Doe ik het goed? Valkje 5 weken oud..

Gestart door pammetje, 29 juni 2012, 11:11:11

« vorige - volgende »

pammetje

Hallo,

Zoals vele anderen op dit forum heb ik ff wat hulp nodig. Ik wil weten of wat ik doe, het juiste is voor mijn valkje.

Sinds deze week heb ik een valkje die 5 weken oud is. Bij de kweker zat deze in een voliere met andere jonge en oudere vogels. De kweker gaf mij aan mijn valkje nog een paar weken 2x daags bij te voeren met Nutribird A19. Dit gebruikte hij zelf ook. Nu voer ik mijn valkje 's morgens en 's avonds pap vanuit een spuitje. Hij/zij is verder niet gewend aan je handen dus helemaal ongeschonden kom ik er niet van af maar dat is niet erg, dat zal ook een kwestie van wennen zijn. Hij/zij eet ongeveer tussen de 6 รก 7 ml pap per keer. Hij/zij wil niet meer eten en wil hem ook niet dwingen met alle gevolgen van dien. Is dit voldoende voor een valkje van 5 weken oud? Wegen is een beetje moeilijk omdat hij niet stil wil zitten en eigenlijk meteen weg wil vliegen.. Maar mijn laatste poging van vanochtend zat hij/zij rond de 75 gram

Na het eten valt hij/zij eigenlijk meteen in slaap, soms zelfs in mijn hand. Ik zet hem dan terug in de kooi zodat hij lekker kan gaan slapen. Maar mijn valkje blijft op de grond van de kooi zitten de rest van de dag. Als ik 's morgens beneden kom is hij/zij toch op een stokje gekropen maar verder zie of hoor ik niks van hem. Is dit normaal gedrag voor een jonge valk???

Heel graag jullie reacties zodat ik weet of ik iets anders moet gaan doen of dat het goed gaat..
THANKS!!

smiley

Hallo

Een valkje van 5 weken is bijna niet te pappen ,waarom heeft de kweker hem/haar zo jong aan jouw meegeven ?
Het beste zou zijn als je hem terug zou brengen totdat hij helemaal zelf eet .
Want ook het gewicht is niet erg hoog en dat gaat nog meer zakken omdat het ook te weinig eet  met 5 weken moet hij nog 3 voedingen hebben .
Dat het zo rustig op de bodem zit vind ik ook niet echt goed !!
Ik heb hier een valkje van 5 weken die al uit het blok is gekomen ,maar die is constant in beweging en volgt haar vader op de voet ...
Ik weet dat het makkelijk lijkt om en valkje pap te voeren ,maar echt dat is het niet .
Het word er ook niet tammer van ...
Ik zou met de kweker overleggen om het kleintje terug te brengen en hem weer te halen als het zelfstandig is ..
Jouw bedoeling is goed dat begrijp ik wel ,maar ik ben bang dat als het niet goed gaat je straks heel veel verdriet hebt !!
En wat maken die twee weken dan nog uit ,als je straks een sterk valkje hebt die wel 15/20 jaar bij je zal zijn  ;)

Succes met je beslissing

Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

pammetje

Hoi Conny,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb vroeger wel meer vogels (vooral wildzang maar een valkparkiet is toch weer wat anders he..) gehad en toen ook weleens hele jonge vogels gehad maar dat is toch al weer een jaar of 15 geleden... Ben er een beetje uit geraakt zeg maar.
Ik heb naar aanleiding van jouw reactie de kweker opgebeld en we gaan nu kijken naar een goede oplossing voor deze vogel zodat ik er inderdaad nog jaren plezier aan kan beleven. Want dat is wel de bedoeling natuurlijk!!!!
Bedankt!

smiley

Hoi Hoi

Geen dank  ;) ;) ik ben blij met je beslissing ,want dat is echt de juiste ....
Ik hoop dat je na zijn /haar terug komst heel veel jaren plezier mag beleven aan je valkje .. ;D ;D

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht