28 maart 2024, 19:58:42

eten van een lepel

Gestart door wouja, 3 maart 2012, 13:50:22

« vorige - volgende »

wouja

hallo ik heb sinds afgelopen week een handopfok valkje.kruimeltje van +- 5 weken(volgens de fokker kon de vader niet voor 5 babys in zn uppie zorgen. over moeder was hij wat vaag die zou plukken)

het eten gaat supper maar nu zou ik hem graag met de lepel willen voeren.
kruimel neemt nu de rand van de lepen tussen zn snavel is dit de juiste manier?of moet hij de pap er echt van af pikken?

en over het is de kooi plaatsen(hij wandelt nu over de bodem)
moet ik hem op een stok zetten? (ben bang dat hij omlaag kukkelt)
of hem via bv een trappetje zelf naar boven laten klimmen?

ik ben me er van de bewust dat handopfok niet ideaal is en was ook zeker niet mijn eerste keuze. heb af en toe het idee dat de "fokker" me  misleid heeft.... maar goed kruimeltje is hier en het gaat goed. hij loopt, piept, poept en pikt,(hij liep niet toen hij hier kwam en piepte daar alleen maar).

milaja

je kan een heel smal lepeltje gebruiken,dat gaat meestal makkelijker,dan kan je het zo in zijn bekje doen.
het belangrijkste is dat hij goed eet.

op een stok zetten zou ik niet doen.
als hij eraan toe is klim hij vanzelf naar een stok.
daar is hij nu nog te jong voor.
leg wat tros gierst op de bodem en kijk wat hij ermee gaat doen.
en met een weekje een bakje met wat zaad en een bakje water,op de bodem,zodat hij zelf kan gaan leren eten.

wouja

dank je wel voor je antwoord milaja

het probleem van de zitstok heeft kruimeltje zelf opgelost. hij/zij klimt al vliegent tegen de tralies van de kooi omhoog.

het voeren is over genomen door mn lala.(mn popje).
omdat ze nog nooit jongen heb gehad durf ik (nog) niet geheel op haar tevertrouwen dus voer ik hem savonds en smorgens nog bij. als kruimeltje's gewicht goed blijft voer ik niet meer bij.
lala heeft hem/haar ook al geholpen met poetsen. het is zo gaaf om tezien dat lala de verzorging heb over genomen.

smiley

Hallo wouja

Het is best bijzonder dat een popje dit doet ,zeker als het jong helemaal vreemd is en al op deze leeftijd .
Geniet er maar lekker van en let goed op het gewicht ,maar dat deed je al .
Bied hem ook maar nat bruinbrood aan en eivoer ,met een beetje geluk gaat hij het proberen .

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

milaja

heel leuk zeg dat lala dat doet.
zo leert hij ook alles wat makkelijker.
gaat helemaal goed komen bij jou.

wouja

toen ik net kruimeltje wilde wegen voelde ik een mega volle krop. zn pleegmoeder doet goed haar best :D.
hij woog 88gr en heb besloten hem maar niet tevoeren ;)
morgen kijkken we verder.

smalagride

Wat goed, doet moet er vast schattig uit zien
pleeg mama die kruimeltje voert.
:D

wouja

net weer kruimeltje gewogen 79 gram en een halve krop.
ik betrapte kruimeltje ook op het pikken in het eivoer.
ik hou het gewicht nog wel in de gaten maar volgens mijn heb ik geen handopfok meer :D
(alleen maar beter)