8 mei 2025, 06:46:24

tak van de vlier (boom)

Gestart door bobbien, 25 augustus 2003, 22:34:21

« vorige - volgende »

bobbien

hallo,

ik heb hier een tak gekregen van de buur  (boom) vlier onbespoten, maar op de takkken zit wel mos,mag dat mogen ze de blaadjes daarvan opeten?
De vruchten wel hé?
zouden er geen beestjes itten op die blaren en takken? (onbespoten) worden ze daarvan niet ziek?
bobbien

Lique

25 augustus 2003, 22:59:52 #1 Last Edit: 25 augustus 2003, 23:00:02 by Angelique
Hoi Bobbien,

Ik ben geen planten expert, maar van een vlier, groeien daar vlierbessen aan? Want die mag hij wel

bobbien

que,

ja daar groeien vlierbessen aan,wel, heb hier net een tak van een vlier voor de vogels, er zitten nog blaadjes en bessen aan, de tak heeft ook wat mos, mogen ze de blaadjes  en de vlierbessen opeten, de boom is niet bespoten, Ik heb toch de blaadjes die het meest aangetast zijn door beestjes als weggedaan, kan dat kwaad moesten ze die beestjes bladluizen en weet ik veel binnenkrijgen??
en eigenlijk stel ik mij de vraag, er kunnen toch andere vogels hun behoefte gedaan hebben op die takken en als die ziektes zouden hebben?
wij hebben de voliére afgedekt om de "poep" van overvliegende vogels niet te hebben, (want daar kunnen ziektes door uitbreken, nietwaaar?)
pffft  ik weet het niet meer zulle?

Kolkkie

Hoi Bobbien,

Ik las hier ergens net op het forum dat de vlier gewoon kan. Mijn vader heeft net ff proletarisch gesnoeid namelijk.
Ik zal wel ff kijken of er geen rare dingen opzitten, en de tak goed afspoelen met water. Dan moet het goed zijn.
Ze vinden het hier heerlijk. Lekker slopen.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Paul

26 augustus 2003, 00:58:58 #4 Last Edit: 26 augustus 2003, 01:00:43 by Paul
hoi Anneke,
hier een stukje over eetbare planten :

Hier volgt  een lijstje met welke delen van de plant en welke planten ze mogen hebben.

* vlierbes alles
    * herderstasje alles
    * kruiskruid alles
    * paardebloem alles
    * madelief alles
    * zaden en bessen de zaden en bessen
    * graszaden zaden
    * distel blad en wortel
    * bottelroos bottels
    * varkensgras alles
    * witte muur alles
    * knopkruid alles

Vlierbes mogen ze dus volledig hebben, blaadjes en bessen.

Groetjes, Paul

bobbien

hoi,mariska, paul,
     aha bedankt!!!!
         nu ben ik gerust!! ;)

Stijn dc

hello

ik geef mijn valkjes soms ook takken van de vlier!
alleen de bessen geef ik niet, omdat de wilde vogels er ook aan zitten en die kunnen makkelijk ziektes verspreiden!!
en mijn vader had vroeger ook vlier in de tuin en zijn rosellas zijn gestorven van de bessen :-[

SDC:(

Paul

Hoi Stijn,
Dan zullen die bessen wel bespoten zijn geweest want de vlierbessen zijn niet giftig normaal gesproken.
Of er heeft iets anders opgezeten waar ze ziek van zijn geworden lijkt me.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

bespoten waren ze zeker niet, want dat wist ie!
dus wss een of andere slechte bacterie!
ze hebben het jammer genoeg niet overleefd!
dus ik neem geen risico's er zijn nog andere lekkere dingen!

sDC:D

bobbien

hoi stijn,

oeche, is dat waar?
das raar , iedereen zegt dat het mag..
ja, ik ben inderdaad bang dat er al veel vreemde vogels in die boom gezeten hebben ..verdikke toch..
ik zou zeggen zal een andere boom nemen, maar dan zit ik ook met hetzelfde probleem hé, op die andere bomen zitten ook vreemde vogels hé, kan ze moeilijk met dettol behandelen zeker?
zou ik misschien bambo stokken nemen?
groetjes anneke

Stijn dc

hello

je kan best wel vliertakken gebruiken als je ze hebt schoongemaakt, maar ik geef gewoon de bessen neit omdat die moeilijk te ontsmetten zijn he ;)

SDC:D

Kolkkie

Hoi Bobbien,

Als je de takken goed schoonmaakt, lijkt mij niets aan de hand te zijn. Als er besjes aanzitten, kan je altijd ff kijken of ze niet aangegeten zijn door andere vogels. Zo ja, haal je gewoon de besjes eraf.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

bobbien

hoi stijn,

tja, vlierbessen  ontsmetten lijkt me meoilijk!! hahaaaaa
nogthans maken mensen er siroop van tegen de hoest...
ik ben toch bang dat het niet genoeg zal zijn als ik die takken afspoel met heet water??daar dood je niet 'echt de microben hé? met dettol, maar ja..das ok beetje raar zeker?
sorry als ik misschien domme vragen stel..maar hoe meer opinies hoe beter hé?
groetjes anneke

Stijn dc

hello

neenee, er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden :P
ja, maar die vlierbessen worden dan wel gekookt en dan zijn alle schadelijke beestjes dood hoor, dus dat kan geen kwaad meer dan!

SDC:D

Lique

26 augustus 2003, 01:50:16 #14 Last Edit: 26 augustus 2003, 01:51:15 by Angelique
Nee, vlierbessen zijn totaal niet schadelijk, want ze zitten zelfs in het eivoer voor grote parkieten, mijn valkjes vinden het ook heerlijk, en ze leven allemaal nog......

Niet schoonmaken met dettol.
Als ze dat binnenkrijgen kunnen ze doodgaan