19 april 2024, 06:26:36

welke mutaties zijn dit?

Gestart door prutske, 28 maart 2012, 19:55:59

« vorige - volgende »

prutske

hoi hoi,

ik ben nieuw hier op het forum,
ik ben al 15@20jaar bezig met vogels kweken als hobby.
ik bracht meestal de kleine valkjes met de hand groot en verkocht ze aan mensen enkel via mond tot mond reclame. als het er teveel zijn bracht ik er een deel naar de plaatselijke dierenwinkel.
nu: de "specialekes" hebben we bijgehouden en zijn ook bijna allemaal met de hand grootgebracht.
onze valkparkieten doen het momenteel heel goed en we hebben met 4koppeltjes nu 16jongen.
de meeste zijn nog te klein om te zien wat het word maar ik denk dat er een zwartmasker bijzit.
kan iemand dit bevestigen of ik het bij het juiste eind heb?

en dan heb ik er nog een paar vragen waar ik graag wat zekerheid over wil hebben.

het volgende vakje is dit een gewone cinamon?
omdat deze lichtere wangen heeft dan de rest?


is dit een bont geparelde pastelmasker?


de volgende is volgens mij een fallow?


en de laatste waar ik niet 100procent zeker van ben is dacht ik een albino? deze heeft wel donkere ogen.


alvast bedankt voor julie reactie's!
mochten de foto's niet duidelijk genoeg zijn wil ik er gerust nieuwe trekken.

groetjes, prutske

carco

De eerste foto is een witmasker.

De 2e inderdaad een cinnamon.

Dan een , denk ik , opaline geelwang. Wat zijn de ouders weet je dat? Ik geloof niet dat die bont is.

De volgende foto lijkt inderdaad een bronze fallow.

De laatste foto is deze met donkere ogen geboren? Of met rode ogen? Wat zijn daar de ouders van? Heeft ie donkere ogen dan is het een clearpied witmasker. Oftewel een bonte witmasker waar het bont uit gekweekt is.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




prutske

hey caroline,

over de 3de foto: de moeder is een cinnamon en de vader een wildkleur.

het valkje van de laatste foto had als hij klein was rode ogen.
ik weet alleen zeker dat de vader hiervan een witmasker is.
de moeder durf ik niet met zekerheid zeggen.
gaat het hier dan om een witmasker waar het bond is uitgewassen?

bedankt voor de reactie!

groetjes, prutske

carco

De 3e foto is dan zeker een geelwang ;)

De laatste is een albino. Als het een bonte was was die ook met donkere ogen geboren ;) Als een albino wat ouder is lijken de ogen nooit meer zo rood.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




prutske

a oké bedankt :)

het zit toch ingewikkeld in elkaar. :o
maar we hebben toch weeral wat bijgeleerd.

is er eigenlijk een soort van prijslijst waar je kan zien hoeveel elke mutatie waard is? op internet staan er verschillende prijzen maar of ze geloofwaardig zijn vraag ik me toch af?

ik zou dit eigenlijk gewoon willen weten voor de komende jongen mochten er mooie mutaties bijzitten.

de ene site zegt bv. voor een geelwang 25euro en de andere site dan weer 200euro. of zit hem hier ook dan weer een verschil in? omdat die 25euro mij persoonlijk al veel leek.

groetjes, prutske

hilde

25 euro voor een geelwang is weinig .er zijn er duurder.

hier de richtprijzen van het lpc( limburgse parkieten club)

Valkparkiet grijs  15
Valkparkiet lutino  20
Valkparkiet gepareld  15
Valkparkiet bont  15
Valkparkiet witkop  25
Valkparkiet albino  35
Valkp. witkop bont  20
Valkp. geparelde witkop  20
Valkparkiet geelwang  45
Valkparkiet fallow  50
Valkparkiet witkop fallow  40
Valkparkiet fallow opaline  35
Valkparkiet bleekmasker  90
Valparkiet dom pastel EF  80
Valparkiet dom pastel DF  150
Valkparkiet opaline  18
Valkparkiet witwang 20
Valkparkiet witwang opaline 20
Valkparkiet witmaskercinnamon22

Valkparkiet bleekmasker ino  100
Valkp bleekmasker opaline  100
Valkparkiet Cinnamon  25
Valkparkiet bont gepareld  15

prutske

hey bedankt voor de uitleg:

zit er dan eigenlijk nog een onderling verschil in? want je hebt bv geelwangen met verschillende hoofdmutaties toch?
ik weet ook van bv lutino's dat er hier geparelde en ongeparelde van zijn, geeft dit een verschil kwa mutatie of heeft dit met het geslacht eventueel temaken?
ik zie hier ook dominant pastel staan maar ik zie hier niet echt een duidelijk verschil in? ik heb dit net opgezocht maar ik geraak er niet wijs uit.
dit lijken mij toch precies valken met wildkleur?
bij de andere kleuren zie je dit vrij duidelijk dat ze van hun nek tot kuif donkerder zijn.

groetjes, prutske

Patrick

Prijzen in die lijst kloppen ook niet meer.
Met zeldzame mutatie's ligt de prijs altijd hoger als een normale kleur maar als het aanbod hoger is als de vraag zullen die prijzen ook weer omlaag gaan.
Dan is er nog een verschil in kwaliteit waar de prijs aan kan liggen.

Staan ook kleuren in die lijst die mij volkomen onbekend zijn.
Wat is een witwang? Bij fallow praten we dan over pale fallow of bronze fallow?
De naam albino is eigenlijk niet de goede, moet witmasker lutino zijn!
Dominant pastel heeft ook een nieuwe naam gekregen , gezoomd.
In de lijst staat er niet bij of de gezoomde een wildkleur is of een witmasker?
Grijze zal wel wildkleur zijn en daar kan de prijs enorm in schommelen!!!!!!!!!!!! Zo kan een (normale) wildkleur te koop worden aangeboden voor 10 euro maar je kan best 2 jaar op een reserverings lijst staan voor een (zuivere) wildkleur die aanzienlijk duurder is in aanschaf maar wel duidelijk verschil is in kwaliteit.
Zal maar niet alle fouten namen opnoemen in de lijst die er staan en nog meer vragen gaan stellen...... Wil nog wel 1 ding erop zeggen. Bij geslachtsgebonden mutatie's zal de man altijd duurder zijn als de pop, cinnamon,lutino,opaline,geelwang.
En zo lijst............ doe er niet teveel mee want je kan teveel betalen voor een valkparkiet die je wilt aanschaffen of te weinig vragen als de kwaliteit totaal niet te vergelijken is met een doorsnee valkparkietje.

Bij de gezoomde (dominant pastel zoals jij het noemt) is een enorm verschil per vogel die de mutatie goed of minder goed laat zien. Ik heb ze hier zitten waar je het zo als je ernaar kijkt totaal niet aan kan zien dat ze gezoomd zijn. Bij andere gezoomde kan je het bv enorm goed zien.
http://valkparkietenbenelux.forumup.be op dit forum staan duidelijke foto's en meer uitleg over mutatie's en de verschillen ervan.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

hilde

heb deze lijst ook maar gekregen via de club . :D

Patrick

Citaat van: prutske op 30 maart 2012, 15:00:16
hey bedankt voor de uitleg:

zit er dan eigenlijk nog een onderling verschil in? want je hebt bv geelwangen met verschillende hoofdmutaties toch?
ik weet ook van bv lutino's dat er hier geparelde en ongeparelde van zijn, geeft dit een verschil kwa mutatie of heeft dit met het geslacht eventueel temaken?
ik zie hier ook dominant pastel staan maar ik zie hier niet echt een duidelijk verschil in? ik heb dit net opgezocht maar ik geraak er niet wijs uit.
dit lijken mij toch precies valken met wildkleur?
bij de andere kleuren zie je dit vrij duidelijk dat ze van hun nek tot kuif donkerder zijn.

