 5 van mijn hand af zat dus dat komt best goed met mij en Kipje :-)

Liefs Greetje

kwibus

Ik denk dat dat heel verschillend is.. Mijn eerste valkparkiet (nu 1,5) duurde langer om tam te maken.. Was ook echt bang voor handen. Moesten we uit de kooi halen met een stok.. Heeft lang geduurd. Onze tweede valkparkiet (nu 3 weken bij ons, kon net 2 dagen zelfstandig eten toen we hem kregen) zat de eerste dag al op mijn hand en kwam na een week al naar me toe gevlogen als ik hem roep. En is nu eigenlijk al veel tammer dan valkparkiet nr 1...