groetjes, prutske


Over de gezoomde valkparkieten is veel maar nog niet alles over bekent.
http://www.valk1969.nl/page11.php
Op deze link staan enkele voorbeelden van foto's (toevallig vogels die ik had of nog in bezit heb).
Gezoomd is een losse mutatie en kan met iedere andere mutatie gekweekt worden. Probleem is alleen dat je bij de 1 het gezoomde wel kan zien en bij de ander minder tot niet. Daarom worden de combinatie's van bont/opaline/lutino(wildkleur en witmasker) en cinnamon en zelfs bronze fallow af geraden. Een ervaren kenner kan bij sommige mutatie's nog wel het gezoomde erin zien.
De meest bekende kleuren mutatie's met gezoomd zijn wildkleur,witmasker en Bleekmasker(Witmasker) en pale fallow. Nu zijn ze ook met geelwang bezig om gezoomd erin te kweken.
http://www.valk1969.nl/attachments/Image/voorpagina/Herschaalde_kopie_van_P1000640.jpg
Op deze link staan 2 jonge vogels die gezoomd zijn en erg duidelijk de mutatie laten zien.
De voorste is een gezoomde BleekmaskerWitmasker en die erachter zit een witmasker.
http://www.valk1969.nl/attachments/Image/Jonge_vogels/2de_ronde/opaline2witmasker.JPG
Op deze foto moet je eens kijken naar de meest rechter valkparkiet (ziet eruit als een normale wildkleur pop), deze is ook gezoomd maar laat het zo niet echt zien. Er kan dus enorm verschil zitten tussen deze mutatie en daarom blijft dit 1 van mijn favoriete mutatie's om mee te kweken.
Waar moet je nu echt op letten met een gezoomde valkparkiet?

Kijk naar de zooming op de vleugels van deze jonge valkparkiet!
Deze laat het heel mooi en duidelijk zien als de vleugel open is.
Op deze foto zie je 2 wildkleur gezoomde valkparkieten in het blok zitten. Bij de man zie je duidelijk een verschil in de veren kleur en ook als je goed kijkt de zooming in de staartveren (alleen bij de man is dit op deze foto zichtbaar).

Op deze foto zie je een dubbel factor wildkleur pop (nog een jonge valkparkiet).
Hoop zo een beetje duidelijk te hebben kunnen geven over gezoomde valkparkieten  ;)

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Jaimy

zucht..wat is die dubbel factor toch mooi.. ;D

prutske

hey patrick bedankt voor de uitleg,
nu kan ik er toch al wat meer aan uit!

om even terug te komen op de 3de foto: ik heb even een foto getrokken van de moeder maar nu denk ik toch dat het in plaats van cinnamon een bronzen fallow is? wat denken julie?



alleen die prijzen daar snap ik echt nog niets van omdat het zo uiteenlopend is en zo verschillend.
ik denk dat er nu terug een opaline geelwang bij de jongen zit.
voor hoeveel gaan deze gewoonlijk?


en zoals je aangaf heb je gezoomde valkjes maar hoe word dit dan bewezen als je dit niet duidelijk kan zien?
net zoals de zuivere wildkleur hoe weet men dit dan?
want pluimpje uittrekken en opsturen heb ik zo geen goede ervaringen mee en heb ik al enige uitslagen gekregen die niet bleken te kloppen.

groetjes, prutske

prutske

nog even ter verduidelijking de voorste is de pop  :P

Patrick

Met de gezoomde kan ik enkel voor me zelf spreken. Als ik het niet kan zien en twijvel dan gaat deze voor een normale prijs weg. Dus niet als een gezoomde.
Om erachter te komen of die nu wel of niet gezoomd is kan je dan met kweken achter komen. Een enkel factor gezoomde geeft namelijk 50% gezoomd door op de jongen, geslacht maakt niet uit.

Met wildkleuren is het in goed vertrouwen. Ik had ook wel eens vogels als zuivere wildkleuren gekocht maar bleken geen zuivere wildkleuren te zijn. Ben ik zelf niet achter een split gekomen met eventueel een koppel zal ik altijd erbij zeggen dat ze als zuiver zijn aangekocht maar niet bewezen is.
Of het moet van een wel zeer bekende kweker komen die te vertrouwen is.
Zelf heb ik nu 4 zuivere wildkleuren en 1 als zuivere wildkleur aangekocht. De laatste zal het moeten bewijzen.
Veren trekken voor DNA is enkel om achter het geslacht te komen en sommige kwekers doen dit wel eens.
Zelf wacht ik altijd een paar maanden als ik het echt wil weten.

Hier staan wat zuivere wildkleuren op van een wel heel bekende kweker van echte zuivere wildkleuren. Heb je er een beetje beeld bij hoe ze eruit kunnen zien ;-)
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

prutske

hoi hoi,

hier zijn we weer, een aantal van de jongen zijn al uitgevlogen maar nu in een andere nest zit ook zo een geparelde geelwang, maar wat me opvalt is dat zijn borst zo een fallowkleur (bruinige) kleur heeft, heeft dit temaken met mutatie?

en dan heb ik hier nog een vakje zitten wat volgens mij al ? bronzenfallow is? maar hij heeft veel lichtere wangen dan normaal ook. welke exacte mutatie is dit dan?



groetjes, prutske